آفتاب

اگر طرفین به تعهدات عمل کنند، زمینه مذاکرات بعدی فراهم می شود

اگر طرفین به تعهدات عمل کنند، زمینه مذاکرات بعدی فراهم می شود

معاون وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات ما با کشورهای ۱+۵ فقط در خصوص حل و فصل مسائل هسته ای بوده است و این به معنای عادی شدن روابط ایران با امریکا نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید عباس عراقچی در ادامه نشست خبری چهارشنبه 31 تیرماه 94  افزود: عادی شدن پرونده هسته ای ایران در شورای حکام و در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از طی دوره توافق خواهد بود.

خبرنگاری در ادامه پرسید: با اینکه ایران در بحث مذاکرات هسته ای حسن نیت خود را نشان داد اما همچنان شاهدیم که آقای اوباما ایران را تروریست می خواند، موضع ایران به این گونه گفته ها چیست؟

عراقچی پاسخ داد: ما هیچ گاه انتظار تغییر سیاست های امریکا در خصوص ایران را پس از این توافق نداشته ایم و نداریم جز در بحث هسته ای.
وی گفت: طرف مقابل یعنی امریکا هم نباید انتظار تغییر مواضع ایران را داشته باشد جز در چارچوب توافقی که در بحث هسته ای کردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: توافق در مذاکرات هسته ای به این معنا نیست که سیاست های ما در خصوص منطقه و در خصوص سیاست های خصمانه آمریکا و نظام سلطه تغییر پیدا کرده است و همچنان ما بر سیاست های خود در زمینه حمایت از دوستان و متحدان خودمان در منطقه پایبندیم.

عراقچی گفت: اگر این سیاست ها از نظر دولت های دیگر و دولت آمریکا به تروریسم و حمایت از تروریسم و مسائل دیگر تلقی می شود برداشت ناصواب و اتهاماتی است که آنها همچون گذشته به دولت جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند و از نظر ما اعتباری ندارد.
وی افزود: البته ما هیچگاه جز این انتظاری از دولت آمریکا نداشته ایم و بارها گفته ایم که حل و فصل موضوع هسته ای و رسیدن به توافق فقط مدیریت کردن یکی از موضوعات میان ایران و کشورهای غربی و ازجمله آمریکاست و این به معنی عادی شدن روابط نیست و به این معنا نیست که سایر موضوعات فیمابین تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
عراقچی گفت: بنابراین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت و ما طبعاً کماکان از طرف مقابل انتظار برخوردهای خصمانه را داریم.
اجرای توافقنامه به اندازه مذاکرات اهمیت دارد

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با تاکید بر اینکه اجرای توافقنامه به اندازه مذاکرات اهمیت دارد گفت: تصریح قطعنامه شورای امنیت برای اعمال محدودیت هسته ای کشورمان ۱۰ سال است و هر گونه تاریخ و زمانی بعد از ۱۰ سال فاقد ارزش و موضوعیت است.
سید عباس عراقچی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه پاسخ ایران به اقدام احتمالی آمریکا برای افزایش محدودیت ها از 10 سال به 15 سال چه خواهد بود؟ گفت: قطعنامه شورای امنیت که پریروز صادر شد کاملاً روشن است و در آن تاریخ خاتمه بررسی ها دقیقاً تعیین شده است.
وی افزود: طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر این قطعنامه، 10 سال است.

عراقچی گفت: اینکه برخی اعلام کنند می خواهند بعد از 10 سال قصد دارند قطعنامه جدیدی ارائه کنند تا دوره بررسی و محدودیت ها به 15 سال افزایش یابد یک خواسته ای است که ابراز کرده اند اما از نظر ما رد شده است و پذیرفته شده نیست.
وی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی نظارت دولت بر اجرای توافقنامه از سوی اعضای 1+5 گفت: اجرای توافقنامه به اندازه مذاکرات اهمیت دارد.

