آفتاب
سفیر ایران در سازمان ملل:

افغانستان موضوع همکاری کشورها برای ایجاد ثبات باشد و نه کشمکش و رقابت

افغانستان موضوع همکاری کشورها برای ایجاد ثبات باشد و نه کشمکش و رقابت

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت در خصوص "وضعیت افغانستان" سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلام علی خوشرو اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره از برقرای صلح، ثبات و توسعه در افغانستان حمایت کرده و به این حمایت خود ادامه می دهد. ما از تلاشهای دولت وحدت ملی در افغانستان در مقابله با چالشهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی حمایت کرده و صلح و ثبات در افغانستان را مترادف صلح و ثبات در مرزهای خود و در منطقه می دانیم.

خوشرو با اشاره به آخرین گزارش دبیرکل به شورای امنیت در این خصوص اظهار داشت: گزارش ارائه شده حاکی از ادامه وضعیت نا امنی و بی ثباتی و افزایش حملات تروریستی توسط طالبان و دیگر گروهها است. ما همه این حملات تروریستی را محکوم کرده و هر گونه همکاری با طالبان را به زیان برقراری صلح وثبات در این کشور می دانیم.

وی گفت: افغانستان باید موضوع همکاری و نه موضوع رقابت و کشمکش در بیاید. بویژه آنکه ظهور طیف وسیعی از گروههای تروریستی همچون طالبان، القاعده و اخیرا تهدید داعش مسئولیت قدرتهای جهانی و منطقه ای را برای همکاری و حمایت از دولت وحدت ملی در مبارزه اش با تروریزم افزایش داده است.

سفیر کشورمان در ادامه گفت: جمهموری اسلامی ایران در چارچوب کمک های خود به افغانستان، توسعه همکاریهای دوجانبه اقتصادی و اجتماعی با افغانستان را در اولویت قرار داده است و در صدد استفاده از ظرفیت های مناسب همکاری میان دو کشور بویژه در زمینه های تجارت و ترانزیت است. بهره برداری از طرحهای مهم مشترکی همچون آماده سازی بندر چابهار برای افغانستان و نیز تکمیل طرحهای راه آهن به هرات و فراه از جمله طرحهایی هستند که موجب رشد اقتصاد افغانستان خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران همچنان به میزبانی از صدها هزار پناهنده افغانی و ارائه خدمات آموزشی به هزاران دانش آموز و دانشجوی افغانی ادامه می دهد.

نماینده دائم کشورمان در پایان اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر نیز از دیگر زمینه های بسیار مهم در همکاری های دو جانبه و منطقه ای است که میان دولت ایران و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه ادامه دارد. مواد مخدر نه تنها بعنوان یک معضل اجتماعی که بعنوان مهمترین منبع مالی تروریسم و یک خطر امنیتی مطرح است و لازم است که مورد حمایت جامعه بین المللی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N961511

وبگردی