آفتاب
نجفقلی حبیبی:

فعالان حزبی به ضرورت وجود خانه احزاب پی برده‌اند

فعالان حزبی به ضرورت وجود خانه احزاب پی برده‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح‌ طلب با تأکید بر این‌ که باید زمینه گفت‌وگو و تبادل آرا میان احزاب شکل بگیرد تا به تدریج خطاهای احتمالی احزاب مشخص شود،‌ گفت: اکنون فعالان حزبی به ضرورت وجود خانه احزاب پی برده‌اند.

یک فعال سیاسی اصلاح‌ طلب با تأکید بر این‌ که باید زمینه گفت‌وگو و تبادل آرا میان احزاب شکل بگیرد تا به تدریج خطاهای احتمالی احزاب مشخص شود،‌ گفت: اکنون فعالان حزبی به ضرورت وجود خانه احزاب پی برده‌اند.

نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتقادات اصولگرایان نسبت به روند اجرایی و انتخابات خانه احزاب، گفت: اصولگرایان معتقدند اصلاح‌طلبان احزاب کوچک و یک شبه تشکیل داده و به عضویت خانه احزاب درآورده‌اند و چون تعداد آنها در خانه احزاب بیشتر از تعداد احزاب اصولگراست پس ریاست خانه احزاب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود‌: شاید از نظر ظاهر انتقاد اصولگرایان درست باشد اما قانون بیان کرده که هر حزب یک رأی داشته باشد بنابراین؛ نمی‌توان گفت که یک حزب که اعضای کمتری دارد رأی کمتری هم داشته باشد. جبهه مشارکت هم در دوره فعالیت خود چند برابر حزب موتلفه عضو داشت اما این جبهه هم همانند موتلفه یک رأی داشت.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به این‌که اصولگرایان هم احزاب خلق‌الساعه فراوانی دارند، افزود: این احزاب در دوره انتخابات تشکیل می‌شود و بعد از آن هیچ کسی مسئولیت آنها را بر عهده نمی‌گیرد. در واقع اصولگرایان در این زمینه کارنامه بدتری نسبت به اصلاح‌طلبان دارند. ممکن است احزاب اصلاح‌طلب کوچک باشند ولی آنها در طول سال هم فعالیت می‌کنند. اما تشکیل احزاب کوچک و خلق‌الساعه یک مصیبت در کشور ماست که ربطی به چپ و راست ندارد. بنابراین این انتقاد اصول‌گرایان وارد نیست. آنها نباید احزاب خود را منحل می‌کردند.

وی راه‌حل انتقادات اصولگرایان را تغییر قانون خانه احزاب دانست و گفت: اکنون مسأله تغییر اساسنامه خانه احزاب مطرح و قرار شده احزاب پیشنهادات خود را به خانه احزاب مطرح کنند تا اساسنامه خانه احزاب تغییر یابد. در واقع اکنون یک فرصت بسیار خوبی است تا احزاب اصولگرا پیشنهادات خود را ارائه کنند. به طور مثال یک پیشنهاد می‌تواند این باشد که احزاب متناسب با اعضای خود حق رأی داشته باشند که البته در این شرایط مشکل احراز اعضای حزب مطرح می‌شود زیرا ممکن است با سندسازی اعضای یک حزب بیشتر معرفی شوند. من معتقدم احزاب در ایران بازار آشفته‌ای دارند.

حبیبی در ادامه خاطرنشان کرد: من به اصلاح اساسنامه خانه احزاب امیدوارم، زیرا اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که با تک‌محوری و خود محوری به جایی نمی‌رسند. اصولگرایان متوجه شده‌اند که حضور نیافتن آنها در خانه احزاب راه‌حل مناسبی نیست و اصلاح‌طلبان نیز فهمیده‌اند که نباید دچار غرور شوند. اکنون همه احزاب به این اشتراک رسیده‌اند که آنها به خانه احزاب نیازمندند.

وی تأکید کرد: باید خانه احزاب به عنوان یک تشکل صنفی در نظر گرفته شود و اگر هم ایرادی به خانه احزاب وارد است باید با تغییر قانون یا اساسنامه خانه احزاب به دنبال اصلاح آن بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود درباره سابقه فعالیت احزاب در ایران،‌ گفت: از دوره مشروطه در ایران احزاب زیادی تشکیل شده‌اند اما به دلیل دولتی بودن یا وابستگی به کشورهای خارجی یا نیازهای مالی منحل شده‌اند. پس از انقلاب و در دولت اصلاحات تصمیم گرفته شد که بر اساس نوع و گستره فعالیت‌های احزاب به آنها یارانه تعلق بگیرد تا بخشی از مشکلات احزاب حل شود. اما دولت احمدی‌نژاد این یارانه‌ها را قطع کرد. در دولت یازدهم نیز هنوز یارانه‌ای به احزاب تعلق نگرفته است.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، گفت: در آمریکا اجازه داده شده است که شرکت‌های بزرگ به جای پرداخت مالیات به احزاب کمک مالی کنند. البته همین کمک نیز مقدار مشخصی دارد تا حزب به شرکت وابسته نشود. شاید بتوان از همین شیوه نیز برای کمک به احزاب در کشورمان استفاده کرد. دولت هم باید برای رشد تحزب هزنیه کند زیرا این هزینه نوعی سرمایه‌گذاری است. چون احزاب افراد را برای پذیرش مسئولیت جمعی تربیت کرده و یاری‌رسان دولت نیز هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به فعالیت احزاب علاقمند است اما دستگاه‌های اجرایی هنوز نتوانسته اقدامات دولت را اجرایی کند. تقریباً دو سال است که از عمر دولت می‌گذرد ولی تازه مجمع عمومی خانه احزاب برگزار شده است.

