آفتاب

الزعبی: سخن گفتن از تقسیم سوریه، سادیسم سیاسی است/کردها بخش جدایی‌ناپذیر سوریه‌اند

الزعبی: سخن گفتن از تقسیم سوریه، سادیسم سیاسی است/کردها بخش جدایی‌ناپذیر سوریه‌اند

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه ضمن تاکید بر اینکه سوری‌ها در چند سال گذشته معادله پایداری و ثبات را محقق کرده‌اند، گفت: مردم سوریه اعم از کرد و عرب و دیگر اقلیت‌ها هرگز تقسیم کشور خود را نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه شنبه شب در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور گفت: سوریه از چندین سال قبل همواره دغدغه و عامل نگرانی برای اسرائیلی‌ها و غرب بوده است و از دهه‌های گذشته دمشق بهای استقلال در تصمیم و نظر خود را پرداخته است. تجاوز و دشمنی علیه سوریه به پایان نرسیده بلکه امروزه شاهد گسترش دامنه این توطئه‌ها هستیم.

الزعبی درخصوص درگیری‌ها در شهر "حسکه" و حمله داعش به این استان گفت: حمله به مناطق سوریه در یک چارچوب صورت می‌گیرد و آن «سلاح پیشرفته، حمله گسترده تروریست‌ها و تعداد زیاد آنها و ورود افراد مسلح از اردن و ترکیه و اموال هنگفتی که خرج این افراد می‌شود» است؛ در مقابل این حملات مردمی هستند که شاهد تحریم‌های اقتصادی هستند و ارتشی که می‌جنگد. مردم سوریه فشار روانی، مادی و اقتصادی را تحمل کرده و هزاران شهید را تقدیم کرده‌اند؛ طوری که دیگر هیچ کسی جرأت نمی‌کند بالای منبر برود و بگوید سوری‌ها را شکست دادیم یا چیزی را به دست آورده‌ایم. مردم سوریه معادله پایداری و ثباتی را محقق کرده‌اند که مقدمه پیروزی است.

وی تاکید کرد: کردهای سوریه بخشی جدایی‌ناپذیر از بافت و جامعه کشور هستند و سخن گفتن از تقسیم سوریه یک نوع سادیسم سیاسی است. بیشتر کردهای سوریه با هرگونه سخن گفتن از جدایی مخالفند. مردم سوریه چه عرب و چه کرد و چه اقلیت‌های دیگر هرگز تقسیم سوریه را نمی‌پذیرند و کسی که تصور می‌کند داعش به یک «دولت» تبدیل می‌شود در توهم به سر می‌برد.

وی تصریح کرد: تمامی استان‌های سوریه مختلط هستند و هیچ نقشه‌ای وجود ندارد که براساس نژاد، مذهب یا اقلیت ترسیم شده باشد. این یکی از اسرار پایداری سوریه است. هیچ‌کس خود را از دفاع از وطن مستثنی نمی‌داند اگر کسی از دفاع کنار بکشد در واقع از نظر ملی، سیاسی، اخلاقی و دینی شکست خورده است.

الزعبی خاطرنشان کرد: عشایر سوریه خواهان جنگ با داعش و حمایت از شهرها و روستاها و ساکنان در کنار ارتش هستند. نباید کسی منتظر یا مراقب باشد و در قبال وطن بی‌مسوولیت بماند؛ چراکه اگر قایق غرق شود هیچ‌کس در آن نجات نمی‌یابد.

وی درخصوص رخدادهای استان سویداء گفت: ملی‌گرایی عنوانی است که می‌توان بر ساکنان استان سویداء نهاد.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه درخصوص «ائتلاف ضدداعش» به رهبری آمریکا گفت: این ائتلاف در حملات خود علیه داعش با هدف وقت‌کشی و دورویی و نیرنگ سیاسی تنها اهداف برگزیده را بمباران می‌کند، این در حالی است که آمریکا اکنون از خطرات گسترش تروریسم در منطقه بیشترین آگاهی را دارد.

الزعبی درخصوص اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر تکذیب خبر حمایت کشورش از داعش گفت: ترکیه هیچ گزینه‌ای جز تکذیب پیش‌رو ندارد اما دولت سوریه اطلاعات زیادی درخصوص بانک‌ها و افرادی که نماینده سازمان اطلاعات ترکیه هستند و در حمایت از تروریسم دست دارند، در اختیار دارد.

این مسئول سوری از حوادث تروریستی اخیر در کویت و تونس ابراز تاسف کرد و گفت: آنچه رخ داد تاکیدی بر قدرت تروریست‌هاست که به هر جا بخواهند ضربه می‌زنند و تمامی کشورهای عربی و غربی را تهدید می‌کنند. هر کسی که تروریسم را پرورش داد در نهایت تروریسم گریبانگیر خودش می‌شود.

وی درخصوص اقدامات مشترک ایران، سوریه و عراق در روزهای آتی نیز گفت: هماهنگی ایران و سوریه در سطح عالی قرار دارد و ما امیدواریم که هماهنگی میان عراق و سوریه نیز پس از کشف خطرات مشترکی که دو کشور با آن مواجهند به سطح مطلوب برسد.

الزعبی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران نیز تاکید کرد: تحولات مربوط به این پرونده به سبک و سیاق طبیعی خود در حال جریان است. از اظهارات هیات ایرانی در ژنو نیز اینگونه برداشت کردم که آنها می‌خواهند این مساله در موعد خود یعنی در سی‌ام ماه جاری میلادی به پایان برسد.

انتهای پیام

کد N871865

وبگردی