آفتاب

کارت قرمز دادستانی کویت به رسانه‌های این کشور در مورد ایران

کارت قرمز دادستانی کویت به رسانه‌های این کشور در مورد ایران

دادستانی کل کویت از رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی این کشور خواست از پرداختن به حواشی شناسایی و بازداشت یک گروه تروریستی در این کشور و ارتباط دادن فعالیت این گروه به برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران خودداری کنند و اجازه دهند تا این پرونده روند قانونی خود را طی کند .

دادستانی کل کویت از رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی این کشور خواست از پرداختن به حواشی شناسایی و بازداشت یک گروه تروریستی در این کشور و ارتباط دادن فعالیت این گروه به برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران خودداری کنند و اجازه دهند تا این پرونده روند قانونی خود را طی کند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وزارت کشور کویت جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از شناسایی و بازداشت سه فرد متهم به همکاری با گروه‌های تروریستی و کشف یک انبار بزرگ سلاح در منازل این افراد خبر داد.

وزارت کشور کویت در این بیانیه آورده است : نیروهای امنیتی کشور موفق به شناسایی و بازداشت یک گروه تروریستی و کشف و ضبط یک انبار بزرگ اسلحه و مواد منفجره که در گودال‌های یک منزل مسکونی جاسازی شده بود، شدند.

این وزارتخانه در ادامه با اشاره به جزییات این پرونده می‌افزاید: 56 عدد اسلحه جنگی موسوم به 'آر پی جی' و مقداری تجهیزات جنگی در مزرعه یک شهروند کویتی به نام 'ح.ع' واقع در منطقه عبدلی در نزدیکی مرز با عراق یافت شده است.

پس از بازداشت دو متهم دیگر پرونده به نام های 'ع.ح' و 'ح.ط' تعداد زیادی اسلحه و مواد انفجاری کشف و ضبط شد، در عین حال این متهمان ضمن اعتراف به وابستگی خود به یک گروه تروریستی، به محل جاسازی ذخایر و مواد انفجاری اعتراف کرده و تلاش ها و بررسی های دستگاه های امنیتی برای یافتن دیگر مظنونان ادامه دارد.

در ادامه این بیانیه به تعداد دقیق محموله های ضبط شده اشاره و آمده است: اسلحه، ذخایر و مواد انفجاری یافت شده در مزرعه و منازل سه متهم شامل 19 هزار کیلوگرم ذخیره جنگی، 144 کیلوگرم ماده انفجاری موسوم به 'تی ان تی' ، 65 عدد سلاح ، تعدادی 'ار پی جی' و 204 عدد نارنجک دستی بوده است.

وزارت کشور کویت در پایان بیانیه خود از ارجاع متهان به مراجع قانونی جهت ادامه بازجویی و تحقیقات خبر داده است.

سه فرد بازداشت شده در اعترافات خود اعلام کرده اند : برخی از اسلحه ها و مواد منفجره از دوران حمله عراق به کویت جمع آوری و نگهداری شده بود و تعدادی نیز از طریق راه های زمینی و دریایی به کویت انتقال داده می شد و مطابق دستور العمل هایی که از خارج کویت برای آنان صادر گشته بود می بایست تنها این تجهیزات را ذخیره کرده و در صورت لزوم با توجه به شرایط منطقه ای میان اشخاص معینی توزیع کنند.

پس از انتشار این بیانیه و ادعای برخی از مقامات کویتی مبنی بر این که گروه با حزب‌الله لبنان و به تبع آن با ایران در ارتباط بوده است بر اساس گزارش خبرگزاری های ایرانی ، برخی از رسانه های کویتی به طرز چشم گیری اقدام به جوسازی علیه ایران و حزب الله لبنان کردند .

در این راستا روزنامه «الوطن» کویت، در مطلبی ایران و حزب‌الله را دشمنان اسلام و کویت خواند و مدعی شد که اعضای گروهک کشف شده از پیروان و حامیان دشمنان اسلام، اعراب و دین (حزب‌الله و ایران) هستند.

