آفتاب

2015 سال شکستن رکورد آوارگی

2015 سال شکستن رکورد آوارگی

بنا به اعلام آژانس پناهجویان سازمان ملل، تعداد افراد آواره که از جنگ و درگیری گریخته و به دنبال آینده بهتری در سایر کشورها هستند با عبور از 59 میلیون تن، به بالاترین میزان خود از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، از آغاز سال 2015، حدود 153 هزار مهاجر وارد مرزهای اروپا شده‌اند که بیانگر 149 درصد افزایش در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته است.

اوج‌گیری جنگ داخلی در سوریه و عراق، درگیری‌های منطقه‌ای و بحران افغانستان، خاورمیانه و برخی کشورهای آفریقایی باعث شکل‌گیری موج عظیمی از آوارگان شده که از این مناطق به اروپا می‌گریزند.

بحران اقتصادی در یونان به عنوان مهم‌ترین مقصد اروپایی برای مهاجرانی که با هدف زندگی در کشورهای حوزه بالکان وارد آن می‌شوند، همچنین باعث تضعیف وضعیت کنترل مرزها به ویژه در برخی از جزایر یونان شده است. در نتیجه این موارد، پناهجویان بیشتر و بیشتری در تلاش هستند تا از طریق حوزه بالکان به اروپا دست یابند.

براساس آمارها، تنها طی یک ماه آوریل تا مه شاهد افزایش شدید ورود آوارگان به اروپا به ویژه بلغارستان و صربستان بوده‌ایم. در این یک ماه تعداد مهاجرانی که وارد این مناطق شده‌اند از 10 هزار تن گذشته است. طی بازه زمانی ژانویه تا ژوئن نیز بیش از 50 هزار مهاجر این مسیر را انتخاب کرده‌اند؛ رقمی که نشان‌دهنده افزایش 880 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آن است.

تعداد آوارگان و مهاجرانی که با عبور از دریای مدیترانه سعی داشتند از کشورهای جنگ‌زده خود گریخته و وارد اروپا شوند، تنها طی شش ماه اول سال 2015 حد خود را شکسته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

یک‌سوم این مهاجران که از طریق دریا وارد ایتالیا یا یونان می‌شوند از سوریه می‌آیند؛ جایی که تقریباً تمام جهان بر این توافق دارند که آنها نیاز به کمک و حمایت دارند.

افغانستان و اریتره در رده‌های بعدی آمار آوارگان و پناهجویان قرار دارند. حدود 79 هزار تن طی شش ماه اول سال 2015 به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه وارد یونان شده‌اند. برخی از این افراد در یونان مانده اما اکثر آنها به سفر خود به مقصد مجارستان ادامه داده‌اند.

در همین حال بیش از 81 هزار مهاجر از آغاز سال 2015 تاکنون وارد مجارستان شده‌اند. دولت مجارستان انتظار دارد این رقم تا پایان سال به 150 هزار تن برسد.

با این حال آوارگان و مهاجران برای رسیدن به اروپا راه‌های متعددی را در پیش دارند. در زیر به سه نمونه از این راه‌ها اشاره می‌کنیم.

1- از شمال آفریقا به ایتالیا و مالتا: از سال 2013 این کانال به مهم‌ترین شبکه غیرقانونی مهاجران به اتحادیه اروپا تبدیل شده است. اکثر مهاجرانی که از این مسیر وارد اروپا می‌شوند از خود آفریقا و یا خاورمیانه به ویژه عراق و سوریه هستند. سال گذشته عبور 170 هزار مهاجر و پناهجو از این مسیر رکورد جدیدی را ثبت کرد.

2- از ترکیه به یونان و بلغارستان: این کانال مورد استفاده مهاجرانی قرار می‌گیرد که از طریق ترکیه وارد یونان و بلغارستان می‌شوند. جزایر یونان به ویژه جزایر لسبوس، ساموس و چیوس بسیار به ترکیه نزدیک هستند و همین مساله این کانال را را به مهم‌ترین کانال مهاجرتی دریایی تبدیل کرده است.

در سال 2014، 50 هزار مهاجر غیرقانونی از این طریق وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که دو برابر آمار سال 2013 است. اکثر مهاجران این مسیر سوری، عراقی، افغان و سومالیایی هستند.

3- از شمال آفریقا به اسپانیا: ورود بیش از 7 هزار مهاجر غیرقانونی از این مسیر در آمار سال 2014 ثبت شده است. 45 درصد مهاجرانی که سعی می‌کنند از این مسیر عبور کنند، مهاجران غیرقانونی‌اند.

انتهای پیام

کد N896312

وبگردی