آفتاب

تشکیلات خودگردان حماس را به کارشکنی در روند تشکیل دولت متهم کرد

تشکیلات خودگردان حماس را به کارشکنی در روند تشکیل دولت متهم کرد

منابعی در کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین از بروز اختلاف میان تشکیلات خودگردان و حماس بر سر تشکیل دولت وحدت ملی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری الفجر ، منابعی در کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین که خواستند نامشان فاش نشود، با اشاره به اینکه صحبت‌ها از موافقت حماس با تشکیل دولت ملی تنها جنبه رسانه‌ای دارد، مدعی شدند که این جنبش در راه دستیابی به توافقی برای تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین که جانشین دولت رامی حمدالله می‌شود، مانع‌تراشی می‌کند.

منابع مذکور تاکید کردند: حماس برای تشکیل دولت توافقی چند شرط مطرح کرده است که در راس آنها حل مشکلات کارمندان این جنبش در غزه، نظارت بر تعیین وزرا و نیز کسب کرسی وزارتخانه‌های اصلی است با وجود اینکه حماس می‌داند جامعه جهانی با این مساله که وزرایی از حماس در دولت آتی حضور داسته باشند مخالف ست.

این منابع ادامه دادند: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان با افزایش وزرای دولت موافقت کرده تا این دولت تحت عنوان "دولت توافقی" به ریاست رامی حمد الله باقی بماند و تا پایان هفته آتی تغییر وزرای دولت تمام خواهد شد.

چند روز پس از اینکه کمیته اجرایی اعلام کرد می‌خواهد دولت وحدت ملی را با رایزنی با جنبش فتح و گروه‌های سازمان آزادی‌بخش از یک سو و جنبش حماس از سوی دیگر تشکیل دهد،‌ حماس با انتشار بیانیه‌ای به شرح مواضع خود درباره تشکیل دولت جدید پرداخت.

در این بیانیه آمده است: کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش مسئول تشکیل دولت نیست و باید کادر موقت رهبری برای پیگیری پرونده آشتی دعوت شوند.

جنبش حماس گروه‌های فلسطینی که توافقنامه قاهره را امضا کرده‌اند را به گفتگوی جامع به منظور اجرای تمامی توافق‌های سازش از جمله بررسی مساله تشکیل دولت وحدت ملی دعوت کرد.

حماس در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: هر دولتی که در نهایت تشکیل شود باید دولت "تکنوکرات" و بدون هیچ گونه برنامه سیاسی باشد و البته این موضوع در توافق سازش مورد تایید قرار گرفته است.

حماس در پایان تاکید کرد دولت باید پیش از آغاز ماموریت‌های خود، اعتماد شورای قانون گذاری را نیز به دست آورد.

انتهای پیام

کد N871597

وبگردی