آفتاب
معاون حزب دموکراتیک خلق ها خواستار شد

برگزاری همه پرسی درباره رویای «رجب طیب اردوغان»

برگزاری همه پرسی درباره رویای «رجب طیب اردوغان»

معاون حزب جمهوری دموکراتیک خلق های ترکیه خواستار برگزاری همه پرسی درباره استقرار نظام مد نظر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت دیلی، «صلاح الدین دمیرتاش» معاون حزب دموکراتیک خلق های ترکیه خواستار برگزاری همه پرسی درباره رویای رئیس جمهور این کشور شد.

وی پیشنهاد کرد تا یک همه پرسی درباره تبدیل نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاست جمهوری که مد نظر رجب طیب اردوغان است برگزار شود.

دمیرتاش گفت: در این همه پرسی احتمالی باید یک سوال وجود داشته باشد و آن اینکه، آیا شما نظام ریاست جمهوری می خواهید یا خیر.

وی در ادامه گفت: نتیجه همه پرسی هر چه باشد به آن احترام می‌گذاریم.

بسیاری از منقدان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به کار شکنی برای ایجاد دولت ائتلافی با هدف کشاندن کشور به برگزاری انتخاباتی دیگر در فضای امنیتی ایجاد شده در هفته های اخیر به بهانه مقابله با داعش و پ ک ک متهم می کنند و معتقدند در این فضا اردوغان امیدوار است با کنار گذاشتن احزاب نزدیک به کردها که عامل شکست وی در انتخابات دور قبلی بودند بار دیگر بتواند پیروز انتخابات باشد تا از این طریق بتواند به آرزوی خود برای تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری دست یابد.

قطعا طرح ارائه شده از سوی دمیرتاش موجب شکست قاطع اردوغان خواهد شد زیرا حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی تنها 34 درصد آرای را توانست از آن خود کند و بعید به نظر می رسد حزب حاکم ترکیه چنین طرحی را بپذیرد.

کد N925660

وبگردی