آفتاب

توقف بازسازی فرودگاه فیلیپین در جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی

توقف بازسازی فرودگاه فیلیپین در جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی

فیلیپین بازسازی فرودگاه خود در جزایر مورد مناقشه اسپارتلی در دریای چین جنوبی را به دلیل پرونده شکایت از چین در دادگاه لاهه متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بازسازی فرودگاه در جزیره تیتو از جزایر اسپارتلی از سوی دولت فیلیپین همزمان با اقدامات چین در احیای اراضی در این جزایر صورت گرفته بود.

اما سخنگوی نهاد ریاست جمهوری فیلیپین با اشاره به توقف بازسازی این فرودگاه درباره علت آن گفت: بازسازی این فرودگاه به دلیل تمایل ما به رعایت اصول در حفظ شرایط فعلی در این منطقه متوقف شد.

وی افزود: این اقدام بخشی از استراتژی‌های ما برای رعایت قانون و رویکرد دیپلماتیک است که براساس آن ما پرونده‌ای را علیه چین در دادگاه سازمان ملل گشوده‌ایم.

این فرودگاه کوچک در جزیره تیتو بیشتر برای ارسال منابع به شهر کوچکی در این جزیره ساخته شده است.

دولت فیلیپین به دلیل حفظ ادعای خود درباره مالکیت بخشی از جزایر اسپارتلی این شهر را ایجاد کرده است. اما این فرودگاه طی سال‌ها فرسوده شده و دولت را مجبور کرده تا برای ارسال کالا به این منطقه بیشتر از کشتی استفاده کنند؛ کشتیهایی که برای رسیدن به این منطقه باید از راه‌های آبی چین عبور کنند.

این در حالی است که چین ادعا می‌کند 90 درصد این آب ها متعلق به این کشور است؛ ادعایی که محل مناقشه با کشورهایی چون برونئی، ویتنام و تایوان نیز هست.

این دریا به دلیل وجود منابع غنی طبیعی و قرار گرفتن در منطقه‌ای مهم از نظر دریانوردی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سال 2013 دولت فیلیپین از دادگاه‌ لاهه خواست تا ادعاهای چین در این دریا را مورد سوال قرار دهد و آن را ناقض قوانین بین‌المللی اعلام کند.

انتهای پیام

کد N872723

وبگردی