آفتاب
فابیوس در نشست خبری مشترک با ظریف:

فرانسه در مذاکرات سرسختی نمی‌کرد / مواضع ما سازنده بود

فرانسه در مذاکرات سرسختی نمی‌کرد / مواضع ما سازنده بود

وزیر خارجه فرانسه، تاکید کرد: گفته شد که فرانسه در مذاکرات سرسختی می‌کند، ولی این‌طور نیست، مواضع فرانسه استحکام و سازندگی داشت، زیرا موضوع هسته‌ای، موضوع شوخی‌برداری نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری مشترک با ظریف، از دعوت فرانسوا اولاند از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران برای سفر به فرانسه خبر داد و گفت: من حامل دعوت رئیس‌جمهور فرانسه از رئیس‌جمهور ایران هستم که اگر ایشان قبول کنند در ماه نوامبر این سفر انجام شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ذهنیت مردم ایران نسبت به فرانسه منفی است و شما این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟ گفت: من می‌دانم که در خصوص فرانسه ذهنیتی در مورد مردم ایران وجود دارد. البته به این دلیل که برای اولین بار است به ایران می‌آیم، با همتای خود صحبت کرده‌ام و اطلاعاتی را دارم.

وزیر خارجه فرانسه گفت: احساسات مختلفی نسبت به فرانسه در ایران وجود دارد؛ اولین احساس این است که ایرانیان از فرانسه برداشتی عالی دارند، زیرا ما روابط خوبی در گذشته با یکدیگر داشتیم و فرانسه یکی از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل است و نقش خوبی برای صلح در جهان ایفا می‌کند.

فابیوس تصریح کرد: ایرانیان می‌دانند انقلاب کبیر فرانسه رخ داده است که ما میراث‌دار آن هستیم و تاریخ فرانسه نقش مهمی در استقلال و آزادی داشته است و در یکسری از وقایع تاریخی، نقشی پررنگ ایفا کرده است.

وی افزود: اگر منظور از ذهنیت، موضوع توافق هسته‌ای است؛ باید یک موضوعی را بیان کنم که با همتای خود آقای ظریف نیز این بحث را مطرح کردم. ما ساعت‌ها و دهها روز با هم گذراندیم و در هتل وین به توافق رسیدیم که بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: در جریان مذاکرات گفته شد که فرانسه در مذاکرات سرسختی می‌کند، ولی این‌طور نیست، بلکه فرانسه بر مواضع خود استمرار داشته است و مواضع فرانسه استحکام و سازندگی داشت، زیرا موضوع هسته‌ای، موضوع شوخی‌برداری نیست.

فابیوس گفت: ما از آغاز، فرمول روحانی و ظریف را مد نظر قرار دادیم و در این زمینه دارای یک ذهنیت مشترک بودیم.

وی ادامه داد: این ذهنیت مشترک یعنی بٌعد هسته ای غیرنظامی، آری و مساله نظامی، خیر و باید در این زمینه در مذاکرات بحث می‌کردیم.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه من از آقای صالحی تشکر می‌کنم که نقش خوبی را در مذاکرات بر عهده گرفتند، گفت: فرانسه در مذاکرات بسیار دقیق و محکم بود و دلیل من بر اتخاذ این مواضع، حساسیت بحث هسته‌ای بود.

ادامه دارد...

کد N903650

وبگردی