آفتاب
/گزازش/

عربستان در جنگ نفتی با آمریکا به جیب‌های گشاد نیاز دارد

عربستان در جنگ نفتی با آمریکا به جیب‌های گشاد نیاز دارد

طرح اخیر دولت عربستان برای به دست آوردن 27 میلیارد دلار از طریق فروش اوراق قرضه نشان دهنده این است که در جنگ اقتصادی با آمریکا آسیب دیده است و وارد کارزاری شده است که ممکن است از آن پیروز بیرون نیاید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، گزارش‌های اخیر در خصوص اینکه دولت عربستان قصد دارد از فروش اوراق قرضه بیش از 27 میلیارد دلار به دست آورد نشان دهنده فشاری است که این کشور در جنگ بر سر بودجه و درآمد نفتی با آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان متحمل شده است.

اداره عربستان برای خاندان آل سعود یک کار پرهزینه است. مقام‌های عربستان از ترس ایران اقدام به واردات به روزترین تجهیزات نظامی کرده‌اند تا نشان دهنده ابرقدرت منطقه خاورمیانه هستند. همچنین این کشور برای تداوم حملاتش علیه یمن و همچنین مقابله با تهدید داعش نیازمند بودجه دفاعی بیشتری است. علاوه بر آن عربستان دارای یک نرخ بیکاری بالا است که موجب نگرانی این کشور از بابت وقوع مشکلات و ناآرامی‌های اجتماعی در آینده شده است. دو سوم جمعیت عربستان زیر 30 سال دارند و نرخ بیکاری برای گروه سنی 16 تا 29 سال در این کشور 29 درصد است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اخیرا اعلام کرده: شش میلیون کارگر خارجی در عربستان نقش مهمی در اقتصاد این کشور به ویژه در بخش‌های نفت و خدمات رسانی ایفا می‌کنند و ریاض شدیدا تلاش دارد تا بیکاری را در میان تبعه‌های خود کاهش دهد. مقامات عربستان به طور خاص بر استخدام جمعیت زیاد جوانان این کشور که عموما از مهارت‌های آموزشی و فنی کافی برای نیازهای بخش خصوصی برخوردار نیستند متمرکز بوده‌اند.

خاندان سلطنتی عربستان به این نتیجه رسیده که راه تضمین اینکه توسط قیام‌های مشابه بهار عربی سرنگون نشود دادن پول به میلیون‌ها جوانی است که به طور بالقوه خشمگین هستند. این کار نیز برای عربستان که در آن مالیات بردرآمد وجود ندارد و قیمت بنزین بسیار کم است، همچنین پرهزینه به حساب می‌آید.

عربستان تا زمانی که قیمت نفت بالاتر از 100 دلار در هر بشکه بود از پس همه این هزینه‌ها بر می‌آمد اما پس از آنکه قیمت هر بشکه نفت خام برنت به کمتر از 50 دلار رسید دیگر حساب کتاب‌های عربستان جور در نمی‌آید واین توضیح می‌دهد که چرا صندوق بین المللی پول برآورد کرده که عربستان در سال جاری میلادی مجبور به مدیریت یک کسری بودجه معادل 20 درصد از درآمد ناخالص داخلی خواهد شد. در مقایسه با آن باید گفت که انگلیس در بدترین دوره رکود خود در سال‌های 2008 و 2009 یک کسری بودجه معادل 11 درصد از تولید ناخالص داخلی را شاهد بود.

عربستان همچون بسیاری از دیگر کشورهای تولید کننده نفت به دوران بالا بودن قیمت نفت عادت کرده است. کشورهای کویت و همچنین امارات می‌توانند با سطح فعلی قیمت نفت خام زندگی کنند اما عربستان نمی‌تواند. عربستان برای متوازن کردن حساب و کتاب‌هایش نیازمند قیمت 106 دلار در هر بشکه نفت است.

با این حال توسعه سریع صنعت نفت شیل آمریکا شانس افزایش قیمت نفت را تهدید کرده است. این صنعت موجب شده که آمریکا به عرضه نفت ارزان تر بپردازد. با این حال عربستان سعودی تصمیم گرفته تا تولیدکنندگان آمریکایی را با کاهش دادن قیمت نفت خام به سطحی که میدان‌های نفتی جدید آمریکا را غیر موثر کند کنار بزند.

عربستانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات کوتاه مدت این کار ارزش چیزی را که در بلند مدت به دست می‌آورد دارند و هنگامی که قیمت نفت در حال سقوط بود همچنان به تولید نفت ادامه دادند. از آنجا که فروش نفت 90 درصد درآمد عربستان را تامین می‌کند پس از این اقدام شکاف بزرگی در بودجه عربستان به وجود آمد.

این شکاف در ابتدا با استفاده از ذخایر ارزی عربستان که با اضافه شدن 65 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی به آن از مرز 700 میلیارد دلار فراتر رفت جبران شد. با این حال این کار تا ابد نمی‌تواند ادامه پیدا کند زیرا ذخایر ارزی کارایی دوگانه داشته و در عین حال که برای جبران بودجه استفاده می‌شود یک ذخیره ثروت حاکمیتی به نفع نسل‌های آینده است. از طرف دیگر با توجه به اینکه بدهی عربستان 6 / 1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 بود و همچنین نرخ بهره پایین آن به معنی این است که قرض کردن ارزان تمام می‌شود طرح فروش اوراق قرضه عربستان قابل تحمل است اما اینکه عربستان نیاز به توسل جستن به بازارهای مالی پیدا کرده نشان دهنده انعطاف بخش صنعت نفت شیل آمریکا است.

در جریان این صنعت پروژه‌های جدید که برای آنها می‌بایست قیمت سربه سرشده نفت از سطح فعلی افزایش پیدا می‌کرد متوقف شدند اما تولید کنندگان در میدان‌های نفتی موجود راه‌های ارزان‌تر و جدیدی برای استخراج نفت پیدا کردند در نتیجه تعداد حوزه‌های نفتی کاهش یافته اما تولید نفت در هر میدان شاهد افزایش یافته بوده است.

در حال حاضر آمریکا در حال تولید نفت بیش از هر زمان در چهار دهه گذشته است و این حقیقت توسط بانک مرکزی عربستان تایید شده است. این بانک اخیرا در گزارشی اعلام کرده که به نظر می‌رسد تولید کنندگان نفت خارج از سازمان اوپک آنگونه که تصور می‌شد به قیمت‌های پایین نفت دست کم در کوتاه مدت پاسخگو نیستند.

این گزارش تصریح کرده که تولیدکنندگان اوپک همچون عربستان باید صبر کرده تا تقاضا با عرضه به یک سطح برسد. با ارزیابی قیمت نفت در بازارهای آینده این اتفاق ممکن است تا مدتها طول بکشد. جنگ سرد میان آمریکا و شوروی هنگامی به پایان رسید که اقتصاد اتحاد شوروی به دلیل تلاش‌های این کشور به منظور برابری با هزینه‌های نظامی آمریکا دچار ورشکستگی شد.

ریاض نیز در حال استفاده از ذخایر عظیم نفت خام خود برای کنار زدن صنعت نفت شیل آمریکا است با این حال تاکنون نتوانسته ضربه‌ای کاری به این صنعت بزند. به جای آن مساله فروش اوراق قرضه نشان می‌دهد که عربستانی‌ها وارد یک جنگ طولانی مدت و پرهزینه فرسایشی شده‌اند. جنگی که ممکن است از آن برنده بیرون نیاییند.

انتهای پیام

کد N914902

وبگردی