آفتاب
شیخ عطار:

تسلیم ایران با فشار اشتباه محاسباتی آمریکا است

تسلیم ایران با فشار اشتباه محاسباتی آمریکا است

سفیر سابق کشورمان در آلمان گفت: آمریکا معتقد است با فشار آوردن ایران تسلیم می‌شود و این اشتباه محاسباتی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا شیخ عطار سفیر سابق کشورمان در آلمان در مصاحبه با رادیو گفت و گو مباحث هسته ای را سلاحی در دست امریکا برای اعمال فشار بر ایران دانست و افزود: مقام معظم رهبری نیز می فرمایند امریکا نمی خواهد مسئله هسته ای حل شود؛ چراکه امریکا در این فشار آوردن معتقد است ایران تسلیم می شود و این اظهار نظر یک اشتباه محاسباتی است.

وی با اشاره به بده بستان های دولت امریکا با جریان های دیگر در جهان، اظهار کرد: با توجه به روابط تاریخی و عمیق صهیونیسم با امریکا، گروه های لابی نیز بسیار بر اوباما فشار می آورند و تفسیرهای متفاوت مقامات امریکایی از بیانیه لوزان یا ژنو بدلیل جلب نظر این هاست.

شیخ عطار سفر اخیر آمانو به تهران را بر مبنای پیشنهادات پیشین ایران توصیف کرد و افزود: دبه امریکا بعد از لوزان چهره بدی را از این کشور نمایان ساخت؛ همانطور که بارها آقای ظریف گفته اند فکت شیت ما همانی است که در بیانیه قرائت کردیم لذا دنیا فهمید امریکایی ها دبه کرده اند.

سفیر سابق کشورمان در آلمان با اعلام این جمله که آمریکا بیش از ایران نیاز به حل مسئله دارد، گفت: شرکای غربی امریکا هم اکنون اقدام به چانه زنی کرده اند و معتقدم دبه امریکا چهره این کشور را نزد شرکایش خراب کرده است.

نتیجه بگیریم یا نگیریم؛ ما برنده هستیم...

شیخ عطار تصریح کرد: ما نتیجه بگیریم یا نگیریم، برنده هستیم و این مسئله ای است که اطرافیان اوباما نیز بارها برسر او زده اند.

وی با اشاره به مذاکرات پیشین، یادآور شد: در دور قبلی مدیریت آژانس مسائل رو به حل و فصل شدن بود و تنها ۶ موضوع باقی مانده و قرار بر امضا بود که یکباره امریکایی ها مدعی شدند مدارکی بدست آورده اند.

شیخ عطار ادامه داد: امریکا اعلام کرد ایران در پارچین روی مخزنی آزمایش کرده و بدنبال آزمایش های انفجاری بوده است؛ اولین پاسخی که به این بحث داده شد این بود که پروتکل الحاقی می گوید مدارک ادعایی باید به کشور مورد نظر داده شود، ولی امریکایی ها هیچگاه حاضر به پذیرش این مسئله نشدند.

وی بر قلابی بودن این اسناد اشاره و تاکید کرد که اگر مذاکرات نتیجه ندهد، آبروی امریکایی ها خواهد رفت.

کد N879572

وبگردی