آفتاب

اعلام آمادگی آمریکا برای حمایت از پیوستن مونته‌نگرو به ناتو

اعلام آمادگی آمریکا برای حمایت از پیوستن مونته‌نگرو به ناتو

کاخ سفید اعلام کرد،‌ ایالات متحده آماده حمایت از عضویت مونته‌نگرو به ناتو است چون این روند باعث می شود تا این کشور جمهوری یوگسلاوی سابق به انجام اصلاحات بپردازد و همچنین افزایش حمایت مردمی از پیوستن به این ائتلاف امنیتی را دربردارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "جو بایدن"، معاون رییس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با "میلو جوکانوویچ"،‌ نخست وزیر مونته نگرو گفت که ایالات متحده از دعوت ناتو برای پیوستن مونته نگرو به این ائتلاف در دسامبر 2015 حمایت می‌کند تا این کشور به پیشرفت های بیشتری در تمامی زمینه ها دست پیدا کند.

اجازه پیوستن و عضویت یک کشور سابق کمونیستی به ناتو در بحبوحه درگیری ها در اوکراین، ممکن است باعث افزایش تنش ها میان روسیه و آمریکا و سایر کشورهای این ائتلاف غربی شود.

کاخ سفید اعلام کرد، دعوت از مونته نگرو برای پیوستن به ناتو احتمالا در نشست وزرای خارجه ائتلاف در دسامبر سال جاری میلادی مطرح می شود. ائتلاف ناتو سال گذشته میلادی تصمیم گرفت تا مذاکراتی را برای پیوستن مونته نگرو به ناتو آغاز کند اما این تصمیم تا پایان سال جاری میلادی به تاخیر افتاد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: معاون باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر مونته نگرو موافقت کردند که پیوستن این کشور به ناتو می تواند همچون "لنگری محکم" جایگاه مونته نگرو را در نهادهای اروپایی-اقیانوس اطلس مستحکم کند،‌ باعث ارتقای ثبات منطقه ای در بالکان شود و اعتبار سیاست "درهای باز" ناتو را نشان دهد.

مونته نگرو در کنار سایر کشورهای یوگسلاوی سابق می خواهد همانند آلبانی و کرواسی که در سال 2009 به ناتو پیوستند،‌ به این ائتلاف بپیوندد.

مقام های روسیه گفته اند که ورود این کشورها ممکن است اقدامی تحریک آمیز محسوب شود.

انتهای پیام

کد N957465

وبگردی