عراقچی افزود: دولت در کلیت خود به این موضوع اهتمام دارد و حتماً از سوی دولت و نیز وزارت خارجه ساز و کاری تعبیه خواهدشد.
معاون وزیر امورخارجه تأکید کرد: اجرای توافق هسته ای و پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل برای ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
تشکر از حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده

معاون وزیر امورخارجه از حمایت‌های بی‌شائبه و مستمر مقام معظم رهبری از اعضای تیم مذاکره‌کننده در طول مذاکرات قدردانی کرد.
سیدعباس عراقچی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران افزود: ما خود را شایسته حمایت ها و تعاریف رهبر معظم انقلاب از خود نمی دانیم و در این زمینه صمیمانه از ایشان قدردانی می کنیم.
وی گفت: آنچه ما را در  کارزار سخت، طولانی و نفس گیر مذاکرات دلگرم می کرد نفس گرم ایشان و حمایت ها و محبتی بود که به ما اعضای تیم مذاکره کننده داشتند.

عراقچی اضافه کرد: البته راهنمایی ها و ارشادات و اصول و خطوط قرمزی که ایشان ترسیم کردند برای ما همواره راهنمای کار بود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشحالیم که ایشان همواره و بعد از پایان مذاکرات هسته ای حمایت های خود را از تیم مذاکره کننده ادامه دادند.
وی همچنین از همه خبرنگاران در پوشش مذاکرات هسته ای قدردانی کرد و افزود: همکاری رسانه ای صورت گرفته با مذاکره کنندگان هسته ای به ویژه در یک ماه گذشته به منظور انعکاس واقعیت مذاکرات بسیار ارزشمند و مؤثر بود.

عراقچی همچنین از همه مردم بزرگوار ایران به خاطر حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه در دو سال اخیر صمیمانه قدردانی کرد.
تخلفات در تعهدات طرف مقابل را پیگیری خواهیم کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان رجز خوانی طرف مقابل را طبیعی خواند و گفت: ‌بعد از هر مذاکراتی رجزخوانی طرفهای مذاکره قابل انتظار است که ادعاها و صحبت هایی مطرح کنند تا بتوانند فضای داخلی خود را کنترل کنند.
عراقچی در ادامه نشست خبری افزود: صحبت هایی را که در مورد مذاکرات اخیر از سوی طرف مقابل مطرح می شود در راستای رجزخوانی آنها تلقی می کنیم، به هر حال روال قانونی باید در کشورهای 1+5 و حتی داخل آمریکا طی شود.
وی ادامه داد: لابی های مختلفی دست به کار شدند تا جلوی این کار را بگیرند، و طبیعی است ما اظهاراتی را در این رابطه بشنویم، آنچه از نظر ما مهم است این است که توافق صورت گرفته و قطعنامه صادر شده در مورد دوره زمانی کاملاً‌روشن و بدون هیچ ابهام است و همه طرفها باید به همین مسئله پایبند باشند.

وی تاکید کرد: اگر اظهار نظری غیر از این موضوع شود ما قطعاً‌ اعتراض خواهیم کرد و در این مورد بخصوص هم به مقامات آمریکایی  و بقیه کشورهای 1+5 اعتراض کردیم که کار خلاف توافق انجام شده صورت نگیرد .

عراقچی ادامه داد: اینکه اعلام می کنند 10 سال دیگر می خواهند یک قطعنامه به شورای امنیت بدهند برای تصویب، خیلی ارزش توجه زیاد ندارد با این حال ما در بقیه موارد به دقت تعهدات طرف مقابل را رصد خواهیم کرد و هر گونه کوتاهی یا تخلف در تعهدات مشاهده کنیم از طریق سازو کار پیش بینی شده در توافق پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه نشست خبری به روال تصویب جمع بندی مذاکرات هسته ای در داخل کشور اشاره کرد و گفت: بر خلاف آمریکا در داخل ایران هیچ نهاد و فردی قدرت و توان وتوی تصمیمات و مصوبات مجلس شورای اسلامی را ندارد الا شورای نگهبان که آن هم بحث انطباق با قانون و شرع است ولی به لحاظ محتوایی هیچ کس قدرت وتوی قوانین مجلس را ندارد.
وی افزود: اگر مجلس تصمیمی در این مورد بگیرد یا اگر یک روال قانونی تایید شود تا از طریق شورای عالی امنیت ملی تایید شود و بنده تا کنون اطلاع ندارم از چه روالی طی خواهد شد، این روال مربوط به تایید یا رد کلیات توافق می شود.

