آفتاب
/سرمقاله-رای الیوم/

ائتلاف متجاوز سعودی انتظار چنین شوکی را نداشت

ائتلاف متجاوز سعودی انتظار چنین شوکی را نداشت

از زمانی که ائتلاف "طوفان قاطع" به رهبری عربستان حملات هوایی خود را به پایگاه‌های حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح آغاز کرد، مثل روز روشن بود که جنگ یمن طولانی خواهد شد و هزینه‌های مالی و جانی سنگینی خواهد داشت. تحلیل‌گران سیاسی و نظامی تلفات جانی یمنی‌ها بر اثر جنگ و تجاوز در یمن را دور از ذهن نمی‌دانستند اما هیچ گاه نمی‌توانستند این تصور را بکنند که نظامیان متجاوز آن هم با این تعداد در یک روز کشته شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله خود در خصوص کشته شدن سربازان اماراتی، عربستانی و بحرینی در عملیات اخیر انصارالله و ارتش یمن در استان مأرب نوشته است: روز جمعه و شنبه نیروهای ائتلاف سعودی به کشته شدن 60 سرباز از جمله 45 اماراتی، 10 عربستانی و پنج بحرینی اعتراف کردند. آن‌ها در حمله‌ای که گارد ریاست جمهوری وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن مسئولیت آن را برعهده گرفت، کشته شدند.

این حمله با استفاده از موشک بالستیک از نوع "توشکا" انجام شد و پایگاه این نیروها در استان مأرب را هدف قرار داد.

این خسارت بزرگ و دردناک خطر ورود به جنگ یمن و ادامه آن را آشکار ساخت. همچنین نشان داد که آینده خونبارتر در انتظار طرف‌های شرکت کننده در این جنگ است.

این حمله به پادگان نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز مسائل با اهمیت زیادی را روشن کرد از جمله:

1-وجود نیروهای ویژه اماراتی، بحرینی و عربستانی در خاک یمن و مشارکت عملی آن‌ها در جنگ. این مساله نشان می‌دهد که ائتلاف تنها به حملات هوایی اکتفا نکرده است و این تحول بزرگی به حساب می‌آید.

2-ورود نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به علی عبدالله صالح به میدان جنگ و استفاده از موشک‌های بالستیک برای نخستین بار و با دقت زیاد.

3-بازگشت هماهنگی و همکاری میان حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح در میدان جنگ مثل قبل. اخیرا اختلافاتی میان آن‌ها در خصوص نمایندگانشان در کنفرانس ژنو رخ داد و حوثی‌ها به تنهایی برای مذاکره با اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن به مسقط رفتند.

4-تایید کذب بودن اخبار منتشر شده در خصوص حمایت امارات از علی عبدالله صالح. افزایش تعداد نیروهای کشته شده امارات در حمله اخیر و تهدیدات نیروهای علی عبدالله صالح علیه "متجاوزان" اماراتی کاملا مغایر با این اخبار است.

کاملا مشخص است که تعداد زیاد قربانیان ائتلاف سعودی در مقایسه با تعداد جمعیت اندک این کشور به جز عربستان شوک بزرگی برای دولت‌ها و مردم آن‌هاست.

تاکید مسئولان بر ادامه مشارکت در جنگ یمن و افزایش حملات هوایی به حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح نشان می‌دهد که ائتلاف همچنان استراتژی خود را پیش می‌برد.

روزها و هفته‌های آینده شامل تحولات چشمگیری در یمن به چند دلیل خواهیم بود:

اول: سخنگوی رسمی حوثی‌ها هفته گذشته اعلام کرد: "باید حوادث غافلگیر کننده‌ای را در این جنگ انتظار داشته باشیم". علی عبدالله صالح نیز همین اظهارات را تکرار کرد.

برخی حامیان ائتلاف سعودی این حوادث را مسخره می‌کردند اما امروز می‌بینیم که آن حادثه غیرمنتظره همین موشکی است که نیروهای ائتلاف را هدف قرار داد و نشان داد که باید این تهدیدات را جدی گرفت.

دوم: گزارشات خبری آمریکایی که به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی موثق منتشر شده‌اند، تاکید دارند که ائتلاف عربستان در حال مقدمه چینی برای انجام حمله‌ای گسترده برای سیطره بر صنعاء ظرف هفته‌های آتی است. بعید نیست که این حمله کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان ائتلاف سعودی را تسریع کند.

سوم: اخبار ضد و نقیض از تعهد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به افزایش کمک نظامی و اطلاعاتی آمریکا از ائتلاف جنگ در یمن را به جنگ منطقه‌ای بزرگتر و خطرناک‌تری تبدیل خواهد کرد و حتی احتمالا جنگ فرسایشی برای تمامی طرف‌های درگیر باشد. درگیری‌ها در مرز عربستان و یمن در حال افزایش است و احتمالا قربانیان بیشتری خواهد گرفت.

تنها راه حل بحران یمن راهکار سیاسی است. این راهکار می‌تواند طرح هشت بندی ولد شیخ باشد که براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت طرح ریزی شده است. این طرح شامل عقب نشینی حوثی‌ها از پایتخت و شهرهای یمن، تحویل سلاح و تشکیل دولت انتقالی موقت است. اگر اخبار منتشر شده در خصوص قبول این طرح توسط انصارالله و علی عبدالله صالح در ازای توقف درگیری‌ها و جنگ در یمن درست باشد پس هنوز هم جای امیدی باقی است.

جنگ یمن برای تمامی گروه‌هایی که وارد آن شده‌اند خونبار خواهد بود و این امر ضرب المثل معروف "چاه کن همیشه ته چاه است"‌ را برای ما تداعی می‌کند.

انتهای پیام

کد N947539

وبگردی