آفتاب

استاندار مرکزی: گردش کار پرونده ایرالکو و املاح معدنی ایران بررسی شود

استاندار مرکزی: گردش کار پرونده ایرالکو و املاح معدنی ایران بررسی شود

استاندار مرکزی خواستار تهیه گردش کار پرونده ایرالکو و شرکت املاح معدنی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، محمود زمانی قمی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک اظهار کرد: پرونده ایرالکو دارای ابهامات فراوانی است و 90 درصد صحبت‌هایی که از سوی نمایندگان ایرالکو در این جلسات مطرح می‌شود تقریبا مشابه صحبت‌های جلسات قبل است.

وی یکی از منابع جدی آلودگی هوای کلانشهر اراک را ایرالکو عنوان و اظهار کرد: از سال‌های قبل صورت‌جلسات فراوانی در این زمینه تنظیم و تعهداتی داده شد اما به آنها عمل نشد.

زمانی قمی بیان کرد: ظرف 10 روز آینده گزارشی از همه صورت‌جلسات و مصوبات مخصوص ایرالکو در مورد کارخانه آندسازی و خارج شدن دیگ‌های خطوط قدیم، توسط محیط زیست ارائه شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: آستانه تحمل کارگروه و مسئولان استان در کنار مصلحت اندیشی تا اندازه‌ای است و ایرالکو باید بر اساس برنامه زمان‌بندی شده به تعهدات خود عمل کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در مورد ایرالکو باید به یک سیاست مشخص برسیم، گفت: اگر اعضاء کارگروه به این نتیجه برسند که CPM آندسازی به رغم همه بدعهدی‌های گذشته می‌خواهد ساخته شود، در نهایت تصمیمات معقولی را خواهیم گرفت که نه کارگری از کار بیکار شود و دیگر شاهد بروز آلودگی نباشیم.

زمانی قمی عنوان کرد: اگر این عزم در هیات مدیره ایرالکو در راستای اتمام پروژه آندسازی طی مدت زمان مشخص وجود نداشته باشد، آن را تعطیل می‌کنیم.

استاندار مرکزی بیان کرد: بررسی این پرونده یک مورد خاص است، به این معنی که مصوبات این کارگروه و گردش کار پرونده این شرکت از ابتدا تاکنون بررسی شده و اتفاقات مجلس، استان و کارگروه در این خصوص نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: از سهامداران ایرالکو نیز دعوت می‌شود، تا طی جلسه‌ای در حضور مدیران این شرکت با آنها اتمام حجت شود.

زمانی قمی ضمن تاکید بر اینکه تکلیف ایرالکو، شرکت معدنی املاح و آبگرم محلات باید روشن شود، خاطرنشان کرد: اگر ظرف چند روز آینده معادن اطراف آبگرم تعطیل نشود با استفاده از اهرم شورای تامین اقدام به تعطیلی این معادن می‌شود.

استاندار مرکزی همچنین خواستار تهیه گردش کار پرونده شرکت املاح معدنی ایران شد و گفت: بر اساس گزارش هواشناسی 83 درصد ریزگردها منشاء استانی دارند و باید در خصوص این پرونده یک تصمیم مدیریتی اتخاذ شود.

وی ضمن اشاره به نزدیک بودن سفر دکتر ابتکار اظهار کرد: با حضور دکتر ابتکار از این منطقه بازدید خواهیم کرد و یک کارگروه ویژه تشکیل می‌شود تا این دو پرونده را تعیین تکلیف کنیم.

زمانی قمی در ادامه با بیان اینکه سمن‌ها نسبت به افراد مسئول زبان تیزتری داشته باشند، گفت: سمن‌ها چشم‌های ناظر بر کار مسئولان و دولت هستند و ما مسئولان نیز باید بدانیم که زیر ذره‌بین هستیم چراکه تا نظارت نشویم قطعا اصلاح نمی‌شویم.

قانون هوای پاک در دستور کار مجلس قرار گرفته است

به گزارش ایسنا، عباس رجایی نیز در این جلسه اظهار کرد: دور تسلسلی را با ایرالکو، دنبال می‌کنیم به نحوی که هر چند وقت یک بار گزارشات مشابه در جلسات کارگروه ارائه می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روزی که خط جدید 110 هزار تنی آلومینیوم افتتاح شد قرار بر این بود که کل دیگ‌های قدیمی از مدار خارج شود و این در حالی است که علیرغم زمان تعیین شده به منظور بهره‌برداری از کارخانه آندسازی تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است و با وجود گذشته چندین ماه تازه پیمانکار انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که پیمانکار امروز ساخت کارخانه آند را آغاز کند پروژه 14 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

رجایی بیان کرد: از سویی دیگر تشکیلات 110 هزار تنی بر اساس استانداردهای امروز آب و هوایی، آلاینده است. آلومینایی که در محیط این اصلاح می‌شود آلودگی بسیاری به آلودگی‌های آلومینیوم اضافه کرده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان کسی که تاریخچه این داستان را می‌دانم و بارها و بارها در این جلسات حضور داشته‌ام، احساس می‌کنم از سمت ایرالکو داریم بازی می‌خوریم و این روش، روش درستی نیست.

