آفتاب

تظاهرات صدها هزار برزیلی علیه رئیس‌جمهور این کشور

تظاهرات صدها هزار برزیلی علیه رئیس‌جمهور این کشور

صدها هزار تن از معترضان در برزیل علیه رئیس جمهوری این کشور تظاهرات کرده و خواستار استعفای وی به خاطر فساد گسترده و رکود اقتصادی در این کشور بزرگ آمریکای لاتین شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدها هزار تن از معترضان با خواندن سرود ملی برزیل فریاد می‌زدند "دیلما روسف برو بیرون" و خواستار استعفای رئیس جمهوری کشورشان شدند. این تظاهرات علاوه بر برازیلیا، پایتخت برزیل در ریودوژانیرو، سائوپائولو و مناطق دیگری از این کشور بزرگ آمریکای لاتین برگزار شد.

اگرچه گزارش‌ها درباره حضور گسترده معترضان برزیلی در این تظاهرات علیه رئیس جمهوری متناقض است اما پلیس تخمین می‌زند که 866 هزار تن از معترضان در ده‌ها شهر و روستا در سراسر این کشور شرکت کردند.

این سومین اعتراضات گسترده علیه روسف در سال جاری میلادی محسوب می‌شود و دومین تظاهرات با حضور 600 هزار تن در آوریل وبا حضور یک میلیون تن در مارس سال جاری میلادی برگزار شد.

دیلما روسف کمتر از یک سال از آغاز دور دوم ریاست جمهوری خود با اعتراضات گسترده از جانب مردم برزیل مواجه شده است و حتی اپوزیسیون این کشور به دنبال استیضاح وی هستند.

یک رهبر گروه موسوم به "به خیابان‌ها بروید" که به برگزاری این تظاهرات کمک کرده است در این باره گفت: ما نمی‌توانیم بیش از این فساد موجود در کشور را که روسف مقصر آن است، تحمل کنیم. اگر کنگره نسبت به این مساله حساس شده است باید او را استیضاح کند.

در همین حال دیلما روسف تلاش‌ها برای استیضاح خودش را توطئه‌ای برای کودتا دانسته و تاکید کرده که با زور و اجبار نمی‌توانند او را از سمتش پایین بکشند.

اواخر روز یکشنبه نیز سخنگوی رئیس جمهوری برزیل اعلام کرد: دولت چنین تظاهراتی را بخشی از یک دموکراسی عادی می‌داند.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که برزیل سال آتی میلادی میزبان بازی‌های تابستانی، المپیک خواهد بود و مردم این کشور به خاطر فساد گسترده و نابسامانی مالی مخالف میزبانی این بازی‌ها هستند.

حزب حاکم به ریاست روسف نیز به شدت به واسطه این رسوایی‌های مالی ضربه دیده و ارتباطات وی با مردم و اپوزیسیون در بدترین شرایط است حتی وزیر خزانه داری حزب روسف نیز در آوریل سال جاری میلادی در میان اختلاف کنندگان است که دستگیر شد.

انتهای پیام

کد N923523

وبگردی