آفتاب
تحلیل - آبزرور

آیا شاهزاده ولید بن طلال به اسرائیل سفر خواهد کرد؟

آیا شاهزاده ولید بن طلال به اسرائیل سفر خواهد کرد؟

"در حالی که شایعاتی درباره احتمال سفر ولید بن طلال، شاهزاده ثروتمند عربستانی به اسرائیل مطرح شده، ملک سلمان، پادشاه عربستان به دنبال مذاکرات مستقیم با اسرائیلی‌ها است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هفته‌نامه انگلیسی آبزرور در تحلیلی به قلم آبراهام اچ. میلر، یکی از استادان علوم سیاسی دانشگاه "سینسیناتی" و از اعضای اندیشکده یهودی "مرکز تفکر یهودی آمریکایی سلیمان" در آمریکا، به مساله گزارش‌هایی که اخیرا در برخی رسانه ها در خصوص احتمال سفر شاهزاده ولید بن طلال، سرمایه دار بزرگ عربستانی و از شاهزاده های با نفوذ خاندان سلطنتی این کشور به اراضی اشغالی به هدف نزدیک شدن روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان مطرح شده، پرداخته و می نویسد:

«آیا خاورمیانه قرار است با سفر ولید بن طلال به اسرائیل که مهمترین تحول در راستای صلح میان اعراب و اسرائیل از زمان سفر انور سادات، رئیس جمهور اسبق مصر به اسرائیل است، یک لحظه تاریخی دیگر را تجربه کند یا این که این صرفا یک شایعه است؟

روزنامه اورشلیم پست ابتدا به گزارش درباره احتمال سفر شاهزاده ولید بن طلال به اسرائیل پرداخت و بعد آن را تکذیب کرد. آنچه که روزنامه اورشلیم پست درباره ماجرای اولیه فکر می‌کرد در حد حدس و گمان بود. با این حال بر خلاف روزنامه اورشلیم پست هیچ منبع عربی این ماجرا را تکذیب نکرد. در حقیقت، پال میلر، یکی از اعضای اندیشکده مرکز تفکر یهودی آمریکایی سلیمان با عزیز علیلو، روزنامه نگار مراکشی که این ماجرا را در جهان عرب خارج از کشور عربستان رسانه‌ای کرد تماس گرفت. پال میلر با استناد به این تماس گزارش داد که این خبر نه تاییدیه رسمی و نه تکذیبیه‌ای از سوی منابع رسانه‌ای معتبر عربستان دریافت نکرده است.

همچنین خیلی بعید است که دولت عربستان اگر چنین ماجرایی حقیقت نداشته باشد، اجازه دهد این ماجرا بدون تکذیبیه‌ای رسمی منتشر شود. چنین ماجرایی نمایانگر چشمگیرترین اقدام در جهت صلح با اسرائیل در منطقه در تاریخ معاصر است.

شاهزاده ولید بن طلال یک سرمایه گذار و غول رسانه‌ای موفق است که به عنوان یک میلیاردر عربستانی، چهره مدرنی از عربستان ارائه می‌دهد. او از برادران و خواهران عرب خود خواسته است سیاستشان در قبال اسرائیل را به منظور دستیابی به یک خاورمیانه صلح‌آمیزتر، موفق‌تر و همگن‌تر تغییر دهند.

به دنبال این درخواست خبری مهم مطرح شد. به گزارش رسانه‌های عربستانی این شاهزاده می‌خواهد سفر هفت روزه زیارتی به اراضی اشغالی انجام داده و در مسجدالاقصی در بیت‌المقدس نماز بخواند.

بر اساس این گزارش‌ها، شاهزاده ولید بن طلال، از مسلمانان خاورمیانه خواسته از خصومت پوچشان در قبال مردم یهود دست بردارند و این که وی عنوان کرده که ملک سلمان، پادشاه عربستان به او دستور داده که گفت‌وگویی مستقیم با روشنفکران اسرائیلی حامی روابط دوستانه با همه همسایگان عرب اسرائیل را آغاز کند.

شاهزاده ولید بن طلال موج رو به گسترش یهودی‌ستیزی در منطقه را محکوم کرد و اسرائیل را به عنوان تنها هویت دموکراتیک منطقه تحسین کرد.

این گزارش از آن جهت اعتبار پیدا می‌کند که بر اساس گزارش‌های قبلی، مقامات عربستان و اسرائیل پنج نشست محرمانه به منظور بحث درباره مسائل اطلاعاتی و دفاعی مشترک دو طرف در قبال سیاست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای تقویت ایران به لحاظ اقتصادی و اجازه به هسته‌ای شدن ایران داشته‌اند.

با توجه به سرخوردگی کشورهای منطقه از سیاست اوباما در قبال ایران، این اعلامیه‌های شاهزاده ولید بن طلال حاکی از همکاری اطلاعاتی و نظامی بالقوه‌ای به جهت مقابله با ایرانی قدرتمند شده و جسارت پیدا کرده در اثر سیاستهای اوباما خواهد بود.

اوباما مغرورانه فکر می‌کند که به تنهایی می‌تواند درباره آینده خاورمیانه تصمیم بگیرد و در این راستای پیامدهای ناخواسته‌ای را که مکررا به تحولات بزرگ شکل می‌دهند به راه انداخته است. او با اصرارش بر بهتر شدن وضعیت همه مردم خاورمیانه به ضرر منافع آمریکا کار خواهد کرد.

اوباما ممکن است روزی بیدار شود و خاورمیانه ای را ببیند که در آن آمریکا با تبعات دیپلماتیک و راهبردی نا خواسته‌ای که در اثر انتخاب خودش برای نزدیک شدن به دشمنانش و دور کردن دوستانش بوده، روبرو است.»

انتهای پیام

کد N890586

وبگردی