حبیبی در پاسخ به پرسشی درباره تعدد احزاب در ایران و راه‌حل رفع این مشکل، گفت: احزاب در کشور ما باید از خودخواهی شخصی گذر کرده و با یکدیگر تعامل کنند. البته این روند زمان‌بر است، بنابراین باید تحمل خود را افزایش داد. با گذشت زمان مسلماً احزاب کوچک‌تر با یکدیگر ادغام می شوند. همین اتفاق در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رخ داده است. کشور ما به چند حزب بزرگ و سراسری نیازمند است و اگر دولت و جامعه تحمل کند روند ادغام احزاب کوچک با یکدیگر رخ می‌دهد. در این بین باید وضعیت موجود را فعلاً تحمل کرد.

این فعال سیاسی در ادامه درباره این دیدگاه که هر ایرانی یک جزیره جداگانه است و ایرانیان توان کار جمعی ندارند، گفت: این دیدگاه یک دیدگاه بدبینی افراطی است، زیرا ایرانیان از قدیم در قالب هیأت‌های مذهبی با یکدیگر فعالیت می‌کردند. اما استعمار تکرو بودن ایرانیان را تبلیغ کرده است و به دنبال این بوده که ایرانیان فعالیت جمعی نکنند. شاید این دیدگاه من افراطی باشد اما من به هر حال معتقدم جریان‌های خارجی اجازه ندادند مردم ما دور هم جمع شوند. اکنون دولت و حکومت و روشنفکران باید کمک کنند که مردم در کنار هم جمع شوند. مکتب اسلام هم بر گروه‌بندی اجتماعی تأکید کرده است.

وی همچنین افزود: روشنفکران و دولت و حکومت باید کمک کند تا تشکیلات صنفی و سیاسی شکل بگیرد. اما اکنون با اقداماتی که انجام شده مردم از سیاست زده شده و دنبال کار سیاسی و حزبی نیستند. جامعه‌شناسان باید مطالعه کنند که چرا اینگونه شده است زیرا نه فرهنگ گذشته مردم و نه اسلام کار تشکیلاتی را نفی نکرده است.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا تک رو بودن فعالان حزبی ما موجب تعدد احزاب نشده است، خاطرنشان کرد: احزاب ما تکرو نیستند ولی آنها را با محدودیت‌های زیادی مواجه کردند. در واقع هزینه فعالیت سیاسی را افزایش داده‌اند. در حالی که باید شرایطی فراهم شود که افرادی که فعالیت حزبی می‌کنند نسبت به آینده خود دچار واهمه نشوند. دولت و حاکمیت باید احزاب را تقویت کند. دولت‌ها باید نسبت به احزاب گذشت بیشتری داشته باشند. بستن روزنامه‌ها یا انحلال احزاب خسارت زیادی به جامعه یا حتی خود دولت می‌زند.

حبیبی با بیان این‌که نظام باید متوجه شود که روزنامه‌ها و احزاب همواره کمک کننده هستند، گفت: باید با احزاب مدارا کرد و آنها را تشویق کرد که باهم ادغام شوند و چند حزب بزرگ تشکیل شده و آنها در مسایل کشور دخالت کنند. من معتقدم مانع اصلی فعالیت احزاب حکومت‌ها هستند. زیرا آنها هزینه فعالیت سیاسی را بالا برده‌اند.

وی در ادامه با بیان این‌که اگر احزاب تحمل شوند آنها به تدریج پخته‌تر شده و منافع ملی برای آنها نسبت به منافع شخصی مهمتر می‌شود، گفت: باید اجازه داد که احزاب مواضع خود را اعلام کنند تا خطاهای احتمالی آنها به تدریج مشخص شود. به هر حال احزاب مواضع مختلفی دارند که ممکن است اشتباه هم باشد اما در مناظره و گفت و شنودها آنها به اشتباهات خود پی می‌برند. من معتقد نیستم افراد یکباره به دانش و بینش سیاسی مترقی دست می‌یابند بلکه با اظهارنظرها، گفتن‌ها و شنیدن‌ها خطاها مشخص می‌شود.

این فعال سیاسی تأکید کرد: باید فضای تضارب آرا به وجود بیاید و ما باید یاد بگیریم که با یکدیگر بحث کنیم. زیرا در این گفت‌وگوها افکار رشد می‌کنند. امام خمینی (ره) فرموده‌اند مجلس محل گفت‌وگو برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها است. در این گفت‌وگوها است که افکار رشد کرده و افراد دیگر حرف بی‌ربط نمی‌زنند.

وی در پایان از فراهم نبودن فضا برای تبادل آرا گله کرد و گفت: کجا و کی زمینه برای این گفت‌وگو فراهم شده تا حالا انتظار داشته باشیم که افراد حرف بی‌ربط نزنند.

انتهای پیام

کد N849669

وبگردی