عراقچی تاکید کرد: در این مرحله هیچ کدام از کشورهای 1+5 و ایران در موقعیت تغییر دادن یا اصلاح مفاد توافق نیستند و می توانند کلیات را رد یا تایید کنند.
وی تاکید کرد: اینکه بعد از رد توافق چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا مجدداً به میز مذاکره خواهیم برگشت یا خیر بحث هایی بعد از آن است.

هیچ گاه چیزی مانع رسیدن ما به خواسته‌هایمان نبوده است

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در ادامه گفت: حتماً در دوره بعد از تحریم‌ها شاهد دوران جدیدی در فعالیت های اقتصادی بین ایران و جامعه بین الملل خواهیم بود و به طور طبیعی کشورهای همسایه ما به دلیل اینکه موقعیت ترانزیتی ما را تشکیل می دهند در جایگاه ویژه‌ای قرار خواهند گرفت.

عراقچی افزود: از جمله این کشورها جمهوری آذربایجان است که به دلیل علقه‌های تاریخی، فرهنگی و نزدیکی سیاسی با ما و موقعیت خاصی که در ارتباط با اروپا دارد می تواند در همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای دیگر جایگاه خاصی را ایفا کند.

وی در ادامه در خصوص روند مذاکرات گفت: اینطور نیست که مذاکرات ما روند یکسانی را طی کرده  باشد ما هیچ گاه تا آخرین روزهای توافق و حتی تا دو روز قبل از توافق مطمئن به انجام توافق نبودیم زیرا توافق خوب که در آن اصول و چارچوب ها و خطوط ترسیم شده رعایت شود مد نظر ما بود و هیچ گاه چیزی مانع رسیدن ما به خواسته هایمان نبوده است.

عراقچی در ادامه افزود: هرگز روند یکسان مذاکرات مورد نظر ما نبوده است.

محدودیت خرید و فروش سلاح حداکثر 5 سال است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: محدودیت های خرید و فروش سلاح از جانب ایران پس از پنج سال به پایان می رسد.

آقای عراقچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ممنوعیت خرید سلاح های متعارف و نقش آژانس درباره لغو زودهنگام این قطعنامه و یا تمدید آن افزود:‌ بین محدودیت و ممنوعیت در خرید و فروش سلاح تفاوت است.

وی تصریح کرد: طبق قطعنامه های قبلی ایران از خرید و فروش هرگونه سلاح کاملاً ممنوع بود و اجازه واردات 7 قلم کالای نظامی را نداشت که اکنون این مسئله محدود و منوط به مجوز شورای امنیت شده است که این نیز حداکثر پس از 5 سال به پایان می رسد و پس از آن خرید و فروش سلاح برای ایران عادی خواهد بود.

آقای عراقچی خاطرنشان کرد: یکی از گزارش هایی که معمولاً آژانس می تواند در طول توافق بدهد گزارشی جامع‌تر و گسترده‌تر است و آن زمانی است که می‌تواند درباره کشورهای عضو پروتکل الحاقی فقدان مواد اعلام نشده را درباره آن کشور اعلام کند.

وی گفت: چنین گزارشی از آژانس بسیار خاص و مهم است بنابر این در طول زمان توافق اگر آژانس به مرحله اعلام فقدان مواد اعلام نشده رسید به شورای امنیت اعلام می کند که در آن صورت زمان محدودیت خرید و فروش سلاح برای ایران زودتر از 5 سال به پایان می رسد.

عراقچی افزود: چنین گزارشی اثر مثبتی دارد اما نبودن این گزارش تأثیر منفی نیز نخواهد گذاشت در عین حال ما با آژانس همکاری خوبی خواهیم داشت.

