آفتاب

عملکرد رسانه ملی در پوشش برجام ؛ حرفه ای یا سیاسی ؟

عملکرد رسانه ملی در پوشش برجام ؛ حرفه ای یا سیاسی ؟

خانه ملت نوشت: اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام درباره دلایل عدم حضور صدا و سیما در نشست روز سه‌شنبه این کمیسیون، اعلام کردند که کمیسیون برجام هیچ ممانعتی را برای حضور صدا و سیما درنشست‌های این کمیسیون نداشته و این اقدام با تصمیم رسانه ملی صورت گرفته است.

 رسانه ملی در دو هفته گذشته اقدام به پوشش مذاکرات کمیسیون ویژه برجام با حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای سابق و فعلی کرده بود، اما در یک اقدام که برای برخی اعضای کمیسیون بدون توجیه بود ، نشست این کمیسیون با مسئولان اقتصادی دولت که در مذاکرات نیز نقش مذاکره کننده اقتصادی را عهده دار بودند ، را پوشش مشروح نداد که این موضوع موجب اعتراض هایی قرار گرفت، که در این راستا چند تن از نمایندگان مردم در خانه ملت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند:

توضیحات رئیس‌کمیسیون ویژه برجام درباره علل عدم حضور صدا و سیما

علیرضا زاکانی درباره دلایل عدم حضور تیم رسانه‌ای و خبری صدا و سیما در نشست روز گذشته کمیسیون ویژه برجام، گفت: کمیسیون برجام هیچ ممانعتی را برای حضور صدا و سیما درنشست‌های این کمیسیون نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس، ادامه داد طبق اطلاع بنده تصمیم رسانه ملی در انعکاس بحث کمیسیون برجام برای روز سه شنبه تنها معطوف به پوشش خبری و انعکاس آن بوده است و مسئولان رسانه ملی مقرر نموده بودند دیگر مانند نشست‌های قبل تمام جلسات به صورت کامل از شبکه خبر پخش نشود و این موضوع روز دوشنبه بعد از ظهر به خبرنگاران صدا و سیما ابلاغ شده بود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، با رد ادعاهای مطرح شده درباره شائبه سیاسی کاری صدا و سیما در رابطه با نحوه پخش جلسات کمیسیون برجام، گفت:‌ ما از انعکاس جلسات کمیسیون برجام در رسانه ملی که سبب روشن نمودن بخشی از ابعاد برجام و قطعنامه شد تشکر می کنیم و این شائبه را درست نمی دانیم، زیرا عدم پوشش نشست عصرسه شنبه کمیسیون برجام با حضور وزرای اطلاعات و دفاع از سوی کمیسیون و وزرای مربوطه درخواست شد، حال در آن روز من احساس کردم که مبنی بر این درخواست کمیسیون یک اشتباه رخ داده و رسانه ملی درخواست کمیسیون برای عدم پوشش نوبت عصر را به کل جلسات روز سه شنبه تعمیم داده است.

وی ادامه داد: از این‌رو وقتی در این رابطه بعداً سؤال کردم، متوجه شدم که روز دوشنبه صدا و سیما این موضوع را به زیرمجموعه خود اعلام کرده بود. آن‌ها دلیل تصمیم خود را این اعلام می‌کردند که کسانی که در شورای عالی امنیت ملی گزارش داده بودند، با حضور در نشست‌های کمیسیون برجام توضیحات کامل خود را ارائه کردند واعضای تیم مذاکره کننده نیز در جلسات متعدد توضیحات خود را در این رابطه مطرح نمودند.

وی ادامه داد: از طرف دیگرسازمان صدا و سیما با توجه به اینکه نشست‌های تخصصی این کمیسیون در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت، تاکنون اعلام کرده اند که این جلسات طبق روال کار کمیسیون های مجلس محملی برای انعکاس کامل از سوی رسانه ملی ندارد، زیرا نشست‌ها وارد جزئیات کارشناسی شده و لزوم ندارد به صورت کامل پخش شود.

زاکانی ادامه داد: جلسات کمیسیون مثل گذشته در فضای کارشناسی بطور جدی، دقیق و صمیمی در هفته آینده هم ان شاءالله برگزار خواهد ‌شد و کمیسیون برجام هیچ ممانعتی را برای حضور صدا و سیما درنشست‌های این کمیسیون نداشته و نخواهد داشت.

علت عدم حضور دوربین ها، مصوبه شورای معاونان صدا و سیما بود

همچنین علاء‌الدین بروجردی  در این رابطه، گفت:‌ عدم حضور صدا و سیما در نشست روز سه شنبه کمیسیون برجام هیچ ارتباطی به اعضای این کمیسیون نداشته و عدم حضور دوربین‌ها به‌علت مصوبه شورای معاونان صدا و سیما است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این ادعای مسئولان رسانه ملی که به علت برنامه کمیسیون برجام مبنی بر عدم حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست‌های این کمیسیون، دوربین‌های صدا و سیما دیگر حاضر نمی‌شوند، درست نیست، زیرا در نشست‌های هفته اینده این کمیسیون نیز مسئولان تیم مذاکره‌کننده حضور خواهند یافت، حال ایا صدا و سیما بار دیگر نمی‌خواهد اقدام به پوشش و پخش مشروح مذاکرات کند؟ ضمن آنکه آقایان نهانوندیان و عراقچی هر دو در مذاکرات حضور داشتند.

