آفتاب
بر اساس سند منتشر شده؛

جوخه‌های مرگ مورد حمایت دولت تاچر صدها تن را در ایرلند شمالی کشتند

جوخه‌های مرگ مورد حمایت دولت تاچر صدها تن را در ایرلند شمالی کشتند

به دنبال انتشار یک سند، تعدادی از گروه‌های حقوق بشر از لندن خواستند تا مسوولیت تبانی با گروه‌های شبه‌نظامی در ایرلند شمالی را که منجر به کشته شدن صدها کاتولیک شد، به عهده گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در سال 1974 میلادی حمله هماهنگ‌شده‌ای در شهرهای دوبلین و موناگان ایرلند صورت گرفت. 17 مه همان سال سه خودروی بمب‌گذاری شده در جریان ساعت ازدحام در دوبلین، پایتخت ایرلند منفجر شد. تنها 90 دقیقه بعد، انفجار چهارم در موناگان به وقوع پیوست. در این انفجارها 33 تن کشته و 300 تن زخمی شدند.

گروه شبه‌نظامی طرفدار خاندان سلطنتی انگلیس موسوم به «نیروی داوطلب اولستر» مسوولیت این انفجار را به عهده گرفت و در سند ایرلندی تحت عنوان «تبانی» که اخیراً منتشر شده یکی از اعضای این گروه مدعی است، این بمب‌گذاری‌ها به دستور ارتش انگلیس و با هدف اجرای یک جنگ داخلی صورت گرفته است.

این تنها یکی از چندین ادعای مطرح شده علیه دولت مارگارت تاچر، نخست‌وزیر سابق انگلیس است.

به دنبال انتشار شواهد قاطعانه این تبانی، گروه‌های حقوق بشر و مقامات ایرلند از دولت انگلیس می‌خواهند تا اعتراف کرده و مسوولیت این اقدام را بپذیرد.

این اتهامات حاکی از آن است که یگان سری «نیروی تحقیق» ارتش انگلیس اعضای سازمان‌های شبه‌نظامی را با هدف نابودن کردن ارتش جمهوری‌خواه ایرلند به خدمت گرفته و آنها را مدیریت کرده است.

این گروه‌های جنایتکار براساس دستوراتی که از ارتش انگلیس دریافت می‌کردند صدها مردم بی‌گناه را اعدام کردند.

به گفته "آن کادوالادر"، نویسنده کتاب «اتحاد کشنده»، تنها یکی از این گروه‌های وفادار به خاندان سلطنتی انگلیس احتمالاً مسوولیت مرگ 120 کاتولیک را به عهده دارد.

مدارک دیگر همچنین به مشارکت انگلیس در ترور "پت فینوکین"، مشاور حقوقی بلفاستی اشاره دارد.

فینوکین، وکیل مشهور "بابی ساندز"، رهبر اعتصاب غذا در زندان «میز» توسط اعضای «انجمن دفاع اولستر» کشته شد.

براساس این مدرک منتشر شده مقامات دولت انگلیس به نیروهای اولستر می‌گفتند: این ترور را هر طور شده انجام دهید فقط دستگیر نشوید.

ادعاهایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه دولت تاچر تلاش کرده تا تحقیقات درباره این قتل‌ها را کم اهمیت جلوه دهد.

مارک دالی، سناتور ایرلندی گفت: دیپلماسی نرم ما را به هیچ کجا نمی‌رساند. الان زمان آن رسیده تا از اتحادیه اروپا، سازمان ملل و دادگاه کیفری بین‌المللی بخواهیم تا تحقیقاتی انجام دهند. تاچر و دولتش همانند یک حکومت دیکتاتوری به گروه‌های جنایتکار دستور دادند تا عمداً و بی‌هدف شهروندان ایرلندی و کاتولیک را به قتل برسانند.

در همین حال "تائویسیچ اندا کنی"، یکی از سیاستمداران ایرلند روز پنجشنبه در لندن با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N860659

وبگردی