آفتاب
در گفت‌وگو با مدرس دانشگاه‌ دوسلدورف مطرح شد،

اردوغان ترکیه را به ناکجاآباد می‌برد!

اردوغان ترکیه را به ناکجاآباد می‌برد!

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه این روزها سخت مشغول است و با اعلام انتخابات زودهنگام تلاش می‌کند که کشورش را بار دیگر به سمت و سوی فضای انتخاباتی ببرد و در این میان از هر حربه‌ای استفاده می‌کند؛ حتی از کنار گذاشتن یکباره مذاکرات صلح با کردها و آغاز جنگ با پ.ک.ک؛ مذاکراتی که چند سال پیش از آن به عنوان دستاورد بزرگش در دنیای سیاست سخن می‌گفت.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه این روزها سخت مشغول است و با اعلام انتخابات زودهنگام تلاش می‌کند که کشورش را بار دیگر به سمت و سوی فضای انتخاباتی ببرد و در این میان از هر حربه‌ای استفاده می‌کند؛ حتی از کنار گذاشتن یکباره مذاکرات صلح با کردها و آغاز جنگ با پ.ک.ک؛ مذاکراتی که چند سال پیش از آن به عنوان دستاورد بزرگش در دنیای سیاست سخن می‌گفت.

عدنان طباطبایی، مدرس دانشگاه دوسلدورف و از اعضای مرکز مطالعاتی "کارپو" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این باره می‌گوید: "جالب این است که زمانیکه رجب طیب اردوغان در مقام نخست وزیری به قدرت رسید، روند صلح با کردها را در پیش گرفت و تلاش کرد که این موضوع را هم حل کند در آن زمان برخی نیز می‌گفتند که این اقدامات اردوغان در راستای به دست آوردن آرای کردها در انتخابات آتی است. رفته رفته با وقوع تحولات از جمله ظهور داعش در عراق و سوریه، اردوغان چندان عملکرد کردهای سوری به خصوص در مواجهه با داعش را قبول نداشت و نگران بود که آنها قوی شوند. در این میان کردهای ترکیه نیز برای خود حزبی تشکیل دادند که این حزب توانست در انتخابات اخیر پارلمانی خوش بدرخشد. بنابراین شاهد بودیم که رویکرد اردوغان رفته رفته نسبت به کردها تغییر یافت."

وی ادامه می‌دهد: "پس از تحولات پارک گزی، رفته رفته انتقادها علیه اردوغان و حزب محبوبش افزایش یافت، به گونه‌ای که هر از چند گاهی تنها با جرقه‌ای کوچک خاکستر اعتراضات شعله ور می‌شد تا اینکه در انتخابات اخیر پارلمانی در هفتم ژوئن، حزب عدالت و توسعه برای اولین بار از سال 2002 نتوانست اکثریت مجلس را به دست آورد."

طباطبایی با اشاره به انتقاد‌ها علیه دولت آنکارا ادامه می‌دهد: "ترکیه خواسته یا ناخواسته کمکهایی را به داعش انجام داده است و اکنون جنگیدن همزمان علیه این دو جبهه داعش و پ.ک.ک معنی ندارد زیرا کردهای سوری یکی از گروههای موثر در مبارزه با داعش بودند.

وی افزاید: اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر اینکه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) با کشتن دو نیروی پلیس روند مذاکرات صلح را نقض کرده و به همین دلیل حملات علیه این گروه از سر گرفته شده است، چندان معقول به نظر نمی‌رسد."

فضای داخلی ترکیه نیز این روزها چندان روی آرامش نمی‌بیند، پس از شکست مذاکرات درباره تشکیل دولت ائتلافی، احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که دیگر انتخابات زودهنگام اجتناب ناپذیر است اما به نظر بسیاری از تحلیلگران، این انتخابات چندان دور از انتظار نبود و اردوغان برای تحقق رویاهایش چشم انتظار برگزاری این انتخابات به عنوان فرصت دوباره بود، این مدرس دانشگاه تایید می‌کند که "اردوغان از ابتدا به دنبال انتخابات زودهنگام بود" و ادامه می‌دهد که "اردوغان برای انتخابات پیش رو در نظر دارد یک وحدت ملی علیه کردها به وجود آورد اما اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب می‌شود. در واقع او با نشان دادن کردها به عنوان تروریست تلاش می‌کند که آرای احزاب جمهوریخواه و ملی گرا را جذب کند و بدین ترتیب آرای افرادی را که طرفدار ترکیسم هستند، با تصور اینکه اردوغان در تلاش است که روح ملی گرایی ترکیه را احیاکند، به دست آورد."

