آفتاب

کاخ سفید: داعش آزادی عمل خود را در عراق از دست داده/ پیشروی نیروهای پیشمرگ‌ در کرکوک

کاخ سفید: داعش آزادی عمل خود را در عراق از دست داده/ پیشروی نیروهای پیشمرگ‌ در کرکوک

دولت آمریکا اعلام کرد که داعش آزادی عمل و تحرکات آزادانه خود را در حدود 30 درصد از اراضی مسکونی‌ عراق که حدود یک سال قبل آنها را اشغال کرده بود، از دست داده است. در همین حال منابع عراقی از آزادی 10 روستا در کرکوک به دست نیروهای کرد پیشمرگ خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الرای العام کویت، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگوی مطبوعاتی درخصوص پیشروی حاصل شده در عملیات ائتلاف ضدداعش در عراق و سوریه پس از یک سال از آغاز کار این ائتلاف گفت‌: در حال حاضر جنگنده‌های "اف16" عراقی حملات هوایی را علیه مواضع داعش در عراق انجام می‌دهند و این نشانگر رابطه امنیتی‌ تقویت شده میان آمریکا و عراق در رویارویی با تهدیدهای داعش است.

وی افزود: در سوریه نیز داعش بیش از 17 هزار کیلومتر مربع از اراضی شمال سوریه را از دست داده است و کاملا از مرزهای سوریه و ترکیه که طول آن به حدود 600 مایل می‌رسد بیرون رانده شده و تنها در 68 مایل از این منطقه حضور دارد.

جاش ارنست گفت: نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بیش از 6700 حمله به مواضع داعش داشته‌اند که در این مواضع هزاران تروریست حضور داشتند.

وی افزود: از حدود یک ماه قبل یا حتی پیش از آن اعلام شد که آمریکا در حمله هوایی باعث مرگ شخصی به نام حاجی معتز، فرد شماره دو داعش شد و این مساله به این معناست که حتی اعضای ارشد و برجسته داعش نیز تحت فشارهای شدید قرار دارند و در نتیجه ما پیشروی مهمی را در کاهش قدرت و ویرانی داعش حاصل کرده‌ایم.

این مقام آمریکایی گفت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا چندین مرتبه به این مساله اشاره کرده است که در ازای برخی شکست‌ها در حملات، دوره‌هایی از پیشروی نیز رخ خواهد داد و این بخشی از هرگونه عملیات نظامی از این قبیل است اما زمانی که به برخی از وقایع در عالم واقع می‌نگریم هیچ‌کس نمی‌تواند این پیشروی مهم حاصل شده در سال گذشته میلادی را منکر شود.

پیشروی پیشمرگ‌ها در کرکوک

از سوی دیگر، شبه‌نظامیان پیشمرگ عملیاتی را علیه تروریست‌های داعش در استان کرکوک آغاز کردند که در جریان این عملیات 13 پیشمرگ کشته و 46 تن دیگر در اثر انفجار بمب‌هایی در هنگام پیشروی نیروهای کرد زخمی شدند.

در همین حال، محمد مصطفی حمه، سرتیپ در نیروهای پیشمرگ گفت که هدف از این عملیات تامین امنیت مسیر بغداد- کرکوک و مرکز شهرستان داقوق و ناکام گذاشتن اقدامات داعش است.

وی افزود: این عملیات که با حمایت جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا آغاز شد و در جریان آن نیروهای کرد توانستند 10 روستای اشغال شده توسط داعش را بازپس بگیرند.

انتهای پیام

کد N953905

وبگردی