آفتاب
مشاور رئیس مجلس:

انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها افراط‌گرایی را در افغانستان ایجاد کردند

انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها افراط‌گرایی را در افغانستان ایجاد کردند

مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افراطی‌گری را انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در افغانستان به وجود آوردند و حالا، ادعای مبارزه با این پدیده را دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «باین چائولو» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که در رأس هیئتی به دعوت حزب مؤتلفه اسلامی به ایران سفر کرده است، امروز با حسین شیخ‌الاسلام مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

شیخ‌الاسلام در این دیدار با تشریح ساختار حکومتی جمهوری اسلامی گفت: نظریه امام خمینی(ره) بر مبنای عزت‌بخشی ملت ایران و بر اساس دستورات اسلام بود و در این راه قیام کرد و انقلاب اسلامی، آزادی و استقلال مبتنی بر اسلام را به ملت ایران هدیه داد.

وی با اشاره به شرایط خاورمیانه تصریح کرد: مهمترین مسئله خاورمیانه افراطی‌گری است؛ ممکن است این تفکر امروز برای چین خطری نداشته باشد، اما تفکر افراطی‌گری کل جهان را تهدید می‌کند.

مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: افراطی‌گری در منطقه تبدیل به تروریسم شده و ما آن را در عراق و سوریه شاهدیم؛ تروریسم نمی‌خواهد دولت نوپای عراق موفق شود و قصد دارد حکومت مردمی سوریه را سرنگون کند.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه افراطی‌گری را انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در افغانستان به وجود آوردند و در حال حاضر ادعای مبارزه با افراطی‌گری دارند، گفت: باید دانست که لشکرکشی و بمباران هوایی افراطی‌گری را از بین نمی‌برد، بلکه باید برخورد نرم‌افزاری کرد.

وی اظهار داشت: برخی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چون افراطی‌گری را به نفع خود می‌دانستند آن را تقویت کردند، اما نمی‌دانستند این پدیده بیش از هر چیزی اثرات فکری و فرهنگی دارد و تبدیل به اعتقاد شده و دامن صاحبان خود را خواهد گرفت.

چائولو: ایران و چین می‌توانند در زمینه مقابله با تروریسم باهم همکاری کنند

در این دیدار، باین چائولو عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بیان داشت: هدف اصلی ما از سفر تقویت رابطه دو حزب مؤتلفه اسلامی و کمونیست چین است تا بتوانیم با انتقال تجربیات به ارتباط بیشتر منجر شود.

وی افزود: ایران و چین در زمان تحریم‌ها در کنار یکدیگر بوده‌اند و هیچ دلیلی وجود ندارد که در شرایط فعلی این ارتباط تقویت نشود.

عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین تصریح کرد: با نظرات شما درباره امنیت منطقه کاملاً موافق هستم و تروریسم، دشمن مشترک همه انسان‌ها است.

وی ادامه داد: ما اهمیت زیادی برای مقابله با تروریسم قائلیم و به نظرم مقابله با این تفکر نیاز به همکاری‌های بین‌المللی دارد.

به این چائولو گفت: ایران و چین می‌توانند در زمینه مقابله با تروریسم با هم همکاری کنند.  

کد N914955

وبگردی