وجود شائبه سیاسی کاری صدا و سیما

همچنین غلامرضا تاجگردون در این رابطه گفت: قطعا کمیسیون برجام هیچ مخالفت یا درخواستی را بابت عدم حضور صدا و سیما در نشست‌های این کمیسیون نداشته، بلکه رسانه ملی در این حوزه سلیقه‌ای عمل کرده است.

نماینده مردم گچساران در مجلس  ادامه داد: کمیسیون برجام نه درخواست پخش و نه درخواست عدم پخش مشروح مذاکرات برجام را از صدا و سیما داشته است، از این رو پخش مشروح نشست‌های کمیسیون برجام به تشخیص مدیران صدا و سیما بوده و عدم پخش نشست روز سه شنبه کمیسیون نیز به تشخیص مدیران آن بوده است.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره شائبه سیاسی کاری صدا و سیما در رابطه با نحوه پخش جلسات کمیسیون برجام، تصریح کرد: به نظر من مدیران صدا و سیما با اقدامات روز سه شنبه تعمدا یا سهوا شائبه سیاسی کاری را ایجاد کرده‌اند، از این‌رو صدا و سیما یا باید این کار را شروع نمی‌کرد و حال کار این پروژه کلید خورده، می‌بایست تا پایان آن را ادامه می‌داد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود: صدا و سیما در این رابطه باید اقدامات شفاف سازی را انجام دهد، در غیر این صورت این رویکرد رسانه ملی در ذهن مردم می‌ماند.

از حضور صدا و سیما استقبال می‌کنیم اما آن‌ها نیامدند

محمدمهدی زاهدی درباره عدم حضور صدا و سیما در نشست روز سه شنبه کمیسیون ویژه برجام، گفت: کمیسیون برجام از حضور رسانه ملی و پوشش مذاکرات استقبال می‌کند، اما عدم حضور دوربین‌ها در نشست روز سه شنبه کمیسیون، به‌علت تصمیمات مدیران صدا و سیما بوده و کمیسیون هیچ مصوبه و درخواستی برای عدم حضور صدا و سیما نداشته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پخش مسائل کمیسیون برجام بسیار خوب بود، زیرا موافقان و مخالفان مطالب خود را بیان کردند و اعضای کمیسیون ابهامات مطرح شد و پاسخ‌های مسئولان به رفع این مسائل کمک کرد.

زاهدی ادامه داد: امیدواریم در ادامه هم صدا و سیما اقدام به بخش مذاکرات کند؛ تا مردم در جریان جلسات کمیسیون برجام قرار گیرند، از این‌رو در صورت تحقق آن در تمام کشورها و میان مردم یک همدلی و همزبانی نسبت به برجام پیدا خواهد کرد.

تمام نشست‌های کمیسیون برجام باید پخش می شد

از طرف دیگر منصور حقیقت‌پور در این رابطه، گفت: کمیسیون برجام درباره حضور صدا و سیما در نشست‌های این کمیسیون هیچ مصوبه‌ای نداشته است، البته ما باید از نخست سیاست خود را درباره این موضوع اعلام کرده و نظر و تصمیم و برنامه مدیران رسانه‌ملی را جویا می‌شدیم، تا اتفاق روز سه شنبه رخ نمی داد.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به‌طور حتم اگر قرار بود که نشست‌های کمیسیون برجام پخش شود، می‌بایست تمام نشست‌ها پخش می شد، اما صدا وسیما نسبت این مسئله گزینشی عمل کرد.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره شائبه سیاسی کاری صدا و سیما در رابطه با نحوه پخش جلسات کمیسیون برجام، تصریح کرد: این موضوع حتی از سوی برخی از اعضای کمیسیون برجام نیز مطرح شد، از این رو به نظر من خود صدا وسیما همواره با مسائل سیاسی برخورد می‌کند، اینجا هم می‌شد که به‌گونه ای رفتار کند که شائبه سیاسی کاری مطرح نشود.

گفتنی است؛محمد حسن ابوترابی‌فرد در ابتدای نشست روز سه‌شنبه (24 شهریورماه) کمیسیون ویژه بررسی برجام در انتقاد به عملکرد صدا و سیما گفت: صدا و سیما در روزهایی که کمیسیون ویژه موضوعات را با سعید جلیلی بررسی می‌کرد حضوری کامل و برنامه‌ریزی خیلی دقیق برای ضبط داشت. به نظر می‌رسد با اتمام مباحث آقای جلیلی آن انگیزه دیگر وجود ندارد.

27220

کد N961276

وبگردی