آفتاب
با تاکید بر دستیابی به بهترین توافق ممکن

«جان کربی» آزادی «جیسون رضائیان» را خواستار شد

«جان کربی» آزادی «جیسون رضائیان» را خواستار شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این‌که «تمرکز مذاکرات با ایران روی مساله هسته‌ای بوده است» گفت:‌ ما به بهترین توافق ممکن دست یافته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر این‌که «تمرکز مذاکرات با ایران روی مساله هسته‌ای بوده است» گفت:‌ ما به بهترین توافق ممکن دست یافته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) جان کربی در نشست خبری خود با اشاره به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که آن را تایید و لغو تحریم‌ها علیه تهران را تضمین می‌کند، گفت: ما از تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت استقبال می‌کنیم که نشان می‌دهد جامعه بین‌الملل همچنان در تلاش‌های مشترک‌مان برای جلوگیری از دستیابی ایران به مواد شکاف‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای متحد است. اکنون کنگره آمریکا فرصت دارد تا این توافق را مورد بازبینی قرار دهد و قطعنامه شورای به هیچ وجه تاثیری روی اختیارات کنگره برای بررسی این توافق ندارد.

وی در ادامه به مساله بازداشت شهروند آمریکایی در ایران پرداخت و گفت: واشنگتن همچنان بازداشت جیسون رضائیان را ناعادلانه می‌داند و وزیر خارجه همانگونه که گفته است همواره در حاشیه مذاکرات هسته‌ای از هر فرصتی برای درخواست آزادی وی به همراه امیرحکمتی و سعید عابدینی دیگر اتباع آمریکایی بازداشت شده در ایران استفاده کرده است.

وی ادامه داد:‌ما همچنین از مقامات ایران می‌خواهیم تا برای یافتن رابرت لوینسون کمک کنند و تا زمانی‌که این شهروندان آمریکایی به خانه بازنگشته‌اند دست از تلاش بر نمی‌داریم و تا رسیدن به نتیجه تلاش‌های‌مان را دنبال می‌کنیم.

کربی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره‌ گفت‌وگو آمریکا با مقامات ایرانی درباره‌ سوریه اظهار کرد: ما با تهران هیچ تعاملی در خصوص سوریه نداریم. باید بگویم که تعامل ما با ایران همان‌طور که از ابتدا تاکید کرده‌ایم تنها درباره‌ مساله‌ هسته‌ای بوده است و باز هم تاکید می‌کنم که هیچ همکاری و مشارکتی با تهران برای مقابله با داعش که ممکن است مساله سوریه را هم در بر گیرد نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که روابط واشنگتن و تهران با توجه به حصول توافق هسته‌ای بعد از این چگونه خواهد بود؟ به تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا مبنی بر فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه پرداخت و افزود: ما هیچ روابط دیپلماتیکی با ایران نداریم. این کشور همچنان به مشارکت و حمایت ازاقدامات بی ثبات کننده درمنطقه ادامه می‌دهد و هیچکس چشم خود را روی این مساله نمی‌بندد. ما ایران را دوست نمی‌خوانیم. اما تمرکزمان روی مساله‌ هسته‌ای قرار داشت و توانستیم به توافقی در این خصوص دست یابیم که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

عراقچی نیز در نشست اخیر خود با خبرنگاران گفته است: در طول مذاکرات هسته‌ای و در دو سال اخیر غیر از موضوع هسته‌ای موضوع دیگری مورد مذاکره قرار نگرفت. بعد از توافق اگر طرف‌های مقابل تعهدات خود را عمل کنند این زمینه برای مذاکره در ارتباط با مسائل مورد علاقه نیز فراهم می‌شود و این احتمال به صورت بالقوه وجود دارد. همان‌طور که مقامات عالی‌رتبه ایران قبلا نیز مطرح کرده‌اند اگر موضوع هسته‌ای تمام شود و طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند این احتمال وجود دارد که به صورت موضوعی و موردی بر اساس تصمیم مقامات عالی رتبه گفت‌وگوهایی صورت بگیرد و ما وارد مذاکره شویم. البته این موضوع مربوط به آینده و منافع ملی کشورمان است و اکنون نمی‌توانیم اظهار نظر دقیقی در این ارتباط داشته باشیم.

وی در واکنش به تلاش متحدان اروپایی واشنگتن، یعنی فرانسه و انگلیس برای فرستادن دیپلمات‌های‌شان به تهران به همراه شخصیت‌های تجاری گفت: من نمی‌توانم درباره‌ آن‌چه متحدان‌مان انجام می‌دهند و این که برقراری روابط جدید با ایران فکرمی‌کنند صحبت کنم. من تنها به تاکید بر موضع همیشگی واشنگتن مبنی برتمرکز روی توافق هسته‌ای و رسیدن به نتیجه می‌پردازم که لزوما منجر به تغییر در عملکرد ایران نمی‌شود. شاید درآینده در رفتار ایران در منطقه تغییراتی به وجود آید اما هدف ما در اینجا چنین چیزی نبود و به همین دلیل این مساله را فرموش نکرده‌ایم.

وی درباره‌ توافق هسته‌ای که 14 ژوئیه در وین حاصل شد گفت: ما بر این باوریم که این نه فقط یک توافق خوب، بلکه بهترین توافقی است که می‌توانستیم به آن دست یابیم. ما به خواسته‌های‌مان رسیده‌ایم که هم به نفع ما و هم به نفع متحدان و هم پیمانان‌مان در منطقه است.

انتهای پیام

کد N896228

وبگردی