موگرینی هفته آینده به ایران سفر می کند

سید عباس عراقچی در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد تفسیر به رای برخی موضوعات جمع بندی مذاکرات هسته ای ازجانب امریکا گفت: ‌از نظر ما قطعنامه شورای امنیت صراحت دارد.

وی افزود:‌ دوره توافق 10 سال است و هیچ چیزی بالاتر از 10 سال وجود ندارد، بررسی پرونده ایران در شورای امنیت در 10 سال خاتمه پیدا می کند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ اینکه امریکا یا سایر کشورهای 1+5 اعلام کنند که بعد از 10 سال قصد دارند قطعنامه دیگری ارائه و مثلا خاصیت بازگشت پذیری را برای چند سال دیگر حفظ کنند،‌ اولاً‌ یک احاله به آینده نامعلوم است و معلوم نیست چقدر اعتبار داشته باشد ولی حتی این مسئله هم از نظر ما خلاف توافقات و تعهدات وین است.

وی افزود: دوماً‌ ما اعتراض خودمان را به امریکایی ها گفتیم به همه اعضای 1+5 اعلام خواهیم کرد، از نظر ما قطعنامه از صراحت کامل برخوردار بوده و دوره توافق 10 سال است و نه بیشتر.

عراقچی در مورد سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران گفت:‌ بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفر وزرای خارجه اروپایی به ایران بودیم و این موج بعد از توافق وین مجدداً شروع شده است.

وی افزود: یک مقام آلمانی به ایران سفر کرد،‌ ما هفته آینده شاهد سفر خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران خواهیم بود و بعد از آن هم سفر فابیوس وزیر خارجه فرانسه را به ایران خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: سفرهای دیگری در دستور کار قرار دارد،‌ توافق وین راه را برای همکاری اقتصادی ایران و سایر کشور ها هموار کرده است.

مذاکرات فقط درباره موضوع هسته ای بود

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای گفت : در طول مذاکرات در مورد  مسائل دیگر گفتگو نکردیم .

عراقچی در نشست خبری و در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مذاکرات هسته ای مباحث دیگری همچون سوریه و مبارزه با تررویسم مورد بررسی قرار گرفته است ، گفت :‌ در طول مذاکرات هسته ای هیچ موضوعی غیر از هسته ای مورد بحث و بررسی قرار نگرفت .

وی ادامه داد : بحث اتباع ایرانی یا آمریکایی به عنوان یک موضوع انسان دوستانه  در طول مذاکرات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت تا مشکلات به لحاظ انسانی رفع شود .

عراقچی گفت : اگر بعد از اجرایی شدن توافق و برداشتن تحریم ها طرف ها به تعهدات عمل کنند ، زمینه مذاکرات دیگر برای ایران باز می شود .          

وی افزود : مذاکره در مورد سایر مسائل در صورتی که به صورت موردی مطرح شود ، احتمال دارد که در آینده مورد بررسی قرار گیرد اما فعلاً  در این زمینه تصمیم گیری نشده است .


روسیه و چین در مذاکرات دو سال گذشته نقش مثبتی ایفا کردند

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون چین در خصوص نقش روسیه و چین در مذاکرات هسته ای گفت: کشورهای روسیه و چین طی مذاکرات دو سال گذشته نقش بسیار مثبت و سازنده ای ایفا کردند.

عراقچی در ادامه با اشاره به نقش روسیه و چین افزود: اگرچه این دو کشور در کمپ مقابل ما و در گروه 1+5 قرار داشتند اما نقش مثبتی را در ایجاد یک توافق متوازن ایفا کردند.

وی گفت: ما در طی دو سال گذشته رایزنی های مثبتی را با این دو کشور انجام داده ایم و روابط با این دو کشور بسیار مثبت و رو به جلو و دارای ابعاد راهبردی بسیار مهمی است.

