آفتاب

طرح جامع جریان‌های سیاسی سنی و شیعه عراق برای حل اختلافات

طرح جامع جریان‌های سیاسی سنی و شیعه عراق برای حل اختلافات

یک مسوول سیاسی عالی‌رتبه عراقی تاکید کرد که رهبران برجسته احزاب و جریان‌های سیاسی اهل تسنن و تشیع این کشور در پی ایجاد طرحی جامع برای حل و فصل اختلافات میان خود هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یک سیاستمدار عالی‌رتبه عراقی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: در راستای پایبندی ریاست‌جمهوری عراق به آشتی ملی و تشکیل کمیته‌هایی از سوی روسای سه‌گانه برای تحقق این هدف، رهبران احزاب برجسته شیعه و سنی در حال حاضر برای ایجاد طرحی تلاش می‌کنند که فراتر از مفاهیم سنتی آشتی ملی باشد و تا حد یک حل و فصل تاریخی میان آنها پیش برود و بر اساس آن هریک امتیازهای گسترده به طرف مقابل خواهند داد.

این سیاستمدار عراقی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکرات و طرح‌های کاری ارائه شده است و در حال حاضر دو جناح درخصوص مسائل مورد اختلاف از جمله قوانینی که اهل تسنن خواهان تصویب آن هستند و نیز آمادگی طرف شیعی برای همکاری با بعثی‌ها به جز حزب بعث صدام، مذاکره می‌کنند.

وی گفت: از جمله دیدگاه‌های مطرح شده برگزاری کنفرانسی برای جریان‌های سنی است که به یکپارچه‌ کردن موضع احزاب اهل تسنن درخصوص مسائل مطرح شده با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بینجامد.

عزت الشابندر، سیاستمدار عراقی می‌گوید: مشکل در این است که دولت سابق در برخورد با گروه‌های مسلح و ایجاد فضا برای مقابله با آنها شکست خورد و داعش نیز از این مساله استفاده کرد. برخی مروجان آشتی ملی خواهان آشتی با گروه‌هایی هستند که دست خود را به خون مردم عراق آلوده کرده‌اند. اکنون مساله مهم ایجاد پل اعتماد میان فضایی است که در آن تروریسم حضور دارد.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق اخیراً اعلام کرده بود که آشتی ملی و مشارکت فعال بهترین راهکار برای حفظ ثبات عراق و رسیدن به توافق سیاسی و اجتماعی است و در نهایت منجر به راندن تروریسم می‌شود.

انتهای پیام

کد N886157

وبگردی