این تحلیلگر مسایل بین‌الملل در ادامه اضافه می‌کند: "در واقع اردوغان تلاش می‌کند که با باطل کردن یک بخش جامعه، آرای بخش دیگری را به دست آورد، اما این مساله جامعه را د وقطبی می‌کند و بین ترک‌ها و کردها فاصله می‌اندازد که ممکن است که کشور را در آینده با چالش‌هایی روبه‌رو کند."

همزمان با شروع جنگ در دو جبهه علیه داعش در سوریه و پ.ک.ک در شمال عراق، تحرکاتی در داخل کشور مبنی بر بازداشت افراد وابسته به سازمانها و گروههای تروریستی آغاز شد که تاکنون بیش از 1000 نفر دستگیر شده‌اند، طباطبایی در این باره می‌گوید: "بر اساس آمار ارائه شده بیشتر افراد دستگیر شده کرد هستند. به نظر می‌رسد که اولویت عملیات اخیر ترکیه تضعیف کردن کردها بوده است. البته پ. ک. ک یک گروه تروریستی است و در آن شکی وجود ندارد اما با توجه به اقدامات اخیر دولت آنکارا ممکن است که دو گروه تروریستی داعش و پ.ک.ک در خاک ترکیه علیه یکدیگر بجنگند."

تا چندی پیش بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا معترض به سیاست منطقه‌ای ترکیه به خصوص نسبت به داعش بودند، اما پس از حمله تروریستی در سوروچ ترکیه و کشته شدن 32 نفر، دولت آنکارا به یکباره با جهش 180 درجه‌ای رویکردش علیه داعش، اعلان جنگ کرد. طباطبایی در این باره می گوید: "دولت آنکارا خواسته یا ناخواسته به داعش کمک کرده است. با این روند که ترکیه مرزهای خود را به سوی تروریست‌ها باز کرده و اعضای این گروه می‌توانستند از طریق این کشور وارد شوند، ترکیه آیا می‌داند که چقدر داعشی در این کشور هستند؟ هم چنین ترکیه کشوری است که میزان رفت و آمد گردشگر در آن از سراسر جهان بسیار بالاست. اگر روزی این کشور علیه داعش به صورت جدی وارد عمل شود، اتفاقات بسیار ناگواری رخ دهد، بر همین اساس به نظر می‌رسد که اردوغان تنها نگاه کوتاه مدتی نسبت به جنگ با داعش دارد."

هم چنین این مدرس دانشگاه با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر کم نشدن قدرت داعش در منطقه نسبت به دوران گذشته حتی پس از حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه مواضع این گروه می‌گوید: "چندان موافق ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیستم زیرا این عملیات چندان قانع کننده نست و با قاطعیت پیش نمی‌رود که با موفقیت همراه باشد. از طرف دیگر اگر این عملیات تنها با بمباران مواضع داعش و شهرهای مورد تصرف داعش باشد، ممکن است غیر نظامیان بسیاری کشته شوند."

وی در پایان با اشاره به اقدامات اخیر دولت آنکارا خاطرنشان می‌کند: "اردوغان اعتماد به نفس بیش از حدی دارد که تصور می‌کند دستگاه امنیتی ترکیه به قدری قوی است که می‌تواند از هر گونه بحران و یا اقدامات تروریستی در داخل کشور جلوگیری کند. این در حالی است که در طول ماههای گذشته ما شاهد چندین حملات تروریستی در این کشور بوده‌ایم."

انتهای پیام

کد N934464

وبگردی