آفتاب
حجت الاسلام حمید محمدی:

قرآن شفا دهنده همه دردها و آلام بشر است

قرآن شفا دهنده همه دردها و آلام بشر است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در اختتامیه مسابقات قرآن شرکت نفت گفت: اگر به طلب استشفا به سمت قرآن رویم قرآن شفا آفرین می شود. نسخه های دردهای روحانی، عقلانی و جسمانی بشر در قرآن است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه مرحله نهایی اولین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت ملی نفت با حضور حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و با اعلام نفرات برتر و اهدای جوایز در دانشکده نفت محله طرشت تهران پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۵ شهریورماه پس از دو روز برگزاری مسابقات برگزار شد.

حمید محمدی در این مراسم گفت: قرآن رسالت های بزرگی را برای هدایت بشر در جهت تحقق فلسفه خلقتش بر عهده دارد. خداوند تنزیل ۲۳ ساله قرآن را واجد رسالت شفا و رسالت رحمت می داند. رسالت شفا که رسالت پالایش وجود از همه ناپاکی ها و آلودگی ها است و رسالت رحمت رسالت تهیه وجود به همه فضایل و خوبی ها است.

وی افزود: انسان در مسیر سیر صعودی خودش به سوی الی الله دائماً نیازمند پالایش وجود از همه آنچه صفت شیطانی تلقی می شود است و آرایش وجود به همه صفتی که فضایل الهی بر شمرده می شود است. فرمود عزیزان درجات بهشت به تعداد آیات قرآن و درکات جهنم هم به تعداد آیات قرآن است. به تعداد آیات قرآن با خواندن و قرائت آن و درک و فهمیدن و عمل کردن به قرآن انسان وارد بهشت می شود و  به نسبت آیاتی که بفهمیم و به آنها عمل نکنیم درکات جهنم شکل می گیرد و درجات یعنی به سوی بالا و بلندی از نرده بان بالا برویم و درکات یعنی به سمت پایین و زیر زمین حرکت کنیم. قرآن هم می تواند درجه برای بهشت باشد و هم درکه برای جهنم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: هرکسی که نتواند حق قرآن را به شایستگی ادا کند طبعاً قرآن برای او خسران آور است و به سقوط در درکات افسل جهنم حرکت می کند. شفا ضد سقم یعنی ضد بیماری است. بیماری هم سه نوع است بیماری عقلی، بیماری روحی و بیماری جسمانی. بیماری عقلانی، بیماری اعتقاد است و بیماری روحانی مجموعه بیماری معنوی و مجموعه رذیلت هاست. بیماری جسمانی مجموعه بیماری های کسالتها است. قرآن می فرماید با تلاوت و عمل به قرآن همه سه نوع بیماری های انسانی شفا می یابد.

محمدی یادآورشد: قرآن شفا است و شفا به دست طبیب است. بنابراین قرآن طبیب عالم هستی است. اگر به طلب استشفا به سمت قرآن رویم قرآن شفا آفرین می شود. نسخه های دردهای روحانی، عقلانی و جسمانی بشر در قرآن است. همین حافظانی که امروز از اینها تجلیل به عمل می آوریم باید بدانند حفظ انتقال مفاهیم قرآن به ذهن است اگر مفاهیم از ذهن به قلب رسید حامل قرآن می شویم و اگر از قلب به جوارح رسید عامل قرآن می شویم. باید حافظِ حاملِ عامل قرآن تربیت کنیم. شما حافظان قرآن مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارید. البته افتخار بزرگی هم برای شماست و هم نشان دهنده جایگاه شما در بهشت است. اولین کار انبیا تلاوت و سپس یزکیهم و سپس یعلمهم الکتاب بوده است.

وی افزود: قرائت قرآن به قصد تبعیت آن را تلاوت می گویند. این گونه تلاوت راهگشا و موثر است. حقیقت ناب در قرآن و عترت هردوتا است. اگر قرآن از عترت یا عترت از قرآن جدا شود نه قرآن را داریم و نه عترت را. بنابراین پیشنهاد می کنم سالهای آینده برگزاری مسابقات در دو حوزه قرآن و عترت برگزار شود که دو صراط هستند که تضمین کننده سعادت بشرند. باید دو کتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را هم مورد توجه قرار داد زیرا آنها برادر و خواهر قرآن هستند. ان شاءالله در سالهای آینده در این موارد مسابقات برگزار شود و در این حوزه ها باید با آموزشهای جدی همراه شوند و سپس از کلاسها و آموزشهای داده شده مسابقات به عمل آید.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام میریحیی رئیس دارالقرآن شرکت ملی نفت در سخنانی گفت: همه تلاشمان را انجام دادیم تا به بهترین نحوی و با بهترین کیفیت و بهترین گروه داوری و اجرایی این مسابقات به فرجام برسد. این دوره مسابقات در مرحله نهایی در رشته های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ در دو بخش خواهران و برادران و اذان مختص برادران انجام شد. رقابت ها بسیار خوب و منسجم و با حوصله و منظم انجام شد در بخش قرائت تحقیق برادران ۳۲ نفر در ترتیل برادران ۴۰ نفر و در حفظ در کل ۵ رشته ۲/۵ و ۵ و ۱۰ و ۲۰ و کل قرآن ۱۸ نفر شرکت کننده داشتیم. همه حافظان سطحشان بالای ۹۰ امتیاز بود. در بخش خواهران در قرائت تحقیق ۷ نفر، ترتیل ۱۳ نفر و حفظ ۵ رشته ۱۷ نفر رقابت کردند که در تمامی این رشته ها سه نفر برتر برگزیده شدند و هدایایی به آنها اهدا می شود.

کد N959433

وبگردی