آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: آمریکا به ظرفیت‌های ایران برای حل بحران‌های منطقه نیاز دارد

هانی‌زاده: آمریکا به ظرفیت‌های ایران برای حل بحران‌های منطقه نیاز دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و حل بعضی از مشکلات غرب با ایران ، در حال حاضر کشورهای غربی و مخصوصا آمریکا به ظرفیت ایران برای حل مشکلات منطقه‌ای نیاز دارند .

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در ایجاد مجمع گفت‌وگوهای بین‌المللی بین کشورهای منطقه‌ای خاطرنشان کرد: پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشور های 1+5 شاهدیم که ایران آغازگر فصل جدیدی از مناسبات سیاسی منطقه‌ای بوده است .

وی افزود : رئیس جمهور آمریکا در زمان باقی مانده از دوران ریاستش سعی دارد از حل بحران های منطقه خاورمیانه به عنوان یک پروسه تبلیغاتی برای پیروزی حزب دموکرات در انتخابات 2016 استفاده کند . از آنجا که جمهوری اسلامی ایران از توانمندی های بالایی برای مقابله با گروههای تروریستی برخوردار است می تواند از طریق ایفای یک نقش فعالتر در حل بحرانهای منطقه مشارکت کند .

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، ادامه داد : نشست اخیر وزرای خارجه روسیه و آمریکا و چند کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نشان می دهد که آمریکایی ها در حال تلاش برای نزدیک‌تر کردن تفاهم ایران با کشورهای عضو این شورا هستند که این امر نشانگر نیاز آمریکا و غرب به ایران برای حل بحرانهای یمن و سوریه و عراق است .

وی خاطر نشان کرد : بحران سوریه از رهگذر گفتمان میان دولت سوریه و نیروهای مخالف غیر مسلح حل می شود . جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با مشارکت در یک ائتلاف و همکاری منطقه‌ای در پروسه حل این بحران مشارکت فعال داشته باشد .

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به کویت و عراق افزود : بعد از حل موفقیت‌آمیز موضوع هسته ای که بخش عمده ای از وقت و ظرفیت‌های دولت را به خود اختصاص داد ، اکنون فصل جدیدی از سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است . دولت می‌کوشد با حل اختلافات خود با برخی از کشورهای عربی گام مهمی در حل بحران های منطقه ای بردارد .

هانی زاده افزود : در طول سالهای گذشته ، برخی کشورهای منطقه تحت تاثیر قدرت های فرامنطقه ای نقشی تخریبی در بحران سازی های خاورمیانه ای ایفا کرده اند اما این مشکلات می تواند با فرمول جمهور ی اسلامی ایران که طرح های کاملا قابل قبولی برای بحران یمن و سوریه و عراق دارد حل و فصل شود .

وی در پایان تصریح کرد : ایران برای مقابله با گروه های تروریستی هزینه سنگینی پرداخت کرده است و از ظرفیت بالایی برای حل بحران های منطقه برخوردار است مشروط بر اینکه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه ای اراده سیاسی لازم برای همکاری با ایران را داشته باشند .

انتهای پیام

کد N911350

وبگردی