آفتاب

اعتراض ده‌ها هزار نفری ژاپنی‌ها به لوایح دفاعی جدید

اعتراض ده‌ها هزار نفری ژاپنی‌ها به لوایح دفاعی جدید

ده‌ها هزار معترض امروز (یکشنبه) در نزدیکی پارلمان ژاپن تجمع کردند تا به قوانین امنیتی جدید این کشور اعتراض کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از بزرگترین تجمع‌های اعتراضی تابستان سال جاری در ژاپن پیش از تصویب پیش‌بینی شده سند دفاعی جدید کشور در ماه آینده میلادی است.

معترضان ژاپنی در جریان تظاهرات در منطقه مربوط به ساختمان‌های دولتی در شهر توکیو همچنین در مقابل دروازه ساختمان پارلمان این کشور شعار دادند "نه به قوانین جنگی"، "لوایح را اکنون لغو کنید"، "آبه استعفا بده".

این تظاهرکنندگان مخالف قوانینی هستند که با تفسیر قانون اساسی نفی‌کننده جنگ این کشور بار دیگر نقش ارتش ژاپن را گسترش می‌دهد. در ماه ژوئیه مجلس سفلی پارلمان ژاپن این لوایح را که به نیروی دفاع شخصی این کشور اجازه به ورود به درگیری برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم می‌دهد، تصویب کرد.

در حال حاضر مجلس اولیای پارلمان ژاپن این لوایح را مورد بحث قرار داده و انتظار می‌رود تا اواسط سپتامبر آنها را تصویب کرده و به قانون تبدیل کند. نکته تعجب‌برانگیز تجمع‌های اعتراضی امروز این بود که دانشجوها و مادران جوان در آن شرکت داشتند و این موضوع توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد در حالی که تا پیش از این در تجمع‌های ژاپن معمولا اعضای اتحادیه‌های کارگری و فعالان چپگرا شرکت می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم ژاپن با لوایح امنیتی جدید این کشور مخالف هستند.

انتهای پیام

کد N939646

وبگردی