عراقچی با اشاره به ادامه روابط با این دو کشور افزود: بعد از توافق، روابط ایران با این دو کشور با توجه به برداشته شدن موانع اقتصادی و بانکی، شکوفا و گسترده خواهد شد و لازم است همین جا از نقش سازنده این دو کشور تشکر کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار در خصوص اجازه ورود کشورهای غربی و بازدید از پارچین گفت: در خصوص پارچین یک نقشه راه جدیدی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان امضا شده است و در این مورد ترتیباتی برای حل موضوعات گذشته انجام گرفته که به نحوی بحث خواهد شد که رضایت آژانس به دست آید و مدیرکل آژانس بتواند گزارش نهایی خود را برای جمع بندی گزارش‌های نهایی انجام شده ترتیب دهد.

عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می توانیم به شیوه معقولی اطمینان آژانس بین المللی انرژی اتمی را کسب و البته نااطمینانی ها و موضوع پی ام دی را هم به شکل معقول و با رعایت نگرانی های دو طرف حل و فصل کنیم.

در تأمین نیازهای دفاعی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد

معاون وزیر امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه جدید بیانیه ای صادر کرد که مواضعمان را قاطع و روشن اعلام کردیم.

خبرنگاری در ادامه نشست خبری آقای عراقچی پرسید: یکی از مسئولان سابق قطعنامه های شورای امنیت را کاغذ پاره اعلام کرد و شما هم  قطعنامه اخیر را در موضوع موشکی الزام آور ندانستید آیا این اظهارنظر شما به معنای همان تعبیر کاغذ پاره ای نیست که به آن انتقاد داشتید؟

عراقچی در پاسخ گفت: اینکه با قطعنامه شورای امنیت با چه تعبیری سخن بگوییم مصداق و موضوع صحبت ما نیست و فرقی هم نمی کند و برای ما حفظ منافع ملی کشور مهم است.

وی افزود: هر جا قطعنامه ای را خلاف منافع ملی و عقل و منطق ببینیم براساس سیاست های خود رفتار می کنیم.

عراقچی گفت: وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه جدید بیانیه ای صادر کرد و مواضع خود را قاطع و روشن نشان داد و میان توافق وین و خود توافقنامه و میان مفاد قطعنامه و مفاد توافق فرق وجود دارد و همان طور که رعایت و عدم رعایت مفاد توافق تبعاتی دارد رعایت و عدم رعایت مفاد قطعنامه هم تبعاتی خواهد داشت.

وی افزود: ما موضعمان روشن است و در بند 10 بیانیه وزارت خارجه آن را روشن بیان کردیم و در بندهای بعدی این بیانیه هم به صراحت اعلام شد که ما در تأمین نیازهای دفاعی خود و حفظ استقلال ، حاکمیت و امنیت خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: همچنین برای کمک به متحدان منطقه برای مقابله با تروریسم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

این خبرنگار در سوالی دیگر پرسید: رهبر انقلاب از شما و دیگر اعضای تیم هسته ای به عنوان فرزندان انقلاب نام بردند و با توجه به اینکه یکی از ویژگی های انقلابی بودن استکبار ستیزی است نگاه تیم مذاکره کننده به ویژه آقای ظریف در خصوص این استکبار ستیزی چگونه است؟

عراقچی در پاسخ گفت: سیاست های ما مشخص است و وزارت امور خارجه مجری کامل سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و خواهد بود.

وی افزود: ما به عنوان مجریان سیاست خارجی با توجه به اعتقادات قلبی ، دستورهای سازمانی و اصول انقلاب اسلامی تلاش خواهیم کرد سیاست خارجی را بر همان خطوط مورد نظر مقام معظم رهبری ادامه دهیم و قضاوت ایشان هم براساس این یافته هاست و امیدواریم همین گونه ادامه پیدا کند.

معاون وزیر خارجه درپایان نشست  خبری خود پس از قطع چند باره صدای میکروفن سالن با خنده خطاب به خبرنگاران گفت : مشکل هسته ای حل می شود اما مشکل بلندگو حل نمی شود!
کد N895788

وبگردی