آفتاب

تاریخ تحلیلی مطبوعات دینی ویژه نوجوانان با قلم محمود حکیمی

تاریخ تحلیلی مطبوعات دینی ویژه نوجوانان با قلم محمود حکیمی

محمود حکیمی از نگارش مجلدی از سه‌گانه «تاریخ مطبوعات ایران» ویژه نوجوانان خبر داد.

این پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تاریخ مطبوعات دینی در ایران با رویکرد تاریخی - تحلیلی دوره‌های مختلف از این سه جلدی نوشته شده و تاکنون 70 درصد کار تالیف آن پشت سر گذاشته شده است.

وی گفت: درباره کتاب تاریخ مطبوعات دینی باید خاطرنشان کنم که پیش از انقلاب یک سری از مجلات مثل «مکتب تشیع» منتشر می‌شدند که افرادی چون شهید بهشتی و شهید مطهری در آنها صاحب آثاری هستند. این مجله در حال حاضر با عنوان «درس‌هایی از مکتب اسلام» با مسوولیت حجت‌الاسلام فرج‌اللهی زیر نظر آیت‌الله سبحانی منتشر می‌شود، اما در آن دوره دو مجله برای نوجوانان منتشر می‌شدند با عناوین «نجات نسل جوان» با مدیریت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و «نسل نو » و مجله «پیام شادی» ویژه کودکان. اما بعد از انقلاب تعداد این مجلات دینی که به بیان دیدگاه‌های مکتب تشیع می‌پردازد افزایش پیدا کرد.

محمود حکیمی بنا دارد «فرهنگ‌نامه تشیع برای نوجوانان» را بنویسد و آن را توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی بازار کند. به گفته این محقق، بسیاری از مفاهیم کلیدی که در مکتب تشیع وجود دارد، همچون «فدک» برای نسل نوجوان امروزی چندان شناخته شده نیست. در حالیکه در کتاب‌های درسی پیوسته بر روی چنین مفاهیمی تاکید می‌کنند. او به همراه گروهی از محققان جوان ضمن مدخل‌یابی در تالیف «فرهنگ‌نامه تشییع برای نوجوانان»، درصدد است تا به شناخت این مفاهیم در میان نسل نوجوان کمک کند.

14 جلدی زندگی ائمه اطهار (ع) از تازه‌ترین فعالیت‌های نوشتاری محمود حکیمی است که بناست توسط انتشارات سروش راهی بازار شود. این مجموعه که به داستان‌هایی از زندگی 14 معصوم (ع) تعلق دارد، با عنوان «قصه‌های محبت» راهی بازار خواهد شد. تاکنون جلد اول و جلد دوم این مجموعه نوشته شده‌اند.

محمود حکیمی تقابل با سیاست‌های خصمانه و غیر دینی داعشی‌ها را عامل اصلی نگارش این مجموعه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر گروه‌هایی همچون داعش درصدد هستند که چهره بدی را از اسلام به جهانیان معرفی کنند، در حالی که دین اسلام جز محبت و مهرورزی نیست.

انتهای پیام

کد N904153

وبگردی