نویسنده مقاله این روزنامه کویتی با اهانت به ایران مدعی شد که خون تروریستی ایرانی در رگ‌های این افراد جاری است.

این روزنامه همچنین در ادعایی مضحک عنوان کرد : ایران و حزب الله در نقشه‌های تروریستی نقش مهمی دارند.

روزنامه الوطن در مطلبی دیگر به نقل از یک وکیل کویتی مدعی شد که ایران همزمان با ایجاد ناامنی در کویت، بحرین و قطیف عربستان، تلاش می‌کند عربستان را در تنگنا قرار بدهد.

روزنامه الرأی این کشور نیز در یادداشتی با عنوان «ایران و پیام‌های عربی.. پویایی عربستان»، سیاست‌های ایران را «ویرانگر» و سبب بروز «درگیری‌های مذهبی» خواند و در مقابل تحرکات عربستان را «پویا» خواند که همزمان با گروه‌های افراطی و افزایش نفوذ ایران مقابله می‌کند.

نویسنده این روزنامه مدعی شد: لبخند ظریف هنوز لبخندی است که تمایل سرکشی در خود دارد به توسعه‌طلبی و رفتار بر اساس مطیع کردن اعراب مقابل ایران. این مسئله تا اطلاع‌ثانوی رد شده است.

در کنار یادداشت‌های بشدت انتقادی از ایران در مطبوعات کویت، یادداشت‌های حمایتی نیز منتشر شده است. «سامی النصف» روزنامه‌نگار روزنامه الانباء کویت بر خلاف نظر دیگر روزنامه‌نگاران با دیدی مثبت به ایران نگریست و در یادداشت «ابتکار ایران و عملگرایی خلیج فارس» از طرح ایران برای پایان بخشیدن به نزاع در منطقه حمایت کرد و ضمن اشاره به کشت و کشتار در عراق، سوریه، لیبی، مصر، سومالی و یمن به دست مردم همین کشورها که در طول یک دهه گذشته قربانیان زیادی بر جا گذاشت، گفت: «همه این قربانیان اعراب هستند که فاجعه‌ای بی‌نظیر در تاریخ قلمداد می‌شود».

النصف با اشاره به این که اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس اولین کسانی هستند که از این فاجعه متضرر خواهند شد، طرح‌های بین‌المللی که تاکنون غیر از تجمع طرف‌های درگیر بر میز مذاکره و ایجاد موانع از سوی آنان، را ناکارآمد خواند و از طرح ایران مشتمل برآتش بس در سوریه و تشکیل دولت ائتلافی و اصلاح قانون اساسی و اجرای انتخابات پارلمانی دفاع کرد و حل مسائل منطقه را ضروری دانست.

«النصف» اجرای طرح کشورهای خلیج فارس، عربی، ایرانی و ترکی را به طور متوازن از سوی مجلس همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و جوامع عربی به منظور پایان بخشیدن به درگیری‌ها در لیبی، عراق، سوریه، یمن و حتی لبنان و فلسطین ضروری دانست و گفت: «قبل از این که آتش جنگ دامان همه را بگیرد لازم است به درگیری‌ها پایان داده شود».

برخی از رسانه‌های کویتی بدون داشتن هیچ‌گونه مدرک مستندی آن قدر در ایجاد فضای تبلیغاتی علیه ایران و اتهام زنی به کشورمان بر اساس برخی از اهداف پیش رفتند و آش این موضوع را آن قدر شور کردند که دادستان کل کویت از رسانه های این کشور خواست از نوشتن مطلب در مورد این پرونده و اتهام زنی به کشورهای منطقه خودداری کنند تا این موضوع سیر عادی خود را طی کند و حواشی بر اصل پرونده تاثیر نگذارد .

با توجه به سفر اخیر رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به کویت و عزم ایران برای برگزاری نشست جی 7 ( گفت وگو های ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس ) به نظر می رسد که برخی در این منطقه از این فرایند ناراضی هستند و همچنان در تلاش هستند که به موج ایران هراسی در منطقه با مطرح کردن ادعاهای بی پایه و اساس ادامه دهند .

انتهای پیام

کد N924089

وبگردی