آفتاب
نماینده روسیه در شورای امنیت:

توافق ایران و 1+5 بر اساس احترام متقابل بوده است

توافق ایران و 1+5 بر اساس احترام متقابل بوده است

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: روسیه از توافق حاصل شده حمایت می‌کند و ما امیدواریم کشورها از شرایط بوجود آمده بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویتالی چورکین نماینده روسیه پس از سخنرانی نماینده‌های چین، آمریکا و فرانسه در شورای امنیت با بیان این‌که «توافق صورت گرفته گزینه‌ای است که براساس احترام و همکاری متقابل انجام شده است» تاکید کرد: اساس این توافق براساس یک پروسه تدریجی شکل گرفته و روسیه از آن حمایت می‌کند؛ چرا که ایران از حق هسته‌ای خود جهت توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای‌اش برخوردار می‌شود.

وی لغو همه تحریم‌ها علیه ایران از طریق سازوکار شفاف‌سازی را اقدامی مثبت خواند و افزود: یکی از گام‌های مهم که برداشته شد بحث راستی‌آزمایی است که از سوی ایران انجام می‌شود و شورای امنیت نیز بر آن نظارت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که ما از ابتدا می‌دانستیم قرار است برنامه جامع اقدام مشترک از سوی شورای امنیت مورد تایید قرار بگیرد تلاش زیادی کردیم تا نقاط اختلاف احتمالی در این توافق‌نامه حل شود.

نماینده روسیه در شورای امنیت با تاکید بر این‌که «این توافق‌نامه می‌تواند صلح را برای جهان و به ویژه خاورمیانه به ارمغان بیاورد» گفت: ما از ایران و تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهیم تا در زمینه مقابله با حرکات تهدیدآمیز در منطقه اقدام کنند و همچنین شرایط مناسبی را برای مبارزه با افراط گرایی و ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی فراهم کنند.

وی هم‌چنین تاکید کرد: با توجه به توافق ایجاد شده امروز بهترین شرایط برای مقابله با تروریسم و بحران‌های منطقه فراهم شده است و باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

وی در پایان ضمن تشکر از دولت‌های اتریش، سوییس و قزاقستان که شرایط مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به وجود آوردند، گفت: وقتی واقع‌بینی سیاسی و احترام به نظرات متقابل توام شود نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود و شاهد بودیم که تمام طرف‌های مذاکره نشان دادند می‌توان با اعتماد شرایط مناسبی را برای اجرای توافق امکان‌پذیر کرد و در نهایت امیدوارم اجرای توافق‌نامه با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام

کد N894026

وبگردی