آفتاب

اتهام فساد مالی علیه همسر نخست‌وزیر مالزی

اتهام فساد مالی علیه همسر نخست‌وزیر مالزی

مقامات مالزی که در حال تحقیق از نخست‌وزیر این کشور هستند، تاکید کردند، اتهامات مربوط به اینکه اوایل سال جاری میلادی 529 هزار دلار به حساب‌های همسر وی سپرده شده نیز مورد بررسی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسمه منصور، همسر نجیب رزاق متهم شده که صدها میلیون دلار از بودجه سرمایه‌گذاری‌های دولت در کمپانی توسعه استراتژیک (1MDB) نهایتاً به حساب‌های شخصی وی واریز شده و وی به همین خاطر تحت تحقیق و بازرسی قرار دارد؛ مساله‌ای که ضربه دیگری به نجیب رزاق محسوب می‌شود.

وب‌سایت «Sarawak Report» نوشت، تحقیقات درباره کمپانی «1MDB» نشان داد که اوایل سال جاری میلادی این پول طی هشت مرحله نقل و انتقال نهایتا در حساب روسمه منصور در یکی از بانک‌های محلی سپرده شده است. این وب‌سایت اعلام نکرد که آیا این پول متعلق به کمپانی «1MDB» بوده یا خیر؟

در همین حال دادستان کل مالزی گفت: نیروی ضربت حتی پیش از انتشار گزارشات درباره این اتهام از آنها باخبر بوده و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که وکلای همسر نجیب رزاق این گزارش خبری را به عنوان «گزارشی تهدیدآمیز و بی‌پایه و اساس» محکوم کردند.

وکلای وی در بیانیه‌ای گفت: این حساب متعلق به روسمه منصور است اما او هیچ پولی از کمپانی «1MDB» دریافت نکرده است. روسمه منصور مرتکب هیچ‌گونه جرم کیفری یا اختلاسی نشده و به شدت هرگونه ارتباط با بودجه کمپانی «1MDB» را رد می‌کند.

این وکلا ضمن آنکه از بانک مرکزی مالزی خواستند درباره افشای غیرقانونی جزئیات حساب بانکی موکلشان تحقیق کند، گفتند، این مساله نقض حریم خصوصی موکلشان است و اعتماد سرمایه‌گذاران به سیستم بانکی این کشور را از بین خواهد برد.

کمپانی «1MDB» در سال 2009 میلادی توسط نجیب رزاق با هدف ایجاد و توسعه صنایع جدید ایجاد شد. این کمپانی پس از آنکه فعالیت‌های ریسکی‌اش در زمینه انرژی در خارج از کشور پیش نرفت، گرفتار بدهی به ارزش 11.1 میلیارد دلار شده است. منتقدان نسبت به این بدهی سنگین و عدم شفاف‌سازی ابراز نگرانی کرده‌اند.

دادستان کل مالزی هفته پیش تایید کرد، اسناد و مدارکی را از جانب بازرسان دریافت کرده که نجیب رزاق را به این کمپانی ربط می‌دهد.

انتهای پیام

کد N886496

وبگردی