آفتاب
در نامه‌ای به بان کی‌مون؛

فرستاده سازمان ملل خواهان مذاکرات مستقیم طرف‌های یمنی شد

فرستاده سازمان ملل خواهان مذاکرات مستقیم طرف‌های یمنی شد

در حالی که هیات صنعاء در مسقط منتظر بازگشت اسماعیل ولد الشیخ احمد از ریاض برای اعلام موضع عربستان نسبت به طرح اخیر وی برای حل بحران یمن هستند، منابع یمنی اعلام کردند که الشیخ احمد اخیراً نامه‌ای را برای معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خارجه فرستاده و در آن درخصوص مذاکرات اخیر در مسقط صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، یک منبع آگاه در هیات صنعاء اعلام کرد که انصارالله بر توقف جنگ پیش از صحبت کردن از هرگونه ابزار اجرایی پافشاری می‌کند اما هیات عربستان خواهان توقف شلیک موشک‌ها به مرزهای این کشور به عنوان شرطی برای ادامه توافق‌ها شده است.

این منبع گفت: ما مذاکرات سختی را در مسقط داشتیم. محکومیت کشته شدن «نیروهای خارجی» در مأرب از سوی اتحادیه عرب و طرف‌های محلی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که این طرف‌ها با معیارهای غیرمنطقی با جنگ برخورد می‌کنند.

از سوی دیگر منابع تاکید کردند که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن روز پنجشنبه نامه‌ای را برای جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خارجه فرستاده و در آن به قبول ساختار جدید قطعنامه 2216 شورای امنیت از سوی انصارالله و حزب "کنگره ملی یمن" اشاره کرد که شامل پایبندی کامل به این قطعنامه به جز ماده مربوط به نقض مالکیت یمن و اعمال تحریم‌هاست.

در این نامه ولد الشیخ تاکید کرده که هیات صنعاء با عدم اشاره به عبارت‌هایی همچون «مبارزه با تروریسم» و مرزهای عربستان موافقت کرده است.

به گفته ولد الشیخ نشست‌های مسقط میان انصارالله، افسران سازمان اطلاعات عربستان و نمایندگانی از آمریکا، انگلیس و عمان برگزار شده است.

ولد الشیخ در نامه خود تاکید کرد: این مذاکرات برای ایجاد فضای اطمینان میان دو طرف جهت عقب‌نشینی از مناطق مرزی در مقابل توقف کامل عملیات هوایی و توقف عملیات نظامی یمن در داخل عربستان بود و این نخستین بار است که انصارالله به این توافقنامه روی باز نشان داده‌، هرچند که تکرار کردند بازگشت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن مورد قبول نیست اما با بازگشت دولت برای مدتی کوتاه موافقت کردند.

ولد الشیخ در این نامه اعلام کرد که ائتلاف سعودی پس از کنترل بر عدن، أبین و شبوه از پیشروی در شمال ناتوان مانده است. تعز همچنان صحنه درگیری‌هاست. حمله به صنعاء نیز سخت‌تر خواهد بود و زمان زیادی به طول می‌کشد.

وی در این نامه تاکید کرد: "ما باید به سمت مرحله‌ای استراتژیک‌تر پیش برویم و دور جدیدی از مذاکرات مستقیم را آغاز کنیم. گزینه اول من برای مکان برگزاری مذاکرات عمان و گزینه دوم کویت است."

الشیخ احمد همچنین روز یکشنبه با منصور هادی در ریاض دیدار و با وی درخصوص تحولات یمن بحث و گفت‌وگو کرد.

هادی در این دیدار بر لزوم اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت و بازگشت دولت مستعفی به یمن تاکید کرد.

دیدار معاون هادی با سفیر آمریکا در یمن

خالد بحاح، معاون هادی نیز با میتو تولر، سفیر آمریکا در یمن دیدار و درخصوص اوضاع کنونی یمن و عملیات ائتلاف متجاوز سعودی گفت‌وگو کرد.

بحاح مدعی شد: «دولت تلاش می‌کند تا کشور را از خشونت‌ها نجات دهد. حوثی‌ها حسن نیت خود را برای توقف درگیری‌ها نشان ندادند.»

وی بر لزوم ایجاد ابزار فوری جهت اجرا کردن قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرد.

سفیر آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که جنگ به زودی پایان یافته و روند سیاسی در یمن از سر گرفته شود.

انتهای پیام

کد N948573

وبگردی