آفتاب

پاکستان گزارش اندیشکده‌های آمریکایی را درباره ذخایر هسته‌ایش "بی‌اساس" خواند

پاکستان گزارش اندیشکده‌های آمریکایی را درباره ذخایر هسته‌ایش "بی‌اساس" خواند

وزارت خارجه پاکستان گزارش اندیشکده‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ذخایر هسته‌ای اسلام آباد سومین ذخایر بزرگ جهان است، "بی‌پایه و اساس" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست اخیرا به نقل از دو اندیشکده آمریکایی نوشت: ظرف پنج تا 10 سال آتی، پاکستان می‌تواند به سومین انبار ذخایر هسته‌ای بزرگ جهان تبدیل شده و پس از آمریکا و روسیه قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز جمعه با صدور بیانیه‌ای گفت: ما گزارش مذکور را که بر رشد سریع زرادخانه‌ هسته‌ای پاکستان تاکید دارد، کاملا بی‌پایه و اساس می‌دانیم. اندیشکده‌های صلح بین الملل کارنگی اندوومنت و مرکز استیمسون پنجشنبه گذشته اعلام کردند که پاکستان رقبای همسایه خود را در توسعه کلاهک‌های هسته‌ای کنار زده و ممکن است سالانه 20 کلاهک هسته‌ای تولید کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: به عنوان کشوری هسته‌ای سیاست پاکستان کاملا مطابق با مسئولیت پذیری و میانه‌روی است.

وی افزود: ما کاملا مقید بازدارندگی حداقل و معتبر هستیم و برنامه هسته‌ای ما تنها هدفش برقراری صلح و ثبات در جنوب آسیا است. پاکستان هیچ تمایلی به مشارکت در رقابت‌ تسلیحات هسته‌ای ندارد.

گزارش مذکور به نقل از تحلیل‌گران تاکید دارد که پاکستان حدود 120 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و در مقابل هند 100 کلاهک دارد.

در این گزارش همچنین آمده است که پاکستان می‌تواند ظرف پنج تا 10 سال آتی به دست کم 350 کلاهک هسته‌ای دست یابد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که هدف از انتشار این گزارش تحریف افکار عمومی از انبار تسلیحات هند است و پاکستان همچنان به اهداف جهانی خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای پایبند است.

انتهای پیام

کد N937225

وبگردی