آفتاب

تاکید شورای امنیت بر لزوم پایبندی طرف‌های یمنی به آتش‌بس جدید

تاکید شورای امنیت بر لزوم پایبندی طرف‌های یمنی به آتش‌بس جدید

با آغاز آتش‌بس جدید در یمن از نیمه‌های شب گذشته، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های یمنی خواست که به آتش‌بس انسانی غیرمشروط در این کشور پایبند باشند. این در حالی است که جنگنده‌های سعودی به بهانه‌های واهی و تنها ساعاتی پس از اعلام آغاز آتش‌بس آن را نقض کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این بیانیه از تمامی طرف‌های درگیر یمنی خواسته شده تا در صورت وقوع رخدادهایی غیرمنتظره طی دوره آتش‌بس خویشتندار بوده و به آتش‌بس غیرمشروطی که از نیمه شب گذشته اجرایی شده پایبند بوده و از آتش‌بس برای انتقال سلاح یا تقویت مواضع خود یا سیطره بر مناطق استفاده نکنند.

در این بیانیه آمده است که باید تمامی طرف‌ها عملیات نظامی خود را طی آتش‌بسی که تا پایان ماه رمضان ادامه دارد متوقف کنند. همچنین باید روند انتقال کمک‌های انسانی فوری به تمامی مناطق یمن را تسهیل بخشند.

شورای امنیت در ادامه این بیانیه از اجرایی شدن آتش‌بس انسانی در یمن استقبال و حمایت خود را از تلاش‌های بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای رسیدن به آتش‌بس دائم اعلام کرد.

اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌های جداگانه از طرفین درگیر یمنی خواستند تا به آتش بس اعلام شده در یمن پایبند باشند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده بود که کمیته‌های انسانی از طریق آتش‌بس در یمن برای توزیع مواد غذایی در میان بیش از یک میلیون تن و معالجه و حل مشکلات 126 هزار کودک که دچار سوءتغذیه شده‌اند، تلاش می‌کنند.

دوجاریک اعلام کرد: سازمان ملل تیمی را به پیگیری آتش‌بس انسانی اختصاص داده و این تیم در حال حاضر در یمن است تا اوضاع را پیگیری کند.

این در حالی است که جنگنده های سعودی تنها ساعتی پس از آغاز آتش‌بس اعلام شده از سوی سازمان ملل با نقض آتش‌بس دست به حملاتی علیه مواضع انصارالله زدند. عربستان مدعی است که این حملات در پاسخ به تحرکات انصارالله و نیروهای همپیمان آنها در یمن است.

از سوی دیگر، راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن نیز در اظهاراتی مدعی شد جنبش انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن جدیت لازم در پایبندی به آتش‌بس انسانی را ندارند . وی گفت که اگر طرف دیگر آتش‌بس را نقض کند دولت مستعفی نیز به آتش‌بس مقید نخواهد بود.

احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی نیز اعلام کرد که اگر حوثی‌ها به آتش‌بس پایبند نباشند ائتلاف نیز به آن پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N884677

وبگردی