آفتاب

پوتین: سرنوشت دونباس را روسیه نباید تعیین کند

پوتین: سرنوشت دونباس را روسیه نباید تعیین کند

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: تصمیم‌گیری درباره آینده و سرنوشت منطقه "دونباس" (شامل دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین) نباید از سوی روسیه انجام شود. روح و جان ما با مردم دونباس است اما این مسائل مهم نباید از سوی روسیه تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد که هیچ جایگزینی برای توافقات مینسک وجود ندارد. وی تاکید کرد: مهمترین مساله این است که خط تماس مستقیم میان مقام‌های کی‌یف و مقام‌های دونتسک و لوهانسک برقرار شود تا توافقات مینسک اجرایی شود.

وی گفت که این توافقات هم تغییرات در قانون اساسی و هم برگزاری انتخابات را در نظر گرفته است که باید با تایید دونباس انجام شود. پوتین افزود: با این حال تایید آن برنامه‌ریزی شده نیست. جنبه‌های اقتصادی مینسک-2 نیز باید در نظر گرفته شود. به نظر من باید مسائل مرتبط با تامین گاز را هم حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه سخنانش گفت ممکن است که تاخیر در اجرای توافقات مینسک مورد بررسی قرار گیرد. وی در جمع خبرنگاران گفت: ممکن است تاخیر اجرای توافق مینسک بررسی شود و مهمترین مساله این است که توافقات نظارت شود. بسیار مناسب است که آنچه که در مینسک حاصل شد، به صورت کامل اجرا شود.

پوتین در ادامه سخنانش تاکید کرد که توقف بمباران دونباس از سوی ارتش اوکراین و گردان‌های داوطلب که امروز هم برقرار است، دستاورد خوبی بوده است.

توافق صلح مینسک 12 فوریه در پایتخت بلاروس به امضای رهبران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه رسید تا نهایتا آتش‌بسی میان نیروهای اوکراینی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در دونتسک و لوهانسک حاصل شود. این توافق از 15 فوریه و با خروج تسلیحات سنگین از خط مقدم نبرد و آزادی زندانیان آغاز شد.

انتهای پیام

کد N954879

وبگردی