آفتاب

اویغورهای اخراجی از تایلند همچنان در بازداشت چین

اویغورهای اخراجی از تایلند همچنان در بازداشت چین

رسانه‌ دولتی چین گزارش داد: اقلیت مسلمان اویغور که از تایلند به چین اخراج شدند همچنان در بازداشت به سر می‌برند و مقام‌ها در حال بررسی این مساله هستند که آیا این افراد قصد داشتند به داعش یا سایر گروه‌های تروریستی در خاورمیانه بپیوندند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش‌های خبری امروز (چهارشنبه) همچنین به این مساله پرداختند که حدود 109 اویغور به دلیل اخراج شدن توسط تایلند و فرستاده شدن به چین با پلیس چین و تایلند درگیر شدند.

اخراج این اویغورها که در نهم ژوئیه سال جاری میلادی رخ داد به شدت توسط آژانس آوارگان سازمان ملل آمریکا و سایر مقام‌ها در جامعه بین الملل مورد انتقاد قرار گرفت و حتی تظاهراتی در مقابل کنسولگری تایلند در استانبول برگزار شد.

روزنامه گلوبال تایمز نوشت، بسیاری از اویغورها تلاش کردند تا از تایلند به ترکیه وارد شوند و بسیاری از آنها نیز به عراق یا سوریه رفتند.

پلیس چین اعلام کرده به 13 تن از این اویغورها به دلیل ارتباط با تروریست‌ها مشکوک است البته در این گزارش‌ها به علت تداوم بازداشت مابقی این افراد که از تایلند اخراج و به چین فرستاده شدند اشاره نشده است.

روزنامه گلوبال تایمز در ادامه نوشته است که برخی از اعضای اقلیت اویغور توسط دوستان خود و خویشاوندانشان برای پیوستن به گروه‌های تروریستی خارج از کشور ترغیب شدند.

این روزنامه در گزارش خود که براساس مصاحبه با چند تن از اویغورها تدوین شده آورده است این افراد املاک خود را فروخته و ده‌ها هزار دلار به قاچاقچیان دادند تا آنها را از چین خارج کرده و به کشورهای جنوب شرق آسیا منتقل کنند. در این کشورها اویغورهای فراری اعلام کردند که ترک هستند. پس از آن دیپلمات‌های ترکیه به آنها پاسپورت داده واجازه دادند که این افراد به ترکیه سفر کنند.

در همین حال مقام‌های دولت تایلند با اعضای گروه اویغورها در سین‌کیانگ چین دیدار کرده و به خبرنگاران گفتند که وضعیت اویغورهای بازداشتی خوب است.

مقام‌های تایلندی همچنین اعلام کردند که اویغورها برای یک سال در تایلند بوده و پس از آن اخراج شدند. مقام‌های دولت تایلند ملیت اویغورهایی را که از چین به این کشور آمده بودند را مورد تایید قرار داده و یک گروه 172 نفره را اواخر ژوئن به ترکیه عازم کردند. دولت پکن خواهان بازداشت اویغورها به چین است. چون آنها به صورت غیرقانونی سفر کردند.

دولت چین جدایی طلبان اویغور را به انجام اقدامات تروریستی در سین‌کیانگ متهم کرده است. در همین حال دولت پکن و گروه‌های نظارتی بر اقدامات تروریستی می‌گویند اویغورها به عراق و سوریه سفرکرده تا در کنار داعش یا انشعابات القاعده بجنگند.

انتهای پیام

کد N912173

وبگردی