آفتاب

سکوت ناتو در مقابل درخواست کشورهای حوزه بالتیک

سکوت ناتو در مقابل درخواست کشورهای حوزه بالتیک

دولت لیتوانی اعلام کرد، ناتو متعهد شده است تا به برگزاری مانورهای نظامی در شرق اروپا برای تضعیف روسیه ادامه می‌دهد اما هنوز به درخواست کشورهای حوزه بالتیک برای عضویت دائمی در این ائتلاف پاسخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشتر در ماه مه، لیتوانی، لتونی، استونی رسما از دبیرکل ناتو، استقرار گردانی از نیروهای "دائمی چرخشی" در هر یک از این کشورها را درخواست کرده بودند.

ناتو تاکنون از استقرار دائمی چنین نیروهایی خودداری کرده است. برخی معتقدند احتمال لغو توافق 1997 این ائتلاف با روسیه و آغاز یک رقابت تسلیحاتی علت این تصمیم است.

در همین حال سخنگوی ارتش لیتوانی با اشاره به گزارش‌های منتشر شده تایید کرد که چندین هفته پیش ژنرال فیلیپ بریدلاو آمریکایی اسناد محرمانه‌ای را به این کشور فرستاده است که براساس آن متعهد شده رزمایش‌های ناتو بدون وقفه قابل توجهی ادامه می‌یابد.

وزیر خارجه لیتوانی نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد: حتی اگر ناتو به جای نیروهای دائمی نیروهای دائمی چرخشی در کشور ما مستقر کند ما راضی خواهیم بود.

در حال حاضر بیش از 600 سرباز از کشورهای آمریکا، آلمان، پرتغال، نروژ و ایتالیا در مانورهای نظامی لیتوانی و عملیات نظارت هوایی ناتو حضور دارند.

ماه گذشته آمریکا متعهد شد تا تسلیحاتی از جمله تانک را در کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل بلغارستان، رومانی و لهستان مستقر کند.

روسیه استقرار نیروهای ناتو در این منطقه را با شبیه بودن به اقدامات دوره جنگ سرد زیر سوال می برد. این کشورها در سال 2004 به ائتلاف ناتو پیوسته‌اند و اکنون در پی الحاق کریمه به روسیه و اعلام دادستانی این کشور مبنی بر بازنگری قانونی بودن استقلال سه کشور در حوزه دریای بالتیک از مسکو وحشت دارند.

انتهای پیام

کد N876756

وبگردی