آفتاب

کاهش ابتلای بیماری تالاسمی به هپاتیت

کاهش ابتلای بیماری تالاسمی به هپاتیت

رئیس سازمان انتقال خون سیستان وبلوچستان گفت: در سالهای گذشته بیماران تالاسمی 20 درصد مبتلا به بیماری هپاتیت C بودند که در حال حاضر این آمار به کمتراز 10درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سیستان و بلوچستان، سهیلا خسروی در نشست مطبوعاتی روز جهانی هپاتیت که صبح امروز در سالن PHC واقع در دانشگاه علوم‌پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه آمار هپاتیت در ایران طبق آخرین گزارش از شبکه بهداشت هپاتیت کمتر از دو درصد است افزود: بیشترین میزان ابتلا به هپاتیت در استان سیستان و بلوچستان و گلستان و کمترین میزان در استان مرکزی مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: طبق آخرین مطالعه که در سال 2014 انجام شده تعداد مبتلایان در زاهدان چهار درصد، سراوان 4.9 دهم درصد، خاش دو درصد و چابهار با 1.8 دهم درصد ابتلا اعلام شده است.

خسروی شایع‌ترین راه انتقال بیماری هپاتیت را از مادر به فرزند عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان 2.5 تا سه درصد میانگین کشوری بیشترین آمار زاد و ولد را به خود اختصاص داده باید توجه بیشتری به این موضوع بین زنان باردار شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات زیادی برای کاهش این بیماری انجام شده از جمله غربالگری مادران باردار، واکسیناسیون نوزادان، تشخیص و پیشگیری بیماری در اعضای خانواده و واکسیناسیون آنها که باعث کاهش چشمگیر این بیماری در استان شده است.

رییس سازمان انتقال خون آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت را در سال 78-79 بالای هفت درصد در استان دانست و افزود: خوشبختانه این آمار در حال حاضر به سه درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیشترین راه انتقال این بیماری را خالکوبی، اعتیاد و انتقال از طریق شخص بیمار به اعضای خانواده به دلیل استفاده مشترک از لوازم بهداشتی و رفتارهای پرخطر دانست و اظهارکرد: انتقال از طریق اعضای خانواده 19 درصد است که بیشترین این مبتلایان را مردان و کمترین را زنان با میانگین 1 تا 1.5درصد تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه به دلیل بالابردن شاخص بهداشتی در جامعه روند کاهش را در بین اهداکنندگان خون نیز شاهد بوده‌ایم گفت: میزان ابتلا به هپاتیت C در کشور چیزی حدود نیم درصد است و در استان هم به همین میزان گزارش شده است.

وی راه‌های انتقال بیماری هپاتیت C را در استان اعتیاد به موادمخدر تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک دانست و تصریح‌کرد: برای کاهش بیماری هپاتیت در سطح استان توزیع سرنگ در بین معتادان، تغییر روند اعتیاد تزریقی به غیرتزریقی، ایجاد مراکز اعتیاد و آموزش‌های مرکز مشاوره برنامه‌هایی در دست اجرا است.

خسروی با اشاره به اینکه درگذشته انتقال بیماری از طریق خون بسیار شایع بوده است افزود: از سال 75 غربالگری بیماری هپاتیت C در استان شروع شده که کاهش چمشگیری به دنبال داشته است.

خسروی خاطرنشان کرد: با اطلاع‌رسانی در مورد راه‌های انتقال بیماری و انجام آزمایشات و درمان به موقع می‌توان از انتقال بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

وی گفت: اگر بیماری هپاتیت B و C به موقع شناسایی نشود منجر به سیروز کبدی شده که در صورت اقدام نکردن به موقع برای معالجه تنها راه درمان پیوند کبد خواهد بود.

انتهای پیام

کد N901428

وبگردی