آفتاب
قلیچدار اوغلو:

احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام زیاد است

احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام زیاد است

«کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه گفت به احتمال زیاد به جای تشکیل دولت ائتلافی انتخابات زود هنگام برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «ینی شفق»، کمال قلیچدار اوغلو با توجه به احتمال برگزاری انتخابات زود هنگام درترکیه گفت: اقداماتی برای اثبات حسن نیت درجهت تشکیل دولت ائتلافی انجام دادیم ولی اگر به واقعیت نگاه کنیم مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

وی برغم تردید احزاب در تشکیل دولت ائتلافی آن را بهترین گزینه برای ثبات سیاسی در ترکیه دانست و گفت: دولت ائتلافی بهترین «نتیجه مسالمت آمیز» برای عبور از شرایط پیچیده فعلی است. ناظران معتقدند که ائتلاف میان حزب اسلامگرای عدالت و توسعه با حزب سکولار جمهوریخواه خلق چپگرا خواهد بود.

در حال حاضر احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه که از طرف رئیس جمهور این کشور مأمور تشکیل دولت شده، وارد گفتگو با احزاب راه یافته به پارلمان جهت تشکیل دولت ائتلافی شده است. حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد به همین خاطر یا باید با دیگر احزاب راه یافته به پارلمان دولت ائتلافی تشکیل دهد و یا اینکه انتخابات زود هنگام برگزار شود.

در همین حال «دنیز بایکال» معاون حزب جمهورخواه خلق ترکیه با تاکید بر اینکه حزب عدالت و توسعه به دنبال تشکیل دولت ائتلافی نیست، گفت: به احتمال زیاد انتخابات زود هنگام در ماه نوامبر برگزار خواهد شد. به گفته وی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی «نمایشی» بیش نیست.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز روز جمعه گذشته گفت در صورتی که تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی با شکست مواجه شود، انتخابات زود هنگام برگزار خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند که اردوغان برگزاری انتخابات زود هنگام را به عنوان فرصتی دیگر برای پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه، بر تشکیل دولت ائتلافی ترجیح می دهد.

کد N897300

وبگردی