آفتاب
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه‌(س)

اجازه ندهیم ویروس فضاهای مجازی وارد زندگی‌ها شود

اجازه ندهیم ویروس فضاهای مجازی وارد زندگی‌ها شود

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه‌(س) گفت: یکی از مضرات شبکه‌های اجتماعی این است که سبب گسست ارتباطات عاطفی، روحی و معنوی افراد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به این‌که «در چند سال اخیر شاهد ترویج و استفاده اکثر خانواده‌ها از فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم» اظهار کرد: این فضاها آمیزه‌ای از حق و باطل است و حتی دشمنان از این ابزارها استفاده می‌کنند که گاهی حق و باطل را به صورت جابجا به افراد ارائه بدهند و بتوانند آنگونه که خود می‌خواهند خوراک فکری افراد را تهیه کرده و به نوعی در تمام مسائل الگوسازی کنند.

وی با بیان این‌که «یکی از مضرات شبکه‌های اجتماعی این است که سبب گسست ارتباطات عاطفی، روحی و معنوی افراد می‌شود» تصریح کرد: شاهدیم که بسیاری از جوانان از مسجد رفتن، رفت ‌وآمدهای خانوادگی و خیلی از مسائل ارزشمند دیگر فاصله گرفته‌اند و به این شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و حتی اگر رفت ‌و آمدی هم در بین خانواده‌ها باشد اکثر آنها به دنبال اخباری که در این رسانه‌ها است می‌روند و کمتر به گفت‌وگو و تبادل اطلاعات با سایر افراد خانواده می‌پردازند.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه‌ (س) خاطرنشان کرد: ممکن است گاهی از همین رسانه‌های ملی، افراد مذهبی را یکسری انسان‌های با سر و وضع نامناسب نشان بدهند و افراد مثلا تحصیل کرده را افرادی نشان بدهند که سر و وضع آنها بسیار مرتب است و تیپ رفتاری آنها به نوعی اروپایی است و همین عملکرد رسانه‌ها می‌تواند به مذهب آسیب وارد کند که شاید به راحتی قابل درست شدن نباشد و به نوعی سبب تخریب چهره مذهب شوند پس رسانه‌ها باید به گونه‌ای رفتار کنند که سبب ترویج دین شوند.

حق‌جو تاکید کرد: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش به این موضوع اشاره کرده بودند که دشمن می‌خواهد انسانیت، فرهنگ و دین جوامع را نابود کنند. باید این مسئله را برای مردم از طریق رسانه‌ها مطرح کرد و همواره اندیشه حق‌شناسی را ترویج داد و مرز خوبی، بدی و آلودگی را در جامعه مشخص کرد و اگر در شبکه‌های اجتماعی حرف حقی تبدیل به باطل شد باید در برابر آن ایستاد.

وی گفت: نمی‌توان شبکه‌های مجازی را فیلتر کرد ولی باید یک فضایی را ایجاد کرد که سبب تقویت این فضا‌ها شود. نباید اجازه داد که ویروس‌های این فضاهای مجازی وارد زندگی مردم شود و باید فکر مردم را در برابر این بیماری‌های جدید مقاوم کنیم و امکاناتی برای واکسیناسیون کردن ذهن مردم لازم داریم و روح آنها از نظر فکری، عاطفی و اخلاقی باید تقویت شود.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه‌ (س) تصریح کرد: برای حضور فرزندان در این فضاها باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و از آنها بخواهیم که اگر می‌خواهند در این فضاها باشند یک ساعت یا نیم ساعت با فضای مجازی کار کنند که از سایر برنامه‌های خود هم جا نمانند.

وی ادامه داد: حتما برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان یکسری برنامه‌های جایگزین ارائه بدهیم و باید فضاهای مفید فرهنگی را در جامعه زیاد کنیم تا جوانان بتوانند از آنها استفاده کنند و کمتر به سمت فضاهایی بروند که شاید مطالب مفیدی را به آنها ارائه ندهند.

حق‌جو یادآور شد: باید عواقب ارتباطات در فضای مجازی را برای افراد جامعه شرح داد، خداوند در قرآن همواره عواقب منفی یک کاری را برای قوم‌ها بیان می‌کردند ما هم باید با الگوگیری از قرآن برخی عواقب منفی این فضاها و آسیب‌های اجتماعی که به دنبال دارد را به طور واضح برای مردم معرفی کنیم.

انتهای پیام

کد N924809

وبگردی