آفتاب

آغاز دور جدید مذاکرات صلح لیبی/ پیش نویس جدید سازمان ملل برای تشکیل دولت

آغاز دور جدید مذاکرات صلح لیبی/ پیش نویس جدید سازمان ملل برای تشکیل دولت

طرف‌های لیبیایی با نظارت سازمان ملل دور جدیدی از مذاکرات را در مراکش آغاز و به بررسی پیش‌نویس سند جدیدی در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، طرف‌های درگیر در لیبی که تاکنون مذاکرات زیادی را در مراکش و الجزایر برگزار کرده‌اند در دور جدید مذاکراتشان در شهر "الصخیرات" مراکش، پیش‌نویس سند جدیدی را بررسی کردند که برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی برای رسیدن به توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی ارائه کرده است.

لیون در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست لیبیایی‌ها در مراکش اعلام کرد: این پیش‌نویس با هدف ایجاد راهکار سیاسی و فراگیر برای بحران لیبی تهیه شده و شامل ساختار نهادهای لیبی و مسائل امنیتی است.

وی افزود: اکنون زمان آن رسیده که لیبیایی‌ها برای تحقق صلح، آغاز روند مسالمت‌آمیز و تشکیل دولت وحدت ملی تصمیمات سختی را اتخاذ کنند. من به طرف‌های لیبیایی در این مذاکرات اعلام می‌کنم که چشم تمامی لیبیایی‌ها به شما دوخته شده است و آنها امید این را دارند که شما کشورشان را از درگیری‌ها نجات دهید.

لیون بر لزوم تحقق درگیری‌ها تاکید و اظهار امیدواری کرد که طرف‌های درگیر در سریعترین زمان ممکن موضع خود را نسبت به سند جدید اعلام کنند تا در نشست هفته آتی امضای این سند صورت بگیرد.

لیون تاکید کرد: این پیش‌نویس احتمالاً انتظارات همه طرف‌های لیبیایی را برآورده نمی‌کند اما زمینه‌ای برای رسیدن به توافق بر سر حل سیاسی بحران لیبی است.

پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان طرف‌های لیبیایی برای حضور در نشست رهبران اروپا و شمال آفریقا به آلمان رفته و پس از آن برای ادامه مذاکرات خود به مراکش باز گردند.

سفیر آمریکا در لیبی نیز اعلام کرد: من می‌توانم بگویم که در پایان این هفته موضع بسیار روشنی را در خصوص کسانی اتخاذ کنید که برای تحقق صلح در لیبی تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

کد N850667

وبگردی