آفتاب
/خبرهایی از حوزه‌ی تجسمی و موسیقی/

دیوارها را ببینیم!

دیوارها را ببینیم!

اولین نشست از سلسله‌ نشست‌های «عصر هنر» به بررسی هنر گرافیتی اختصاص خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، گرافیتی معاصر ایران از سال‌های 2006 به بعد، با حضور هنرمندان جوان، موج جدیدی را تجربه کرده و ویژگی‌های نویی را از خود به نمایش گذاشته است. این هنر خیابانی، با وجود مشکلات بسیار تحت‌ تاثیر گرافیتی‌ در دیگر کشورها، به نتایج قابل‌توجهی دست یافته و با ضرب‌آهنگ مخصوصی در شهرهای مختلفی مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و ... روبه گسترش بوده است.

تلقی رسانه بودن از هنر در دوره اخیر، همچنین ویژگی اختصاصی آثار گرافیتی - که با بیانی اعتراضی یک پیام یا احساس را در معرض دید مردم قرار می‌دهد - تاثیر این هنر را در جامعه شهری بالا برده است. این در حالی است که هم‌زمان هنرهای دیگر نیز نسبت به کنش نهادهای تاثیرگذار رسمی ایرانی، واکنشی مشابه نشان می‌دهند. از طرفی، ماهیت مخفی هنرمندان گرافیتی، هنر آن‌ها را آزاد و کنترل‌ناپذیر نشان می‌دهد و مخفی شدن آثار آن‌ها زیر لایه‌های رنگ نهادهای رسمی، نمایانگر مشابهت عجیب سرنوشت مشترک هنرمندان گرافیتی و آثار آنان است. سرعت تولید و از سویی سرعت از بین بردن آثار، لزوم ثبت و بررسی همزمان این جریان را یادآور می‌شود. این‌که گرافیتی در دوره‌های تاریخ هنر جایگاه جدی نداشته (و عقاید متفاوتی برای این منظور وجود دارد) نیز نشان‌دهنده لزوم و اهمیت این بررسی است.

آثار گرافیتی هر روز روی دیوارها و در خیابان‌ها تولید می‌شود و به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که هنرشناسان، متخصصان فرهنگ و علوم انسانی از منظرهای تخصصی خود به این هنر بپردازند.

موسسه بهاران قصد دارد روز 25 خردادماه، ساعت شش عصر، در اولین نشست از سلسله‌ نشست‌های عصر هنر، به گرافیتی بپردازد. نمایش مستند «اینجا تهران است»، ساخته سعید حدادی که نگاهی ژورنالیستی به گرافیتی تهران دارد و سخنرانی بهنام کامرانی، افسانه کامران و مسعود ناصری که قرار است از سویه‌های متفاوتی به گرافیتی بپردازند، از جمله برنامه‌های عصر هنر (1) است.

موسسه بهاران در خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، روبه‌روی پمپ بنزین، کوچه نوربخش، پلاک 21 واقع شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزییات بیشتر با شماره تلفن‌های 88892228 و 88944906 تماس بگیرند. شرکت در تمامی نشست‌های موسسه بهاران برای علاقه‌مندان، آزاد و رایگان است.

~.~.~.~.~.~.~

گروه موسیقی تلفیقی شوربا 21 و 22 خردادماه در برج آزادی، سالن اصلی کنسرت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، این گروه مهرماه ۱۳۸۹ تشکیل شد و اولین پروژه موسیقایی آن «مبادا: تراژدی در پنج پرده» سعی‌ای برای تلفیق جوهره‌ بلوز و موسیقی دستگاهی ایرانی بوده است.

دلیل اصلی انتخاب همجوشی بین این دو ژانر در گروه شوربا، شباهت‌های ساختاری آن‌ها عنوان شده است. اعضای گروه سابقه و نحوه شکل‌گیری هر دو موسیقی که از جمع‌آوری و سازماندهی ملودی ها شکل گرفته‌اند، جملات تکرارشونده بلوز (LICK) که کارکردی شبیه «گوشه» در موسیقی دستگاهی دارند و‌ ریتم‌ها و فضاهای موسیقایی متشابه این دو سبک را که بر هر گوش تعلیم‌دیده‌ای مبرهن است، از جمله دلایل مربوط به شباهت ساختاری میان این دو موسیقی می‌دانند.

گروه موسیقی شوربا سعی دارد با شناخت جوهره‌ هر دو موسیقی و ایجاد تلفیق بین آن‌ها، به لهجه‌ موسیقایی جدیدی دست پیدا کند. آلبوم اول شوربا اثری مفهومی است و در آن کلام روایتی را پیش می‌برد و هر قطعه نشان‌دهنده یکی از حالات ذهن راوی است. در این اثر ملودی‌ها نیز به مثابه یک کنش و یا دیالوگ تصنیف شده‌اند.

این گروه 21 و 22 خردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در برج آزادی اجرا خواهد داشت.

~.~.~.~.~.~.~

کتاب «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب جمهوری اسلامی» رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کتاب اثر دکتر امیراشرف آریان‌پور است که در نشست ماهانه موسیقی شنبه 23 خرداد ساعت 18 با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی رونمایی می‌شود. همچنین پرفسور علی کافکا سیالی، موسیقی‌شناس ترک به بررسی موسیقی و فرهنگ عاشقی می‌پردازد.

در ادامه نشست به یاد علی هاشمی پژوهشگرموسیقی، شاهنامه‌خوانی (کیخسرو دهقانی)، هم‌نوازی سنتور، تمبک و آواز ( محمود بامداد، نیکان الله‌دادی، علی میرمشهودی)، همنوازی تار و تمبک و آواز (مهدی محمدی، حسین روزبهانی)، تک‌نوازی تار (راستین معتبرزاده) اجرا می‌شود و مجید رهنما نیز ویژگی‌ها و تاریخچه ساز نی را بررسی می کند. معرفی آلبوم‌ها و تازه‌های نشر موسیقی بخش پایانی این نشست است.

امیراشرف آریان‌پور متولد سال 1317 در شهر تهران است. وی تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی تا مقطع دکترا در دانشگاه تهران ادامه داد. وی در روزنامه‌نگاری، علوم اداری مدت هفت سال در رشته موزیکولوژی (موسیقی‌شناسی) در شهر وین و مدت چهار سال در هنرستان موسیقی تهران به تحصیل پرداخت.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه کنند یا با شماره های20-22872818 تماس بگیرند.

انتهای پیام

کد N849156

وبگردی