وی با بیان اینکه سهامداران این کارخانه باید به وظیفه خود در برابر مردم اراک پاسخگو باشند، عنوان کرد: از ناحیه آلومینیوم کسی باید پاسخگوی مسائل آلایندگی اراک باشد.

رجایی ضمن اشاره به اینکه هنوز پایش آنلاین دیگ‌های جدید به شکلی که در مصوبات اولیه بوده انجام نشده است، به برگزاری جلساتی با حضور مدیران در کمیسیون محیط زیست مجلس و عدم اجرای تعهد مدیران اشاره کرده و گفت: به عنوان رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس اگر استان شتاب لازم را در این مورد نداشته باشد طیق قانون یک گزارش نظارتی در مورد آلومینیوم و بعضی موضوعات دیگر را در صحن علنی مجلس ارائه خواهم کرد.

وی با بیان اینکه قانون هوای پاک در دستور کار مجلس قرار گرفته است، بیان کرد: اگر این قانون در مجلس به تصویب برسد، همین الان تمام صنایع داخل استان مرکزی آلاینده محسوب به شمار می‌روند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تالاب میقان اراک و مخاطراتی که این منطقه را تهدید می‌کند، اظهار کرد: براساس قانون کلیه فعالیت‌های اقتصادی در مناطقی که محیط و زیست‌بوم حساس و شکننده دارد، ممنوع است.

رجایی عنوان کرد: فروکش کردن میزان آب در این منطقه زحمات چهار دهه اخیر برای کنترل ریزگردها را در معرض نابودی قرار داده است.

رجایی بیان کرد: کارخانه سولفات سدیم در این منطقه باید تعطیل شود زیرا که تاثیر آن بر تالاب زندگی مردم شهرستان‌های اراک، آشتیان و فراهان را در آینده نزدیک در معرض خطر قرار می‌دهد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نزدیک به 15 سال است که قرار است این تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شود، اما به دلیل وجود این کارخانه تخریب کننده، دبیرخانه کنوانسیون رامسر نمی‌پذیرد این منطقه جزء میراث جهانی ثبت شود.

وی گفت: اگر این منطقه به عنوان میراث جهانی ثبت شود با حضور جهانگردان و گردشگران در این منطقه نه تنها منافع ملی افزایش می‌یابد، بلکه بیش از آن چیزی که کارخانه سولفات سدیم تامین منابع می‌کند، برای کشور تامین منابع خواهد کرد.

موضوع محیط زیست در حال بدل شدن به یک بازی سیاسی است

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد حسن آصفری نیز گفت: محیط زیست و هوای سالم یک حق قانونی برای همه مردم است، اما متاسفانه این موضوع امروز در حال بدل شدن به یک بازی سیاسی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سه سال اخیر، بیشترین وقت برای کاهش آلودگی هوای اراک صرف شده است، در این راستا نیروگاه شازند را گازسوز کردیم و سوخت گاز جایگزین سوخت مازوت کوره‌پزخانه‌های اراک شد، اما مسئله آلومینیوم هنوز ابتر مانده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه با بگیر و ببند مشکل محیط زیست حل نمی‌شود، جز اینکه هفت هزار نفر از کار بیکار می‌شوند، گفت: در بعضی از موارد باید به سراغ شاهرگ اصلی رفت، باید با حضور اعضاء هیات مدیره اصلی در تهران تکلیف ایرالکو را روشن کنیم و برنامه‌شان را طلب کنیم.

آصفری در خصوص شرکت معدنی املاح در منطقه تالاب میقان اراک گفت: بحث ریزگردها در منطقه کویر میقان بر کسی پوشیده نیست، یک آدم غیرمتخصص نیز می‌تواند بگوید مجموعه شرکت املاح معدنی چه آثار زیانباری بر محیط زیست این منطقه وارد می‌کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت املاح معدنی که حدود 400 هزار تن از این منطقه برداشت می‌کند، حتی یک ریال هم برای مردم شهر اراک خدمات صرف نکرده است.

وی ضمن اشاره به صادرات این کارخانه به تمام کشور و دنیا و ارزآوری آن، گفت: محیط زیست این منطقه به دلیل برداشت بی‌رویه کارخانه سولفات سدیم به مخاطره افتاده است.

آصفری ادامه داد: فلامینگوها و پرنده‌هایی که از آسیای مرکزی و دیگر جاها به این منطقه مهاجرت می‌کنند این منطقه را به اکوتوریسم بسیار ارزشمندی تبدیل کرد‌ اند، اما این منطقه روز به روز در حال تخریب است و هیچ برنامه‌ای برای آن تدوین نشده است.

در این کارگروه روند پیشرفت بهینه سازی خطوط قدیم ایرالکو و احداث کارخانه آندسازی در خیرآباد همچون دیگر جلسات کارگروه مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N913800

وبگردی