آفتاب

استعمال دخانیات در مدارس ممنوع شود

استعمال دخانیات در مدارس ممنوع شود

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات توسط معلمان و کارکنان مدارس باید به کمترین حد خودش برسد یا اینکه از دید دانش آموزان به دور باشد گفت: اتخاذ سیاست­های کنترل دخانیات برای مدرسه زمانی موثرند که با پیشگیری و آموزش همراه باشند.

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات توسط معلمان و کارکنان مدارس باید به کمترین حد خودش برسد یا اینکه از دید دانش آموزان به دور باشد گفت: اتخاذ سیاست­های کنترل دخانیات برای مدرسه زمانی موثرند که با پیشگیری و آموزش همراه باشند.

دکتر شهرام رفیعی فر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش مدارس در مقابله با استعمال دخانیات توسط دانش آموزان گفت: مدارس با استفاده از موقعیت و پتانسیل­های موجود می­توانند نقش مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات توسط دانش آموزان داشته باشند.

وی گفت: دانش­‌آموزان یک سوم از زمان بیداری­شان را در مدرسه سپری می‌­کنند و در بسیاری از آنان شروع مصرف سیگار به ­دلیل الگوپذیری از دوستان و همسالان سطح خود رخ می دهد. اولین تجربه سیگار کشیدن در افراد سیگاری قبل از پایان دوره دبیرستان رخ می­دهد.

رفیعی فر اضافه کرد: مطالعات در امریکا نشان داده است که به طور معمول 5.6 درصد از دانش آموزان 14 ساله، 1.13 درصد از دانش آموزان 16 ساله و 1.20 درصد از دانش آموزان 18 ساله در مقاطع راهنمایی و دبیرستان در 3 ماه گذشته مصرف دخانیات داشته‌­اند.

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: اطلاعات اندکی در مورد مصرف سیگار در دانش آموزان زیر 12 سال وجود دارد ولی اولین تجربه مصرف سیگار بیشتر در سنین 11 و 12 سالگی رخ می­‌دهد. به عنوان مثال یک بررسی سراسری در آمریکا روی دانش آموزان 14 ساله نشان داد که 13 درصد این افراد، اولین تجربه مصرف سیگار را در سنین 10 تا 11 سالگی داشته­ اند و 28 درصد آنها همچنان به مصرف سیگار ادامه داده­ اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این روند به این شکل ادامه یابد بیش از 5 میلیون از افراد زیر 18 سال سرانجام در اثر مصرف سیگار دچار مرگ زود رس می شوند. خطراتی که سلامت جوانان و نوجوانان را در این سنین تهدید می­‌کند گاهی غیرقابل جبران است. این در حالتی است که علائم اعتیاد که همان وابستگی به استعمال دخانیات است بعد از چند هفته سیگار کشیدن ظاهر می­‌شود. سیگار همچنین می تواند دروازه مصرف مواد مخدر غیرقانونی باشد. نوجوانان سیگاری نسبت به افراد دیگر، چه دختر و چه پسر، مستعد روی آوردن به این مواد هستند.

نقش مدارس در کاهش مصرف جوانان به سیگار و سایر دخانیات

رفیعی فر یادآور شد: برای اینکه مدارس تاثیر مثبتی در جلوگیری و کاهش مصرف سیگار در بین جوانان دانش آموز داشته باشند، باید محیطی ایجاد کنند که دانش آموزان را تشویق به تقویت اعتقادات و رفتارهای ضد سیگار کشیدن بکنند. دانش آموزان الگو می­‌توانند با عنوان همیار کنترل دخانیات در اجرای سیاست­های کنترل و پیشگیری از سیگار کشیدن سایر جوانان در مدارس به کمک گرفته شوند.

وی گفت: مدرسه بدون دود، سیاستی پایدار است که به کاهش مصرف سیگار در بین دانش آموزان کمک می­کند. البته این برنامه زمانی مفید است که مطمئن شوند هیچ بچه سیگاری در مدرسه نیست و این یک پیام قوی و سازنده کنترل دخانیات برای مدارس دیگر است.

مدیر کل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: مصرف دخانیات توسط معلمان و کارکنان مدارس باید به کمترین حد خودش برسد یا اینکه از دید دانش آموزان به دور باشد. اتخاذ سیاست­های کنترل دخانیات برای مدرسه زمانی موثرند که با پیشگیری و آموزش همراه باشند. دز تعداد زیادی از کشورها قوانین منع استعمال دخانیات در مدرسه وضع شده است.

انتهای پیام

کد N862010

وبگردی