آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اسناد ویکی لیکس؛

رویوران: سیاست منافقانه عربستان عریان شده است

رویوران: سیاست منافقانه عربستان عریان شده است

وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس، در تازه‌ترین افشاگری خود شصت هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه عربستان را منتشر کرده و اعلام کرده است که تا هفته آینده 440 هزار سند دیگر عربستان را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویکی لیکس روز جمعه هم‌زمان با سومین سالگرد پناه گرفتن جولیان آسانژ، مدیر این وب‌سایت در سفارت اکوادور در لندن، اقدام به انتشاراسنادی محرمانه از مکاتبات وزارت خارجه عربستان کرد.

وزارت خارجه عربستان هنوز به طور رسمی نسبت به انتشار این اسناد واکنش نشان نداده اما حساب توییتری منتسب به وزارت خارجه عربستان با جعلی خواندن این اسناد از شهروندان عربستانی خواسته به این اخبار توجه نشان نداده و آن را باز نشر ندهند و به نوعی کسانی که اقدام به اشتراک گذاشتن این اسناد بکنند را تهدید کرده است.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست ویکی لیکس از چه طریقی به این حجم از اسناد و اطلاعات محرمانه عربستان سعودی دست پیدا کرده است ، اما با بررسی اجمالی اسناد منتشر شده موضوعات زیادی در میان این اسناد به چشم می خورد.

بر اساس این اسناد، عربستان سعودی از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نگران است و از طرف دیگر دل خوشی از عادی شدن روابط ایران و آمریکا ندارد. طبق این اسناد این کشور عربی تاکنون هزینه‌های زیادی برای مقابله با سیاست‌های منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران صرف کرده است و در این راستا از گروه‌ها و چهره‌های اپوزیسیون حکومت ایران حمایت کرده است.

طبق این اسناد، عربستان سعودی نقش مداخله‌گرانه‌ای نیز در کشورهایی چون سوریه، عراق، لبنان و یمن داشته و برای بیرون آوردن حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصراز زندان و انتقال او به یک کشور دیگر پس از سرنگونی حکومتش در مصر حاضر به پرداخت 10 میلیارد دلار به حکومت محمد مرسی بوده است.

بر اساس اسناد منتشر شده در سایت ویکی لیکس که به خاطر افشای صدهزار مدرک دیپلماتیک آمریکا شهره است، یکی دیگر از اقدامات عربستان سعودی مربوط به اندیشیدن به راه‌هایی است که بتواند ایران را از نظر داخلی و دیپلماتیک تضعیف کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به اسنادی که منتشر شده است، اعلام کرده که این اسناد بیانگراین موضوع است که عربستان با ثروت عظیم خود تلاش می‌کند سیاست‌هایش را در منطقه به پیش ببرد و شاید بتوان از آن به عنوان دیپلماسی "دسته چکی" عربستان یاد کرد.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود در این ارتباط نوشته است که بسیاری از اسناد فاش شده بیانگر تلاش‌های عربستان برای مقابله با نفوذ ایران و حزب الله است.

در همین رابطه یک کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به اسناد منتشر شده از سوی وب‌سایت ویکی لیکس گفت: این اسناد بیانگر سیاست‌های مداخله‌گرایانه عربستان در امور کشورهای منطقه است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:‌ پیش از این، تحلیل‌هایی در ارتباط با دخالت عربستان در امور کشورهای منطقه از جمله ایران مطرح می شد اما اکنون با یکسری شواهد و قرائن جدی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

او با بیان این که این اسناد نشانگر این موضوع است که تا چه حد عربستان در ایجاد بحران در سوریه نقش آفرین بوده است، ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این اسناد می‌توان به این نتیجه رسید که دولت عربستان مدیریت تروریست‌ها در عراق را تقریبا بر عهده داشته و در جهت ایجاد ناامنی در این منطقه تلاش می‌کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به اسنادی که بیانگر تلاش عربستان برای تضعیف ایران در منطقه است، خاطرنشان کرد: این اسناد نشان می‌دهد که سیاست عربستان در مورد ایران تنها مداخله گرایانه نبوده بلکه تخریب‌گرایانه بوده است.

رویوران به حمایت‌های مالی عربستان سعودی از گروه‌های مخالف حزب الله در لبنان بر اساس اسناد منتشر شده، اشاره کرد و گفت: در واقع عربستان یکی از بازیگران اصلی ایجاد ناامنی در منطقه است. چنان که در سوریه کمک‌های گسترده‌ای برای ناامن کردن منطقه به تروریست‌ها انجام داده و در عراق نیز به نیروهای تکفیری برای تغییر وضع موجود در این کشور کمک کرده است.

وی به دخالت‌های این کشورعربی در یمن بر اساس اسناد ویکی لیکس اشاره کرد و افزود:‌ به دلیل ایجاد موج دوم بیداری اسلامی در یمن توسط «عبدالمالک حوثی» راه دخالت‌های عربستان در این منطقه سد شده و در این راستا عربستان برای پیشبرد اهداف خود اقدام به حمله نظامی کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، با اعتقاد بر این که عربستان سعودی مهم‌ترین عنصر ناامنی در منطقه است در پاسخ به این سوال که به چه میزان می‌توان به این اسناد اعتماد کرد؟ تصریح کرد: زمانی که اولین‌بار اسناد وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شد و مشخص شد که آمریکایی‌ها تلفن‌های مقامات کشورهای اروپای غربی را شنود کرده‌اند، این کشورها به شدت واکنش نشان دادند، سفیران آمریکا را احضار کردند و از آمریکا خواستند که تعهد بدهد که دیگر این کارها تکرار نشود.

او با بیان این که با توجه به این نوع واکنش کشورهای اروپایی می‌توان به این اسناد اعتماد کرد گفت:‌ با توجه به اسناد منتشر شده عربستان سعودی نقش واضح و روشنی در مداخله‌گری و ایجاد ناامنی در منطقه داشته است و باید کشورهای منطقه از عربستان در ارتباط با این موضوع توضیح بخواهند و آن را تحت فشار قرار دهند.

رویوران با اشاره به قطب‌بندی که در منطقه وجود دارد، ادامه داد :‌ از یک طرف محور مقاومت در منطقه فعالیت می‌کند و محور مقابله آن اسراییل و کشورهای هم‌سو با آن هستند. کشوری مانند ایران که در محور مقاومت قرار دارد به صورت واضح و روشن همواره اعلام کرده که از فلسطین حمایت می‌کند در حالی که محور مقابل که عربستان سعودی نیز جز آن است بر اساس دروغ و نفاق بسیاری از مسائل را پیش می‌برد. مثلا عربستان سعودی بر اساس این اسناد از گروه‌های تکفیری حمایت می‌کند ولی خودش را پشت اختلافات شیعه و سنی پنهان کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد:‌ با توجه به انتشار این اسناد، سیاست منافقانه عربستان کاملا عریان و روشن شده است.

انتهای پیام

کد N864738

وبگردی