آفتاب

واحدهای صنعتی کاشمر با مشکل برق مواجه‌اند

واحدهای صنعتی کاشمر با مشکل برق مواجه‌اند

مدیرعامل شرکت فولاد کاشمر گفت: متاسفانه واحدهای صنعتی کاشمر با مشکل برق مواجه‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)– منطقه خراسان، حسین اسدیان صبح امروز در بازدید نماینده مردم کاشمر از پروژه کارخانه فولاد کاشمر با بیان اینکه پست برق کاشمر جوابگوی فعالیت این کارخانه نیست، افزود: با توجه به این‏که یکی از دغدغه‌‏های اصلی مسئولان شهرستان و فعالین کارخانجات در شهرک صنعتی کاشمر، عدم وجود پست برق مورد نیاز برای این منطقه است اما به رغم تلاش فراوان مسئولین این امر محقق نشده است.

وی افزود: اگرچه پست برق کاشمر با تمام بار کامل فعال است، اما تکافوی نیاز واحدهای صنعتی را نمی‌کند که این امر نگرانی‌‏های صاحبان کارخانه‌ها را دو چندان کرده است، به طوری‏ که در صورت هرگونه نوسانات برق، زیان‌‏های فراوانی به این واحدها وارد می‌‏شود.

اسدیان با اشاره به این‏که کارخانه فولاد ترشیز اقدام به خرید 15 مگاوات برق از سازمان برق منطقه‌‏ای خراسان‌رضوی نمود تا دغدغه‌‏ای برای مشکل برق نداشته باشد، گفت: در صورت آغاز فعالیت این پروژه، برق موجود در شهرستان جوابگوی کار این کارخانه نیست.

وی در ادامه با بیان این‏که مجوز احداث پروژه فولاد ترشیز در سال 1386 با تلاش تعدادی از سرمایه‏‌گذاران کاشمر انجام گرفت و مجوز مجتمع صنعت پولاد ترشیز بر مبنای تولید انواع شمش و مقاطع فولادی توسط سازمان صنایع و معادن صادر شد، گفت: سرمایه‌‏گذاری در حوزه صنعت نیازمند وجود زیرساخت‌‏هایی از قبیل راه، ریل، فرودگاه، برق، گاز، زمین و آب است.

اسدیان با بیان این‏که فاز اولیه این کارخانه تولید 100 هزار تن انواع شمش فولاد آلیاژی و ساده کربنی است، عنوان کرد: منطقه خراسان دارای منابع و ذخایر خوب سنگ آهن است که از آن‏‌ها می‏‌توان به ذخایر معدن سنگ آهن خلیل‌‏آباد، کوه‌‏سرخ و خواف اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به وجود معادن سنگ‏آهن خواف که پیش‌‏بینی سال‌ها برداشت از این معادن صورت گرفته، فعالیت شرکت‌‏های فولاد زیردست شرکت‌‏های تولید کنستانتره سنگ آهن برای توسعه خراسان‌ رضوی ضروری است؛ لذا با توجه به مسافت کم این معادن تا کارخانه فولاد ترشیز، اجرای این طرح مورد تأیید کارشناسان به لحاظ داشتن صرفه اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت پولاد ترشیز در ادامه با انتقاد از این‏که طی چند سال اخیر به دلیل کمبود منابع بانکی و بروز تحریم‌‏ها، این پروژه به کندی پیش ‌رفت و نتوانستیم فعالیت خود را سرعت ببخشیم، تصریح کرد: با توجه به این‌که در گذشته ذخایر معدنی به راحتی به کشورهای دیگر خام‌فروشی می‏‌شد، با آغاز بکار دولت یازدهم خام‌‏فروشی ذخایر معدنی کمتر شده، لذا با شروع فعالیت کارخانجات فولاد خراسان، ذخایر استان در داخل منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بانک‌ها رغبتی ‏برای کمک به بخش تولید ندارند

مدیرعامل شرکت پولاد ترشیز با بیان اینکه بانک‌ها رغبتی ‏برای کمک به بخش تولید ندارند، اظهار کرد: این طرح دارای فازهای مختلفی است که در طرح نهایی آن سالانه 500 هزار تن شمش و 300 هزار تن انواع مقاطع فولادی شامل تیر آهن H و میلگرد تولید می‌شود.

وی با تأکید بر این‏که جهت اجرایی شدن تحقق فاز یک این پروژه، نیاز به تأمین زیرساخت‌‏های لازم از جمله آب، برق و زمین توسط مسئولان شهرستان است، گفت: علی‌‏رغم سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی نیاز به تسهیلات ارزی به مبلغ 17 میلیون یورو و هم‏چنین 300 میلیارد ریالی داریم که امیدواریم دولت و بانک‌‏ها همکاری مناسبی در این امر با ما داشته باشند تا شاهد راه‏‌اندازی این پروژه در کمتر از 20 ماه باشیم.

اسدیان افزود: علی‌‏رغم رایزنی با شرکت ایتالیایی برای خرید دستگاه‌‏های مورد نیاز و حتی دریافت نقشه‌‏های سوله مورد نیاز جهت اجرا، تحریم‌‏ها برای نقل و انتقال پول و تجهیزات و عدم پرداخت تسهیلات بانکی و کمبود سرمایه اصلی برای خرید تجهیزات و ماشین‏‌آلات و هم‏چنین عدم هماهنگی در ترکیب سهامداران منجر به تأخیر در اجرای این پروژه شد.

وی با بیان این‏که علی‏رغم این‏که سرمایه‏‌گذاران خارجی نیز برای همکاری با این پروژه از طرح بازدید داشته‌‏اند، ولی تحریم‌‏ها طی سال‏‌های اخیر آن‌‏ها را از سرمایه‌‏گذاری بازداشته است، گفت: عدم وجود زیرساخت‌‏های مورد نیاز برای سرمایه‏‌گذاران نیز این پروژه و پروژه‌‏های دیگر در منطقه را با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم با توجه به این‏که دولت رونق اقتصادی و توجه به صنایع را در دستور کار قرار داده است با تأمین زیرساخت‌‏های مناسب مورد نیاز صنایع شاهد تحول اقتصادی و اشتغال‌‏زایی در منطقه باشیم.

اسدیان با ابراز تأسف از این‏که شهرک صنعتی کاشمر با 25 درصد از ظرفیت خود فعال است و باید به 75 درصد افزایش یابد، بیان کرد: وقتی زیرساخت‌‏های اولیه حتی برای استراحت و اقامت یک سرمایه‌‏گذار در شهرستان مهیا نیست و مواردی از قبیل تأمین برق و گاز مورد نیاز در شهرک صنعتی با مشکل مواجه است، چگونه می‏‌توان توقع داشت سرمایه‌‏گذاران جهت سرمایه‌‏گذاری و ایجاد اشتغال در منطقه از خود رغبت نشان دهند.

مدیرعامل شرکت پولاد ترشیز، عدم رغبت بانک‌‏ها برای کمک به بخش تولید را یکی دیگر از مشکلات این صنعت دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به قول‏‌های دولت به صنایع، بانک‌‏ها مجاب به همکاری و همیاری با ما شوند.

انتهای پیام

کد N919865

وبگردی