آفتاب

تروریسم عامل ایجاد موج مهاجرت است/ تاکید بر راه حل سیاسی متعادل برای مشکلات منطقه

تروریسم عامل ایجاد موج مهاجرت است/ تاکید بر راه حل سیاسی متعادل برای مشکلات منطقه

ایرنا نوشت: وزیر خارجه جمهوری چک با بیان اینکه باید برای مشکلات منطقه راه حل سیاسی متعادل پیدا کنیم گفت: تروریسم از بزرگترین خطرات جهان فعلی و عامل پدیده موج پناهندگان است.

لوبومیر زائورلک روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان این که حجم تبادل بین جمهوری چک و ایران نزدیک به صفر است، افزود: ایران و چک پتانسیل های بسیار خوبی دارند اما از این ظرفیت ها خیلی استفاده نکرده ایم، ما به ایران بعنوان دولت مستقل احترم می گذاریم و ایرانیان شرکای معتبر برای شرکت های چک هستند.

وی با بیان این که از حجم مبادلات دو کشور خیلی ناراضی هستیم و می خواهیم این فرآیند را تغییر دهیم در عین حال گفت: این اقدام زمانبر است و با حضور در ایران امیدوار هستیم شروعی برای تغییر سطح روابط بازرگانی دو کشور باشد.
زائورلک ادامه داد: خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط چک و ایران، این سفر را انجام دادم و بعد از چندین سال، سفر فوق العاده ای بود.

وزیر خارجه چک با اشاره به حضور تعدادی از کارآفرینان، تجار و مقامات کشورش در این سفر اظهار داشت: این سفر فرصتی را برای روابط دو کشور در بخش های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی ایجاد می کند.
زائورلک اضافه کرد: هیات بازرگانی چک در اتاق بازرگانی اصفهان و تهران خود را معرفی کرد، این هیات متشکل از بخش های مختلف صنایع کشور چک است.

وی چک را کشوری صنعتی توصیف کرد که سابقه طولانی در ساختن پل ها و جاده ها دارد و می تواند در نوسازی بخش های مختلف به اقتصاد ایران را کمک کند و گفت: در مذاکرات با وزیر امورخارجه ایران در مورد فرصت های مشترک صحبت کردیم، جمهوری چک، ایران را کشوری مهم و قوی از لحاظ نیروی انسانی با تحصیلات بالا می داند.

وزیر خارجه چک با بیان این که در گذشته روابط بازرگانی دو کشور بسیار عالی بود، اظهار داشت: جمهوری چک از توافق هسته ای در وین استقبال می کند چرا که این توافقنامه زمینه را برای روابط بهتر بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی فراهم می کند.
زائورلک با تاکید بر این که لازم است گام های دیگری برداشته شود، افزود: شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا باید اول سال آینده تحریم ها علیه ایران را برطرف کند، از جمله این تحریم ها، تحریم مالی است که برای تجار بسیار کلیدی است که بخواهند در ایران پروژه جدیدی شروع کنند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت در مذاکرات ایران و آژانس اظهار داشت: توافق هسته ای به افزایش امنیت نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه به کشورهای ما هم کمک می کند و اجرای این توافق می تواند در بهبود روابط با بعضی کشورهای منطقه نیز موثر باشد.
وزیر خارجه چک با بیان این که استقرار روابط بین ایران و جامعه بین الملل بسیار مهم است، گفت: با توجه به وضعیت جدید سیاسی که با آن مواجه ایم و شاهد موج عظیم پناهندگان از خاورمیانه به اروپا هستیم در مذاکرات خود راجع به مسایل خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت و گو کردیم.

وی تصریح کرد: باید تایید کنم که ایران نقش مهمی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر دارد و اگر با ایران همکاری نکنیم خاورمیانه می تواند همچنان منطقه آشوب باقی بماند. جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف می تواند نقش اساسی بازی کند و در تجدید روابط باب جدیدی باز می شود.

وزیر خارجه چک با بیان این که معتقدیم پروژه های بازرگانی می تواند تشنج را آرامتر کند، ادامه داد: ایران دارای نیروی کار تحصیل کرده و دارای سطح بالای آموزش است که این چیزی معمولی نیست.
زائورلک ادامه داد: از طرف جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در زمینه های محیط زیست، نوسازی دستگاه ها و راه و ترابری ابراز علاقه شده، علاوه بر این جمهوری چک تجربیاتی در تامین دستگاه های ایمنی برای خطوط راه آهن دارند.
وی خاطرنشان کرد: ما فقط نیازمند هستیم این پروژه ها ضمانت شوند و از همین رو جزو اعضا هیات چک، نماینده بانک صادرات چک و شرکت بیمه چک نیز حضور دارند.

وزیر خارجه چک به ملاقات خود با وزیران امور اقتصادی و دارایی و همچنین، صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و اظهار داشت: با انعقاد قرارداد اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف، زمینه سرمایه گذاری آماده می شود و اول سال آینده و با برطرف شدن تحریم های مالی می توانیم در ایران سرمایه گذاری کنیم و پروژه هایی که مورد علاقه ایران هستند را انتخاب کنیم.
زائورلک همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بحران های منطقه خاورمیانه گفت: فکر می کنم هیچ راه آسانی وجود ندارد، ما باید راه حل سیاسی متعادلی پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در مورد سوریه معلوم شد پیشنهاداتی که ارایه شدند اثر بخش نبودند و راه حل هایی که ارایه می شوند باید شامل کشورهایی باشند که بدون آن ها نمی توانیم به راه حل برسیم.

وزیر خارجه چک در خصوص تحولات یمن نیز گفت: با ظلم و ستم و راه حل نظامی مشکل یمن به هیچ جا نمی رسد، باید راهی پیدا کنیم تا با گروه هایی مثل داعش که ظالمانه شرایط را به هم می زنند، مبارزه کنیم. باید دولت ها بر اساس انتخابات مستقر شوند و در کشورشان زندگی عادی شروع شود.

49261

کد N947723

وبگردی