آفتاب

بازاریان، سقف بازار هنر اصفهان را مرمت می‌کنند

بازاریان، سقف بازار هنر اصفهان را مرمت می‌کنند

رئیس شورای اسلامی بازار هنر اصفهان از مرمت سقف این بنای تاریخی توسط بازاریان در سال جاری خبر داد و گفت: این کار زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی بازار هنر اصفهان از مرمت سقف این بنای تاریخی توسط بازاریان در سال جاری خبر داد و گفت: این کار زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی انجام می‌شود.

اسدالله شاه‌میوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، درباره قدمت بازار هنر اظهار کرد: این بنا با طول تقریبی 200 متر در دوره صفوی احداث شده و از آن به عنوان اسطبل اسبان استفاده می‌شده اما به مرور زمان به انباری برای ذخیره تنباکو و توتون بدل شده است.

وی با اشاره به مالکیت اوقاف بر این بازار، افزود: در دهه 1340 مدیر وقت اداره اوقاف تصمیم گرفت که این بازار را در اختیار هنرمندان صنایع دستی بگذارد اما مشروط به آنکه هنرستان هنرهای زیبا هنرمند بودن آن‌ها را تأیید کند.

رئیس شورای اسلامی بازار هنر، با اشاره به وجود حدود 78 باب مغازه در این بازار، تصریح کرد: هر مغازه دارای دو طبقه است، اما اداره اوقاف هنرمندان را ملزم به تولید در طبقه فوقانی و فروش در طبقه پایین مغازه‌ها کرد و به بیان بهتر هدف این بود در این بازار تولید و فروش باید در کنار هم انجام گیرد، نه اینکه فقط تعدادی فروشگاه باز شود.

شاه‌میوه ادامه داد: در گذشته خروجی انتهای بازر بسته بود و در سال‌های بعدی باز شد؛ رقم سرقفلی هر مغازه در ابتدای بازار یعنی درب ورودی به چهار باغ حدود 21 هزار تومان برای هر مغازه بود که این رقم به سمت آخر بازار کاهش می‌یافت.

وی با بیان اینکه تعدادی از هنرمندان مشهور صنایع دستی استان در این بازار مغازه دار بودند، تاکید کرد: دهه 1350 اوج فعالیت و فروش بازار هنر اصفهان بود چرا که توریست‌های زیادی از این شهر تاریخی بازدید می‌کردند.

این هنرمند خاتم‌کار با بیان اینکه کاهش رونق گردشگری از دهه 1360 آغاز شد، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب این بازار به تدریج از تولید کنندگان صنایع دستی خالی شد و جای آن را سازندگان و فروشندگان طلا و جواهرات گرفتند.

شاه‌میوه اظهار کرد: متاسفانه وضعیت پشت بام این اثر ارزشمند تاریخی دچار تخریب شده و برای نمونه می‌توان به کنده شدن آجر فرش‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد شورای بازار با اداره اوقاف و میراث فرهنگی در شش سال گذشته در راستای مرمت این بنا، گفت: اداره اوقاف اواخر سال گذشته -1393- مرمت سقف داخلی و زیرین را به اتمام رساند اما مرمت پشت بام در تابستان امسال با هزینه بازاریان انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی بازار هنر اصفهان با تاکید بر اینکه این امر زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی انجام می‌شود، گفت: حدود 600 میلیون تومان هزینه مرمت سقف برآورد شده است اما این رقم به تدریج و با پیشرفت مرحله به مرحله آن پرداخت می‌شود.

شاه‌میوه گفت: بازار هنراثری با ارزش برای تاریخ اصفهان است چرا که معتقدم بازاری به طول 200 متر و به این زیبایی ایران کم نظیر و حتی شاید بی‌نظیر باشد.

عکس تزئینی است.

انتهای پیام

کد N890743

وبگردی