آفتاب

راه‌اندازی 2 خانه سلامت در مناطق حاشیه‌نشین کرمان

راه‌اندازی 2 خانه سلامت در مناطق حاشیه‌نشین کرمان

کارشناس ارشد دفتر امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر برای بهبود و رسیدگی به امر سلامت افراد حاشیه شهر، دو خانه سلامت در شهرک 14 معصوم و شهرک صنعتی که از مناطق حاشیه‌نشین هستند، راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، زینب واعظی با اعلام این خبر اظهار کرد: به دلیل اینکه در حاشیه شهر مشکلات و معضلات بسیاری وجود دارد و با تایید معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، در این خانه‌های سلامت از وسائل مازاد بیمارستان‌ها استفاده شده است.

وی گفت: با تجهیز این خانه‌ها مشاوره‌های پرستاری و سایر خدمات مانند اندازه‌گیری فشار خون و قند خون انجام می‌شود.

کارشناس ارشد دفتر امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عمده کودکان و یا زنانی که در شهرک‌های حاشیه‌ای شهر سکونت دارند دچار سوء تغذیه هستند و همچنین یکی از معضلات بزرگ این مناطق اعتیاد است و برخی از مناطق این شهرک‌ها مرکز توزیع مواد مخدر هستند.

واعظی گفت: رسالت دفتر امور مشارکت‌ها رسیدگی به مردم از نظر درمانی، روحی و جسمی است و کمک‌های ما در حاشیه شهرها بشر دوستانه است، افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند آنها هم جزئی از آینده ما هستند.

وی ضمن بیان این مطلب که چرا باید چنین شهرک‌هایی در حاشیه شهرها ایجاد شود، اظهار کرد: به عنوان مثال 3200 خانوار درشهرک 14 معصوم زندگی می‌کنند که باید به فکر سلامت آنها بود چراکه سلامت جامعه را در بردارد.

کارشناس ارشد دفتر امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان به فعالیت‌های دفتر امور مشارکت‌های اجتماعی در شهرک 14 معصوم اشاره کرد و گفت: اکنون نزدیک به دو ماه است در شهرک 14 معصوم، غذای گرم در بین مردم این منطقه توزیع می‌شود. مواد غذایی و وسائل مورد نیاز آشپزی را به آنها داده‌ایم و خانم‌های این منطقه خودشان آشپزی و غذا را برعهده دارند.

واعظی اضافه کرد: با خرید یک دستگاه خمیر گیر، تنور گازی و با در اختیار گذاشتن آرد، زنان این شهرک نانوایی راه‌اندازی کردند و نان به نصف قیمت عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث پارک برای بازی کودکان در این منطقه از دیگر اقدامات انجام شده است، ادامه داد: همچنین برای دختربچه‌هایی که به سن تکلیف رسیده بودند و یا در آستانه سن تکلیف قرار داشتند، چادر خریداری و اهداء شد.

کارشناس ارشد دفتر امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعمیر و بهسازی مسجد این شهرک که سال‌ها صدای اذان ازآن بلند نمی‌شد را از دیگر اقدامات این واحد عنوان کرد و گفت: این مسجد در نخستین روز از ماه مبارک رمضان افتتاح شد و از آن روز تا کنون مسجد این شهرک پایگاهی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی شده است.

وی گفت: کودکان و نوجوانان این شهرک از نظر وضعیت سلامت دندان مورد بررسی قرار گرفتند که مشخص شد دندان‌های بیشتر این افراد دچار مشکل است.

واعظی ادامه داد: کلاس آموزشی چگونگی مسواک زدن در این شهرک برگزار شد و 500 پکیج دندان پزشکی شامل خمیر دندان، مسواک و نخ دندان به جمعیت هدف اهدا شد.

کارشناس ارشد دفتر امور مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین به راه‌اندازی مینی‌بوس سلامت اشاره کرد و گفت: در این منطقه معتادان بسیاری وجود دارد و آنها برای ترک باید متادون دریافت کنند، و با توجه به فاصله زیاد شهرک با مراکز دریافت متادون و هزینه رفت و آمد، دانشگاه با در اختیار گذاشتن یک مینی‌بوس سلامت، این افراد را برای دریافت متادون به مراکز منتقل می‌کند.

واعظی گفت: قرار است پس از ماه مبارک رمضان، از این مینی‌بوس کودکان شهرک برای حضور در شهربازی و زنان نیز برای گردش در شهر استفاده کنند.

این کارشناس ارشد دفتر مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه ادامه داد: قرار است پنجشنبه‌ها یک پزشک عمومی در این شهرک حضور یابد و مراجعه‌کنندگان را به صورت رایگان ویزیت کند.

عکس تزئینی است.

انتهای پیام

کد N893497

وبگردی