آفتاب

تهدید روسیه به وتوی قطعنامه محکومیت کشتار سربرنیتسا

تهدید روسیه به وتوی قطعنامه محکومیت کشتار سربرنیتسا

شورای امنیت سازمان ملل رای‌گیری درباره یک قطعنامه ارائه شده از سوی انگلیس که کشتار سال 1995 سربرنیتسا در جریان جنگ بوسنی را به عنوان جنایت نسل‌کشی محکوم می‌کند، به تاخیر انداخته و قرار است آن را امروز (چهارشنبه) به رای بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تاخیر پس از آن رخ داد که روسیه به اعضای شورای امنیت اطلاع داد که این قطعنامه را وتو خواهد کرد. حامیان این قطعنامه امیدوار بودند که تصویب قاطع آن در بیستمین سالگرد کشتار مسلمانان بوسنی توسط صرب‌ها در سربرنیتسا انجام شود. با این حال رهبران صربستان و صرب‌های بوسنی که دارای روابط نزدیک مذهبی و فرهنگی با روسیه هستند، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه لابی کردند تا این قطعنامه را وتو کنند.

دولت‌های صربستان و همچنین صرب‌های بوسنی سه‌شنبه شب خواهان نشست‌های اضطراری به منظور بحث درباره پیش‌نویس این قطعنامه شدند اما نشست دولت صرب بوسنی لغو شد.

میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی به رسانه‌های محلی گفت: متن این قطعنامه اساساً انقدر بد است که نمی‌توان آن را تصحیح کرد. روسیه مطابق مذاکراتی که ما با آنها داشتیم عمل می‌کند.

دولت صربستان در نشست اضطراری سه‌شنبه شب خود قطعنامه ارائه شده از سوی انگلیس را رد کرد اما تصمیم گرفت الکساندر ووچیچ، نخست‌وزیر این دولت در مراسم یادبود کشتار سربرنیتسا برای آنکه نشان دهد یاد قربانیان را گرامی داشته و این جنگ را پشت‌ سر گذاشته است، شرکت کند.

ووچیچ در یک کنفرانس خبری زنده گفت: من نماینده صربستانی خواهم بود که می‌پذیرد برخی افراد آن مرتکب جرم شده‌اند. ما باید این کار را برای راحتی خودمان انجام دهیم. هیچ گناه دسته‌جمعی وجود ندارد. قطعنامه انگلیس اختلافات جدید را باز کرده و ما را دچار تفرقه می‌کند.

میرسادا کولاکویچ، سفیر بوسنی در سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفت: روسیه به اعضای شورای امنیت اطلاع داده که به دنبال وتوی قطعنامه انگلیس است.

انتهای پیام

کد N882837

وبگردی