آفتاب

افزایش چشمگیر حملات تروریستی و تلفات آن در سال 2014 جهان

افزایش چشمگیر حملات تروریستی و تلفات آن در سال 2014 جهان

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد، شمار حملات جهانی 35 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با سال 2013 شمار تلفات 81 درصد افزایش نشان می‌دهد که عمدتاً به دلیل فعالیت‌های تروریستی در عراق، افغانستان و نیجریه است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد، شمار حملات جهانی 35 درصد افزایش داشته است و در مقایسه با سال 2013 شمار تلفات 81 درصد افزایش نشان می‌دهد که عمدتاً به دلیل فعالیت‌های تروریستی در عراق، افغانستان و نیجریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده است که تروریست‌های افراطی داعش سال گذشته با افزایش حملات تروریستی تلفات جهانی را 81 درصد افزایش دادند و ماهانه بیش از 1100 حمله انجام دادند.

براساس این گزارش، 13 هزار و 463 حمله در 95 کشور در سال 2014 انجام شد که میزان حملات در عراق، پاکستان و افغانستان بیش از مناطق دیگر بود.

بیشترین شمار حملات از سوی شبه‌نطامیان داعش انجام شده است و این گروه سال گذشته 1083 حمله را در راستای بخشی از پیشروی‌های خود در عراق و سوریه انجام دادند. پس از آن کشنده‌ترین گروه طالبان بود که 894 حمله انجام داد. همچنین شمار حملات خشونت‌بار در نیجریه نیز به شدت افزایش یافته است و شبه‌نظامیان افراطی بوکوحرام حملات تروریستی خود را در شمال این کشور افزایش داده‌اند. حدود 7512 تن در 662 حمله کشته شده‌اند.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که «حملات خشونت‌طلبانه و افراطی انفرادی در غرب» افزایش یافته است و به عنوان نمونه به حملات شارلی ابدو در ژانویه امسال در پاریس اشاره شده است. تینا کیدانو، نماینده مبارزه با تروریسم آمریکا با اعلام «گزارش‌های 2014 کشور درباره تروریسم» گفت: چالش‌های مرتبط با تروریسم که ما با آنها مواجه هستیم، روز به روز افزایش می‌یابد و سرعت گرفته است. ما نمی‌توانیم به صورت دقیق چشم‌انداز یک دهه آتی و حتی یک‌سال بعد را متصور شویم. ما باید اقدامات بیشتری برای رسیدگی به این چرخه افراط‌گرایی خشونت‌آمیز انجام دهیم و در همین حال شرایطی که منجر به ظهور این جنبش‌های تروریستی شده است، تغییر دهیم.

تینا کیدانو با اذعان بر اینکه بیشتر حملات ثبت شده در مناطق جنگی است، «وحشی‌گری» سال گذشته را که بیشترین تلفات را بر جای گذاشت، محکوم کرد.

براساس این گزارش آدم‌ربایی نیز یک‌سوم افزایش داشته است و بیش از 9400 تن گروگان گرفته شدند که سه برابر 2013 است. باج‌خواهی نیز از سوی داعش و القاعده به یکی از منابع کسب درآمد تبدیل شده است.

نماینده مبارزه با تروریسم آمریکا با بیان اینکه آمریکا سال گذشته ائتلافی برای مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامیان تشکیل داد، گفت: این نبردی نیست که آمریکا بتواند به تنهایی آن را اجرا کند.

در این ارزیابی ناخوشایند همچنین آمده است که شمار حملات جهانی حدود 35 درصد افزایش داشته است و شمار تلفات نیز در مقایسه با سال 2013، 81 درصد افزایش داشته که عمدتا مربوط به عراق، افغانستان و نیجریه است.

در مجموع 32 هزار و 727 تن در سال 2014 کشته شدند و سال 2013 این آمار 17 هزار و 800 تن بوده است. براساس این آمار که از سوی کنسرسیوم ملی برای مطالعه تروریسم و واکنش‌ها به تروریسم اعلام شده، 34 هزار و 700 تن دیگر زخمی شده‌اند. در عراق مجموعاً 3360 حمله صورت گرفت و تقریباً 10 هزار نفر کشته شدند.

انتهای پیام

کد N862584

وبگردی