آفتاب
قاسم قصیر در گفتگو با مهر:

توافق هسته‌ای نتیجه بیش از ۳۰ سال مقاومت ایران بود

توافق هسته‌ای نتیجه بیش از ۳۰ سال مقاومت ایران بود

یک تحلیلگر لبنانی توافق هسته ای ایران با ۱+۵ را یک دستاورد تاریخی برای جهان اسلام برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران و کشورهای گروه ۱+۵ روز ۲۳ تیرماه پس از مذاکراتی فشرده در وین به جمع بندی در خصوص مذاکرات رسیدند. توافق حاصل در شورای امنیت به تصویب رسید و اتحادیه اروپا نیز آنرا به تصویب رساند. در این خصوص گفتگویی با قاسم قصیر تحلیلگر لبنانی درباره توافق هسته ای ایران و ۱+۵ انجام شده که در ادامه می آید.

توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵ را چگونه ارزیابی می کنید؟

توافق هسته ای ایران و ۱+۵ یک دستاورد تاریخی برای ایران و جهان عرب و اسلام محسوب می شود. این توافق یک پیشرفت راهبردی به شمار می رود و نتایج مهمی برای آینده منطقه و جهان به همراه خواهد داشت.

توافق هسته ای چه تاثیری بر روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد گذاشت؟

این توافق یک درس واقعی درباره چگونگی مذاکره و چگونگی حفظ حقوق ملت های اسلامی و عربی به شمار می رود. توافق هسته ای ایران و ۱+۵ ثمره بیش از ۳۰ سال مبارزه مستمر است و ما امیدواریم این توافق به توسعه روابط ایران و کشورهای عربی و اسلامی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس منجر شود. این یک مسئولیت مشترک ایرانی - عربی است و موضعگیری های اولیه در این باره تاکنون مثبت بوده است.

آیا این توافق می تواند روابط ایران و غرب را وارد فاز جدیدی کند؟

قطعا این توافق به مرحله جدیدی از روابط ایران و کشورهای غربی منجر خواهد شد و به مناقشات طولانی که در این زمینه وجود داشت پایان می دهد هر چند که توافق هسته ای ایران برای اجرا و پیگیری به زمان بیشتری نیاز دارد.

چه کشورهایی از این توافق بیشتر متضرر می شوند؟

دشمن صهیونیستی تنها کشوری است که بازنده توافق هسته ای ایران و ۱+۵ است و ما امیدواریم هیچ کشور عربی یا اسلامی در صف بازندگان قرار نداشته باشد و همه به برندگان این توافق تبدیل شوند.

کد N895539

وبگردی